کاهش چشمگیر جراحان قلب در ایران/ تخصص قلب بعد از چهل سالگی

© Fotolia / Remains جراح در اتاق عمل
جراح در اتاق عمل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیر علمی پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق ایران گفت: برای شناسایی بیماران قلبی و عروقی یک منبع اطلاعاتی دقیق وجود ندارد و این یک نقص است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان- محمدعلی یوسف نیا رییس انجمن جراحان قلب ایران در نشست خبری که امروز برگزار شد در رابطه با جزئیات پنجمین کنگره مشترک بین جراحان قلب و انجمن قلب و یازدهمین کنگره بین‌المللی جراحان قلب، اظهار داشت: این کنگره هر ساله در ایران برگزار می‌شود و از متخصصان خارجی در این مراسم دعوت می‌گردد.

وی ادامه داد: در این کنگره تازه‌های علم جراحی قلب، داخلی قلب، بیهوشی و بحث‌های مرتبط با آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این جراح قلب افزود: میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی در جوانان رو به افزایش بوده و به همین نسبت، میزان سکته قلبی در بین این قشر از جامعه زیاد است.

وی بیان کرد: جوانان به دلیل داشتن نیروی جوانی و تصور اینکه بیماری‌ها برای افراد میانسال است، کمتر خود را تحت معاینات پزشکی قرار می‌دهند و به همین دلیل اگر مشکلی داشته باشند، شناخته نمی‌شود و در نهایت به دلیل بروز مشکلات حادتر یا سکته به پزشک مراجعه می‌کنند.

یوسف نیا شایع‌ترین بیماری‌های قلبی در ایران را بیماری عروق کرونر (رگ‌های تغذیه کننده قلب) عنوان کرد و گفت: سفت شدن رگ‌های قلبی از بدو تولد برای همه افراد آغاز می‌شود و با گذر عمر افزایش می‌یابد، اما اینکه این بیماری در چه سنی بروز کند، بستگی به نوع زندگی و تغذیه افراد دارد؛ افرادی که سبک زندگی صحیحی دارند، دیرتر با این مشکلات روبه رو می‌شوند و افرادی که به این مساله توجه ندارند ممکن است در سنین پایین و جوانی به این بیماری مبتلا شوند.

وی اظهار کرد: بعد از رژیم غذایی ناسالم، اضافه وزن و چاقی، دیابت و عوامل ژنتیکی در بروز بیماری‌های قلبی موثرند و همچنین مشکلات روانی مانند استرس‌ها می‌تواند بروز این بیماری‌ها را افزایش دهد؛ هرچه افراد شادتر باشند و آرامش بیشتری داشته باشند کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.

رییس پنجمین کنگره بین المللی قلب و عروق ایران نیز بر لزوم توجه به تربیت نیروی متخصص در رشته جراحی قلب تاکید کرد و گفت: جراحی قلب غیر از یک کار جسمی سخت، یک کار روانی بسیار سنگین است؛ یک جراح ممکن است حدود هشت ساعت صرف یک جراحی کند که کار بسیار سخت و طاقت فرسایی است طوری که بعد از اتمام جراحی نمی‌تواند گردن یا کمر خود را صاف کند، اما متاسفانه هر روز با هجمه‌های زیادی به پزشکان از سوی افراد مختلف در جامعه مواجه می‌شویم که باعث دلسردی جراحان قلب می‌شود.

یوسف نیا افزود: در گذشته افراد با عشق وارد رشته‌های پزشکی می‌شدند و این یک کار به اصطلاح دلی بود، اما اکنون هر کس می‌خواهد وارد این رشته شود همه جوانب کار را می‌سنجد و وقتی می‌بیند که باید سال‌ها تحصیل کند و اگر همه مراحل را به خوبی طی کند در سنین بالای ۴۰ سالگی می‌تواند تخصص جراحی قلب را بگیرد، اما در مقابل تعرفه‌های نامناسب، تجهیزات و امکانات کم و شان و منزلت پائین در انتظار او است، از این کار منصرف می‌شود و رشته‌های آسان تری را انتخاب می‌کند.

وی تاکید کرد که اگر به همین صورت پیش برود و توجهی به متخصصان این رشته نشود، در آینده با کاهش قابل توجهی از این متخصصان و مشکلات ناشی از آن در جامعه مواجه خواهیم بود.

رییس انجمن جراحان قلب ایران تصریح کرد: وزارت بهداشت و درمان کشور باید به نقاط ضعف و قوت بخش جراحی‌های قلب توجه نمایند.

وی اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات در بحث شناسایی و ارائه خدمات به بیماران قلبی نبود کار گروهی است و حتما تصمیم‌گیری مناسب جهت درمان باید به صورت گروهی انجام شود تا نتایج بهتری به دست آوریم.

یوسف نیا دومین مشکل در شناسایی بیماران قلبی نبود یک منبع اطلاعاتی جامع دانسته و افزود: هنوز در کشور یک منبع اطلاعاتی دقیق از بیماران قلبی و عروقی وجود ندارد و غالبا این اطلاعات به صورت منطقه‌ای و پراکنده است.

رییس انجمن جراحان قلب گفت: در زمینه دستگاه‌های کمکی برای بیماران نارسایی قلبی دچار کمبود هستیم و از نظر هزینه و سودرسانی این دستگاه‌ها به شدت مورد نیاز است و از مسئولین وزارت‌خانه می‌خواهیم در این خصوص اقداماتی را انجام دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала