گزارش و تحلیل

چرا مسکو به حضور نظامی خود در دریای مدیترانه گسترش می دهد

© Sputnik / Dover MarinaТяжелый авианесущий крейсер "Адмирал Флота Советского Союза Кузнецов" во время прохода авианосной группы Северного флота России через пролив Ла-Манш
Тяжелый авианесущий крейсер Адмирал Флота Советского Союза Кузнецов во время прохода авианосной группы Северного флота России через пролив Ла-Манш - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه از عدم وحدت در اردوگاه اتحادیه اروپا و ابهاماتی که با آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا حکم فرما است استفاده کرده تماسهای تنگ وتنگ با کشورهای منطقۀ مدیترانه برقرار می نماید.

به گزارش بولِتِن تحلیلی فرانسوی، طی سال های اخیر، روسیه از طریق سیاست به دست آوردن متحدین، نفوذ خود را در خاور میانه مستحکم نمود. منظور از کشورهای سوریه، مصر، الجزایر،لیبی و مراکش است که مسکو با آنان همکاری فعال نظامی و فنی دارد. در مقابل دریافت اسلحه روسی، کشورهای خاور میانه حق بلامانع انداختن لنگر در بنادر خود به ناوگان روسیه آمادۀ عرضه کردن می باشند.
علاوه بر این مقامات فدراسیون روسیه پشت میز مذکرات در جهت ارائه پایگاه ها برای استقرار نیروی هوایی در بنادر و نزدیکی سواحل این کشورها هستند. مثلا، طبق اطلاعات منبع فرانسوی،روسیه در صدد به دست آوردن فرودگاه مصری در شهر سیدی — برّانی است.

اولین عملیات جنگی  «آدمیرال کوزنتسوف» - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
اولین عملیات جنگی «آدمیرال کوزنتسوف»
اعاده حضور در دریای مدیترانه، یکی از اهداف نظریه تجدد شده دریایی روسیه که در سال 2015 تصویب شده بود می باشد. بعد از متلاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه فقط یک بندر تدارکاتی ناوگان خود در طرطوس سوری دارد.
با آغاز رسالت نظامی در جمهوری عربی سوریه، روسیه دست به ترمیم و بازسازی این لنگرگاه زده و دارد آن را به پایگاه معاصر ناوگانی تبدیل می نماید. مورخ 18 ژانویه بین مسکو و دمشق توافقنامه ای مبنی بر مجوز استقرار 11 کشتی ناوگان روسیه در بندر مذکور امضاء شده است. کشیک نظامی سواحل جمهوری عربی سوریه بر اساس چرخش صورت می گیرد و در واقع کشتی و زیردریایی های روسی دائم در دریای مدیترانه حضور دارند.
تقویت عنصر ضربتی و امکان استقرار کشتی های نظامی در لنگرگاه های خاور میانه، اهمیت فوق العاده برای تأمین امنیت گروه ناوگان روسیه دارد. نیروهای روسیه و ناتو در دریای مدیترانه تعادل ندارند.
پروسه تدارک و آمادگی به سفرهای طولانی دریایی با توافقات مقدماتی لنگر انداختن در بنادر خارجی و امکان دریافت خدمات لازم مانند تعمیر و سوختگیری، به مراتب سهولتر می شود. البته، چنین تدبیر، الزامی نمی باشد اما برای بیمه از حوادث غیر مترقبه مانند خراب شدن مخازن سوخت کشتی های نظامی یا وقوع حادثه ای در تانکرها، بسیار ضروری است.
پس تصادفی نیست که مسکو در حال مذاکرات با مراکش، الجزایر،لیبی و مصر است. کشورهای مذکور شمال آفریقا، 90 % قسمت جنوبی ساحل دریای مدیترانه را اشغال می نمایند. آشکار است که کنار آمدن با کشورهای عضو ناتو مانند اسپانیا، فرانسه، ایتالیا و یونان محال است.
ناو هواپیمابر سنگین آدمیرال کوزنتسوف - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
ناو هواپیمابر سنگین "آدمیرال کوزنتسوف"
در ترکیب ناوگان بیش از 30 کشتی دیوگونه به شمول 16 ناوشکن مجهز با موشکهای بالیستیک، 21 کشتی هوابردی و بیش از 50 زیردریایی که 15 فروند از آنان با موشکهای بالدلر مسلح اند.
امروز ناوگان روسیه به تمرکز سریع 20 کشتی در نزدیکی ساحل سوریه قادر است. بطور اغلب، منظور از زیردریایی و کشتی های ناوگان دریای سیاه است. طی کردن این مسیر توسط ناوگان شمالی بدون تدارک مقدماتی، دو یا سه هفته وقت می گیرد و علاوه از این فرض بلوکه شدن دریای شمال یا تنگه لمان بعید نیست.
با این حال در دریای مدیترانه ناوگان ششم ایالات متحده آمریکا که ستادش در شهر ناپل ایتالیا مستقر می باشد مسلط است. در رژیم چرخش سواحل اروپای جنوبی و آفریفای شمالی توسط یگ یا دو ناو هواپیمابر، ده ها زیردریایی و ناو و ناوچه کنترل می گردد. علاوه بر این آمریکایان در قیاس با ناوگان روسیه قادر می باشند در منطقه، عملیات هوابردی انجام دهند.
وادیم سولویوف، نامزد علوم تاریخی و کارشناس نظامی در مصاحبه با رادیو Sputnik خاطر نشان کرد که موقعیت ناوگان روسیه در دریای مدیترانه بطور قابل ملاحظه تقویت می شود اگر توافقات فوق الذکر وصول شوند. علاوه بر تقویت موقع خود در خاور میانه، روسیه به اهرم تأثیر گذار اضافی بر ناتو دسترسی پیدا می نماید.
کارشناس مزبور می گوید:

" باید ذکر شود که روسیه در فکر احداث پایگاه های دائم در خاور میانه نیست چون چنین اقدام به افزایش تشنج با ناتو منجر شده و منابع انگفت مالی می طلبد. ستاد بزرگ روسی فقط باید مطمئن باشد که در صورت لزوم کشتی های ناوگان همیشه می توانند در سواحل این کشورهای دوست لنگر انداخته از بنادر کمک و یاری بگیرند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала