انتخابات ریاست جمهوری آلمان در برلین

© AFP 2023 / Tobias SchwarzГлава Минобороны ФРГ Урсула фон дер Ляйен
Глава Минобороны ФРГ Урсула фон дер Ляйен - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک، امروز یکشنبه دوازدهمین رییس جمهور آلمان در پایتخت آلمان برگزار می شود.

انتخابات در مجمع فدرال با حضور 630 نماینده پارلمان و 630 نماینده شورای فدرال کشور تشکیل می شود که روی هم یک هزار 260 نفر هستند. برای انتخاب رییس جمهور دست کم 631رای لازم است.

اکثریت آراء در مجمع فدرال به حزبی تعلق دارد که جزو ائتلاف دولت فدرال محسوب می شود: رهبری این ائتلاف را انگلا مرکل صدراعظم المان با 539 عضو، حزب سوسیال دموکرات آلمان با 384 عضو بر عهده دارد.

به این ترتیب می توان احتمال داد که والتر اشتاینمایر وزیر سابق امور خارجه آلمان که از طرف ائتلاف حاکم نامزد ریاست جمهوری بود، در دور اول انتخاب شود.

علاوه بر اشتاینمایر، کریستوف بوترویگ سیاست پرداز و جامعه شناس حزب چپ و کارشناس حوزه سیاست های اجتماعی و مسایل فقر نیز نامزد انتخابات شده است.

آلبرخت گلازر سیاستمندار سابق شهرداری و عضو سابق حزب متحد سیاسی آلمان و همچنین قاضی الکساندر هولد حقوقدان و عضو حزب اتحادیه سیاسی «رای دهندگان آزاد» در انتخابات شرکت دارند.

علاوه بر اینها انگلبرت زوننبورن پدر فکاهی نویس معروف مارتین زوننبرگ نیز در فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری قراردارد.

رییس جمهور آلمان در واقع نقش نماینده را ایفا می کند و از قدرت سیاسی برخوردار نیست. به پیشنهاد دولت فدرال رییس جمهور وزرا را انتخاب کرده و می تواند لوایح قانونی را در صورت عدم تناقض با قوانین کشور تنظیم کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала