گزارش و تحلیل

اشغال سوریه به بهانه جنگ با داعش

© REUTERS / Umit Bektas/Турецкие танки на границе с Сирией
Турецкие танки на границе с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندین دهه است که ارتش ترکیه به بهانه های مختلف ، اوایل به بهانه مبارزه با کرد ها، قوانین بین المللی را زیر پا می گذارد و با عبور از مرز به کشورهای همجوار خود مخصوصا سوریه و عراق تعدی می کند.

پشتوانه ترکیه هم همیشه عضو ناتو بودن بوده و هست تا کشورهای همجوار را از درگیری با آن بر حذر دارد.
اینبار نیز به بهانه مبارزه با داعش وارد خاک سوریه شده و بدون هماهنگی با دولت مرکزی این کشور بخش وسیعی از سرزمین سوریه را اشغال کرده و بدون هیچ ابایی مقامات آن اظهار می دارند که تصمیم دارند بخش های دیگری از سوریه را نیز اشغال کنند.
بماند که خود ترکیه حامی داعش بوده و نیروها و تجهیزات این گروه همیشه از ترکیه تامین می شده. بهانه اینکه ارتش ترکیه پشتیبان ارتشی واهی به نام ارتش آزاد سوریه است و این ارتش است که عملیات را انجام می دهد و ترک ها فقط پشتیبان آنها هستند را نیز فقط یک نادان می تواند باور کند.
همه آنهایی که مسایل ترکیه را پیگیری می کنند هم می توانند به شما بگویند که اگر دولت مرکزی به تعهدات خود در قبال کردها پایبند می ماند هیچ وقت درگیری ای میان کردها و ترک ها پیش نمی آمد اما بدیهی است وقتی که دولت ترکیه از چهارچوب های دمکراتیک خارج می شود مبارزین کرد به سمت درگیری کشیده می شوند.
طبق همه قوانین بین المللی ارتش ترکیه امروزه یک ارتش اشغالگر در سوریه به حساب می آید اما متاسفانه سازمان های بین المللی همانند موارد مختلفی که امروزه در یمن — بحرین — میانمار و… شاهد آن هستیم چشم خود را بر رفتار ترکیه بسته اند چرا که متحد ایالات متحده است.

Президент Турции Реджеп Тайип Эрдоган - اسپوتنیک ایران
ترکها بعد از شکست داعش سوریه را ترک می کنند
پس از آزاد سازی حلب از دست تروریست ها امید زیادی مبنی بر اینکه احتمال آشتی سیاسی در سوریه وجود دارد بروز کرد و خیلی ها امیدوار بودند که یک تغییر اساسی در رفتار ترکیه را شاهد باشند اما متاسفانه ترک ها نه فقط به راه حل سیاسی بسنده نکردند بلکه خود سر به دنبال اهداف نئوعثمانی خود می باشند.
شاید بسیاری به یاد داشته باشند که ترکها برای اشغال شمال عراق نیز نقشه کشیده بودند و به بهانه مبارزه با داعش خود ساخته وارد خاک عراق شدند.
با توجه به اینکه ارتش دولت شرعی و قانونی سوریه چندصد متر با شهر الباب فاصله دارد اگر ترک ها واقعا به دنبال حل بحران سوریه بودند و یا اینکه دنبال نابودی تروریست ها بودند بد نبود فرصت می دادند ارتش سوریه خود وارد عمل شود و با تروریست ها برخورد کند.
چند ماه است که ارتش ترکیه در مرز شهر باب قرار داشت و ادعا می داشت که نمی تواند وارد شهر شود اما به یکباره وقتی که ارتش سوریه نزدیک شد نیروهای داعش عقب نشینی کردند و مواضع خود را تحویل ترکیه دادند. امری که نشان می دهد نقشه ای در کار است.
به هر حال با روند پیش رو احتمال اینکه نیروهای ارتش سوریه و ارتش ترکیه رو در روی هم قرار گیرند بسیار زیاد است و بستگی دارد در آن زمان تصمیم گیران تا چه حد بتوانند شرایط را کنترل کنند چون طبق همه موازین قانونی بین المللی ارتش سوریه حق آن را خواهد داشت که با ترکیه و مزدوران آن به عنوان اشغالگر برخورد کند و شاید این ماجرا جویی ترکیه به این راحتی ها به نتیجه نرسد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала