گزارش و تحلیل

افزایش سن بازنشستگی

© Fotolia / Ingo Bartussekافزایش سن بازنشستگی
افزایش سن بازنشستگی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت.

 در صندوق بازنشستگی  روسیه اخبار منتشره در رسانه ها در خصوص افزایش سن بازنشستگی  را  مورد تفسیر قرار دادند  و گفتند هیچگونه دستوری  از  دولت در باره  انجام محاسبات در خصوص  حقوق بازنشستگی  در شرایط  افزایش  سن بازنشستگی دریافت نکردند.

روزنامه « ایزوستیا» با  استناد به  منابع نزدیک به دولت روسیه نوشت  که دولت راه حل مفهومی  افزایش سن بازنشستگی  را به تصویب رسانده است اما هنوز پارامترهای آن مشخص نشده است:  تا چه حد باید آن را افزایش داد  و در چه زمانی  این تغییرات اعلام  شوند.

در دفتر مطبوعاتی  وزارت کار این خبر را رد کردند.  اولگا گالودتس،  منشی معاون وزیر  که به هماهنگی  بخش اجتماعی اشتغال دارد  اعلام نمود  که تصمیم نهایی هنوز اتخاذ نشده است.

بحث در باره افزایش سن بازنشستگی  چند سال است که ادامه دارد.  هم اکنون مردان در سن 60 سالگی بازنشسته می شوند و زنان در سن 55 سالگی.   والنتینا ماتوینکو  سخنگوی شورای فدراسیون و ماکسیم  توپیلین،  وزیر کار روسیه  در صحبت قبلی خود گفته بودند که در سال 2017،  سن بازنشستگی افزایش نخواهد یافت. نمایندگان  حزب کمونیست در دومای  کشوری پیشنهاد کردند  موراتریوم  بر افزایش سن بازنشستگی  تا ژانویه  سال 2025  برقرار شود.

 نیکیتا ایسایف رئیس انستیتوی اقتصاد  معتقد است  که سن بازنشستگی باید افزایش یابد.

—  بحث در باره افزایش سن بازنشستگی چند سال است که جریان دارد و نه فقط  در بحبوحه  بحران اقتصادی ، بلکه  اصولا در  لحظه درک  این موضوع که اقتصاد نمی تواند از عهده کشیدن این بار بر دوش خود به نحو احسن برآید.  آخرین افزایش سن بازنشستگی به   دهه 1930 مربوط می شود  که کار فیزیکی غالب بود.  حالا انجام این کار ضروری است».

 سن متوسط  در کشور 71 سال است که 4 سال کمتر از  اروپای غربی و آمریکاست و تقریبا 10 سال  کمتر از  کشورهای دارای اقتصاد پیشرفته شرق — کره جنوبی و ژاپن و مالزی و سنگاپور  است.  بهر حال افزایش سن بازنشستگی در جهان مشاهده می شود.

در اروپا سن بازنشستگی بطور متوسط 67 سال است. چندی پیش در بلاروسی نیز از افزایش سن بازنشستگی صحبت شد. کل جهان با روند  افزایش سن بازنشستگی روبروست.  زیرا سن متوسط انسان افزایش می یابد  و در روسیه نیز همین  روند مشاهده می شود که مایه افتخار است.  ما به وضعیت دموگرافیکی نیز افتخار می کنیم.  از اینرو  این تغییر ناگزیر است.  زیرا ما در دوران  اشتراکی  استالین و  و صنعتی سازی زندگی نمی کنیم که باید اعصاب فولادین داشت و در  تشنج زیاد روزهای زندگی را سپری کرد.  هم اکنون دوره  پساصنعتی اقتصاد است.  ما سعی می کنیم  از سیستم  اتوماتیک استفاده کنیم  که مانع از فرسودگی بدن می شود».

اما افزایش سن بازنشستگی باید  همراه با اصلاحات اقتصادی  بطور کل انجام شود.  البته افزایش سن بازنشستگی  ناچار است، زیرا  وضعیت اقتصاد روسیه آن را طلب می کند.  اما باید درک کرد  که کیفیت زندگی بازنشستگان روسیه  از زمان بحران اقتصادی بدتر شده است و  طبیعتا باید  این عامل هنگام افزایش سن بازنشستگی در نظر گرفته شود.  اگر ما بتوانیم  حقوق بازنشستگی  مطلوبی برای بازنشستگان تأمین کنیم، نیازی به افزایش سن بازنشستگی نخواهد بود.  بهرحال افزایش سن بازنشستگی  و  اصلاح  سیستم  بازنشستگی باید با  اصلاحات اقتصادی بطور کل مرتبط باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала