گزارش و تحلیل

آیا وقتش نرسیده به فکر شرکای جدید باشیم؟

© Fotolia / Borna Mirahmadianآیا وقتش نرسیده به فکر شرکای جدید باشیم؟
آیا وقتش نرسیده به فکر شرکای جدید باشیم؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرغم امضای توافق هسته ای و علیرغم اظهار نظر های مکرر مقامات سیاسی کشورهای اوروپایی مبنی بر اینکه تمایل دارند با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند.

. اما متاسفانه پس از گذشت بیش از یک سال از امضای توافق هسته ای نه فقط تقریبا هیچ توافقی با آنها اجرایی نشده بلکه شاهد آن هستیم که مثلا شرکتی مثل توتال اجرای توافقات با ایران را منوط به تمدید تعلیق تحریم ها از طرف ایالات متحده دانسته.
اولین بار نیست که ایرانی ها با غیر مستقل بودن اوروپایی ها در تصمیم گیری مواجه می شوند. قبلا نیز شرکت ایرباص نیز کم و بیش همین رفتار را نشان داد. در زمان تحریم ها هم همین شرکت های اوروپایی مخصوصا فرانسوی بودند که همه قرارداد ها و توافقات را زیر پا گذاشتند و بازار ایران را ترک کردند. هم صنایع خودرو سازی و هم صنایع نفتی ایران آسیب های بسیار سنگینی از رفتار غیر مسئولانه این شرکت ها دیدند اما پس از امضای توافق هسته ای مشاهده کردیم که این شرکت های بی چشم و رو مثل مور و ملخ سر ایرانی ها ریختند تا مجددا به بازار ایران برگردند. متاسفانه برخی هم با تصور اینکه امضای توافقات با شرکت های اوروپایی می تواند به نوعی ضامن توافق هسته ای باشد هول برشان داشت و با اینان توافقنامه های کذایی امضا کردند.
تا همین الآن هم که کارگزاران بانکی اوروپایی هر روز برای ایرانی ها به نحوی بازی در می آورند.
در واقع از همان ابتدا هم هدف این شرکت ها این بود که قلاب خود را در ایران بند کنند اما متاسفانه هیچ وقت تصمیم قطعی برای همکاری صادقانه با ایران نداشتند.
بصورت تاریخی همیشه ما ایرانی ها ضربه های زیادی از همکاری خود با اوروپایی ها و غربی ها خورده ایم. همه کارخانه هایی که توسط اینان در ایران احداث شده و یا پروژه هایی که با همکاری آنها انجام شده همیشه نیم بند بوده و هیچ وقت به نتیجه نرسیده.
شاید بتوان گفت تنها کشوری که صادقانه با ایرانی ها همکاری کرد روسیه بود که کارخانه ذوب آهن اصفهان را برای ایرانی ها راه اندازی کرد و همین کارخانه به پشتوانه بنای صنایع ایران تبدیل شد یا اینکه تا همین اواخر در مقابل همه کشورهای غربی ایستادند و یا اینکه موشک های دفاعی اس 300 را علیرغم همه فشار های غربی تحویل ایران دادند و به تعهدات خود عمل کردند.
می توان گفت دلیل پس رفت صنایع ایران مخصوصا ماشین سازی هم به همین دلیل بوده.
ایرانی ها چند سال قبل از کره ای ها صنعت ماشن سازی را شروع کردند اما به دلیل تحریم ها و سنگ اندازی های کشورهای غربی این صنایع این دو کشور با هم قابل رقابت نیستند.
می توان گفت اشتباه مسئولین وقت در اعتماد به غرب و قراردادن تخم مرغ های خود در یک سبد دلیل اصلی همه این مشکلات است.
همین دیدگاه متاسفانه پس از انقلاب هم در ذهن بسیاری مخصوصا افرادی که تحصیل کرده کشورهای غربی بودند ادامه داشت و اینان متصور بودند که میتوانند با اعتماد به غرب ایران را ساخت اما هر بار هم اینان خیز برداشتند متوجه شدند که اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.
هیچ کشوری در تاریخ بشریت نتوانسته بدون اعتماد به توانمندی داخلی خود رشد کند و به جایگاهی برسد، بحث این نیست که نباید با دیگر کشورها همکاری کرد اما بحث بنده این است که باید هم توازن در همکاری ها با دیگر کشورها برقرار کرد و هم اینکه اگر شرکت و یا موسسه ای یکبار "به هر دلیل که باشد" توافقات خود با ایران را زیر پا بگذارد و ضرری را به ملت ایران وارد کند، باید تنبیه شود و یا تا ابد از بازار ایران حذف شود تا عبرتی برای دیگران گردد و یا اینکه همیشه در ته صف با امتیاز منفی قرار داشته باشد و مجبور باشد هم ضرر هایی را که وارد کرده جبران کند و هم اینکه نشان دهد که دیگر به هیچ وجه چنین رفتاری را انجام نخواهد داد بعد اجازه یابد مجددا وارد بازار ایران گردد.
شاید شرکت ها و موسسات کشورهای دیگر توانمندی شرکت های غربی مانند توتال را نداشته باشند اما قطعا می توان به آنها اطمینان کرد که وسط کار ما را غال نمی گذارند.
با این شرایط بد نیست مسئولین ما در مورد همکاری با شرکت های غربی تجدید نظر به عمل آورند و به جای اینکه همه تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهند در همکاری با کشورهای مختلف تنوع ایجاد کنند و قرارداد های خود را با شرکت ها و کشورهایی ببندند که می توان به آنها اعتماد کرد نه شرکت ها و کشورهایی که به هیچ وجه نمی توان به آنها اعتماد کرد.
همچنین نباید فراموش کرد که کشورهایی که با ما منافع مشترک دارند و یا اینکه در جبهه هایی با ما هم سو هستند قابل اطمینان تر از کشورهایی هستند که علنا اعلام می کنند که بجز برنامه های اقتصادی و منافع اقتصادی هیچ دلیل دیگری برای همکاری با ایران ندارند و در زمینه های دیگر در مجامع بین المللی با ایران مخالفت دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала