سفر هیات سوئدی به ایران توسعه روابط با اتحادیه

© Fotolia / Borna Mirahmadianمسمومیت با گاز ،۱۴ دانش آموز یک مدرسه در مشهد
مسمومیت با گاز ،۱۴ دانش آموز یک مدرسه در مشهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روابط خارجی با سوئد بعنوان کشوری بی‌طرف با رویکردهای مستقل در اتحادیه اروپا اهمیت خاصی داشته، از طرفی هیچگاه در مناسبات دو جانبه تهران، استهکلم شاهد تنش نبوده‌ایم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، «سعید خالوزاده» کارشناس ارشد اروپا و استاد دانشگاه با مثبت ارزیابی کردن سفر نخست وزیر سوئد به ایران گفت: روابط خارجی با سوئد بعنوان کشوری بی‌طرف با رویکردهای مستقل در اتحادیه اروپا اهمیت خاصی داشته، از طرفی هیچگاه در مناسبات دو جانبه تهران، استهکلم شاهد تنش نبوده‌ایم.

 وی در خصوص اهمیت حضور «استفان لوفون» در تهران گفت: سوئد به لحاظ تاریخی جایگاه ویژه‌ای در حوزه اسکاندیناوی داشته و از جهت مواضع مسالمت آمیز و بی‌طرفانه در زمره کشورهای نروژ- سوییس و اتریش قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به دیدار نخست وزیر این کشور با مقامات کشورمان افزود: همان طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، سوئد به دلیل قدمت روابط با ایران در نزد مردم ما خوشنام است و این موضوع زمینه ساز توسعه روابط همه جانبه خواهد بود.

پژوهشگر حوزه مطالعات اروپا، سوئد را از بعد اقتصادی در گروه کشورهای «های تک» (دارای تکنولوژی برتر) دانست و گفت: ایران در مبادلات تجاری خود به میزانی قبال توجه‌ همچون سایر دول به این کشور اعتماد دارد، بنابراین روابطی در این سطح دو طرف را منتفع می‌نماید.

خالوزاده با اشاره به عضویت سوئد در اتحادیه اروپا، بر اهمیت مناسبات تهران- استکلهم تأکید و عنوان داشت: در خلال مذاکرات، هیأت عالی رتبه سوئدی چند یادداشت تفاهم در زمینه‌های عمرانی و تحقیقاتی — آموزشی با کشورمان به امضا رساندند که نظر به حضور موگرینی نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای بعنوان رکن اصلی در حصول برجام؛ تقویت همکاریهای تهران با اتحادیه اروپا از دستاوردهای این سفر قلمداد می‌گردد.

کارشناس مسایل اروپا با گریزی بر سفر پیشین هیأت‌های اروپایی به تهران و روی کاغذ باقی ماندن برخی از موافقت نامه‌ها، اجرای مفاد یک معاهده بین طرفین را مهم خواند و خاطر نشان کرد: علائم و دستاوردهای اجرای توافقات باید در جامعه ملموس باشد و البته باید بگوییم عملیاتی شدن بندهای یک توافق مستلزم احراز برخی شرایط و تحقق بهبود روابط در عرصه بین المللی است.

خالوزاده بطور نمونه افزود: ما شاهد اجرای بزرگترین کنسرسیوم واردات ایرباس به ایران بودیم که در طی آن قرارداد تحویل 110 فروند هواپیما به ایران امضا رسید ولی در سوی مقابل پروژه بویینگ و خرید 100 فروند هواپیما از شرکت مذکور متأثر از تحولات داخلی آمریکا و روی کار آمدن ترامپ همچنان مغفول مانده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با توسعه همکاری کشورهای اتحادیه اروپا، جایگاه جمهوری اسلامی همچنان بعنوان یک کشور تأثیر‌گذار در نظام بین‌الملل افزایش یافته تا از این طریق موافقت‌نامه هایی که تاکنون به سرانجام نرسیده در راستای استیفای حقوق کشورمان عملیاتی شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала