چین درصدد تخریب شهر باستانی در افغانستان

© AP Photo / Burt HermanНа таджикский-афганской границе, архивное фото
На таджикский-афганской границе, архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هلدینگ چینی Metallurgical Group Corporation قصد دارد بیش از یکصد میلیارد دلار مس در چین استخراج کند.

ایالات متحده امریکا درست زیر شهر تاریخی بوداییان دست به حفاری زده و باستان شناسان برای جلوگیری از تخریب این کشور تلاش خود را به کار گرفته اند.

دو شرکت دولتی استخراج معادن قصد دارند شهر باستانی بوداییان در افغانستان را نابود کنند تا مس موجود در این منطقه را بیرون بکشند.

کانال سی ان بی سی امریکا با ارجاع به فیلم مستند سال 2014 تحت عنوان «نجات مس آیناک» تایید کننده این است که شرکت های چینی هلدینگ متالورگیکال و جیانگ کوپر پروسه حفاری را در 40 کیلومتری منطقه جنوب شرق کابل که شهر باستانی بوداییان واقع شده است و بیش از 5 هزار سال قدمت دارد را آغاز کرده اند.

به گفته وزارت امور معادن افغانستان، در این نقطه از کشور دومین منبع بزرگ مس قرار گرفته است. چین بزرگترین وارد کننده مس و مهمترین تولید کننده صنایع فلزات است.

سال 2007 حامد کرزای رییس جمهور وقت افغانستان با اجاره دادن معدن مس آیناک به مدت 30 سال، 3 میلیارد دلار برای کشور درآمد حاصل کرد. این معدن بیش از یکصد میلیارد دلار امریکا مس در خود نهفته دارد و درست زیر شهر بوداییان قرار گرفته است. به همین خاطر باستان شناسان سعی دارند جلوی تخریب این شهر را بگیرند.

اظهارات و سخنان مسئولین وزارت معادن افغانستان در فیلم مستند آورده شده است. جاوید نورانی می گوید که این اقدامات به معنای نقض استانداردها و قوانین باستانشناسی است. علاوه بر این، نورانی خاطر نشان می کند که سکنه دو جین روستا را بدون کسب موافقت آنها از این محل بیرون رانده اند.

نورانی در ادامه می گوید: «مردم نگران هستند، زیرا هیچ کس مایل به وقوع این اتفاق نیست. این کار به معنای نقض مستقیم استانداردهای زیست محیطی و اجتماعی در افغانستان است».

رییس شرکت متالورگیکال چین در فیلم می گوید که مردم از قبل در جریان این طرح ها قرار گرفته اند، علاوه بر این، شرکت مذکور بخشی از کار را به پیمانکاران داخلی افغانستان سپرده و به این طریق سکنه این شهرها مشغول به کار می شوند. کانال سی ان بی سی می گوید جنبش رادیکال طالبان که سال 2001 از حکومت کنار زده شد، وعده داده که پروژه چین را ناکام بگذارد.

خبرگزاری اسپوتنیک این نکته را یادآوری می کند که معدن مس آیناک یک مجموعه از بناهای باستانی است و در فاصله 40 کیلومتری از جنوب شرق کابل پایتخت افغانستان قرار گرفته است. این شهر در ارتفاعات نزدیک به دو کیلومتری از سطح دریا قرار دارد. در این مجموعه باستان شناسان بیش از 400 مجسمه بودا را کشف کرده اند. مس آیناک دومین مجموعه بوداییان از نظر وسعت محسوب می شود. به اعتقاد فیلیپ مارکیز باستان شناس فرانسوی، مس آیناک یکی از مناطق کلیدی در جاده ابریشم بوده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала