آیا برای برقراری ثبات در لیبی از روسیه کمک می خواهند؟

© REUTERS / Ismail ZitounyЛивийские военные в ливийском городе Сирт
Ливийские военные в ливийском городе Сирт - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه از همه می خواهد که در حل بحران حاصل از سیل مهاجران لیبی دست به کار شوند.

روزنامه تایمز می نویسد که دولت ایتالیا از مسکو درخواست کرده در مساله برقراری ثبات در لیبی نقش کلیدی را به عهده بگیرد.

تایمز می نویسد که حضور کلیدی روسیه در این مساله می تواند ریسک هایی به دنبال داشته باشد، زیرا روسیه از این طریق پایگاه جدیدی در افریقای شمالی برای خود فراهم خواهد کرد و سیل مهاجران عازم اروپا را تحت کنترل خود خواهد گرفت.

سال 2016 نزدیک به181 هزار مهاجر از افریقای شمالی به ایتالیا رفتند و بیش از 4500 نفر در دریای مدیترانه و در مسیر سواحل اروپا غرق شدند.

هفته گذشته وزرای امور خارجه روسیه و ایتالیا گفتگویی داشتند و پس از آن وزیر ایتالیا گفت که مایل به همکاری با روسیه است. با این وجود، روزنامه تایمز می نویسد که تمایل روسیه به همکاری با ایتالیا برای حل بحران پناهجویان لیبی به احتمال زیاد برگزفته از تمایل این کشور برای احیای نفوذ خود در منطقه است و نه حل مسایل انسانی. روزنامه تایمز تاکید می کند که طی ماه های اخیر روسیه با ژنرال خلیف حفتر که کنترل بخش شرقی لیبی را در دست دارد تماس هایی گرفته است. تحلیلگران این روزنامه می گویند که ظاهرا کرملین به دنبال حاکم جدیدی برای لیبی است.

بعد از سرنگونی و قتل معمر قذافی در اکتبر سال 2011، کشور تحت کنترل دو رهبر درآمد. دو رهبر به طور موازی در انتخابات پارلمانی در طبرق واقع در شرق لیبی و کنگره طرابلس در غرب لیبی کاندیدای رهبری شدند. با حمایت سازمان ملل متحد در شهر طرابلس دولت اتفاق ملی به رهبری فایز السراج تشکیل شد و وی از 31 مارس 2016 رسما کنترل منطقه غرب را به دست گرفت، با این حال پارلمان شرق حاضر به همکاری با نشدند.

ارتش ملی لیبی حاضر نیست از دولت تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس اطاعت کند و خلیف حفتر حاکم منطقه غربی متحد پارلمان در طبروق است.

به اعتقاد ایوان کانووالوف مدیر مرکز حوادث استراتژیک و کارشناس نظامی روس، ژنرال حفتر امروز همان شخصی است که با تروریست ها در لیبی مبارزه می کند. وی در ادامه توضیح می دهد: «امروز برای لیبی مهمترین مساله نابود کردن تروریست هایی است که بعد از شروع عملیات نابودی داعش از سوریه و عراق خارج می شوند و به کشور بازمی گردند. اروپا چشم خود را روی این جریان بسته است. آنها به این مساله توجه ندارند که ژنرال حفتر با تروریست ها مبارزه می کند. ژنرال حفتر کاملا شناخته شده است، اما این مساله برای قانونی بودن او کفایت نمی کند و غرب حاضر به حمایت از او نیست، زیرا نمی خواهند که او این مبارزه سنگین را به پایان برساند».

به اعتقاد این کارشناس روس جای تعجب نیست که از مسکو بخواهند نقش کلیدی در برقراری ثبات لیبی ایفا کند.

وی در ادامه توضیح می دهد: «روسیه تنها کشوری است که واقعا به تمام دنیا اثبات کرده راه های مبارزه با تروریسم را می داند. روسیه مواضع خود را تغییر نمی دهد و این مساله اهمیت زیادی دارد. موفقیت عملیات روسیه در سوریه اثبات کننده همین مساله است. علاوه بر این، دشمن در عملیات تحت رهبری روسیه صدمات جدی متحمل شد، با این حال، کشور آرام آرام به سمت مذاکرات صلح آمیز حرکت می کند. این پروسه هم مرهون تلاش های روسیه است. هیچ کشور دیگری این کار را نکرده است. به غیر از روسیه سراغ کدام کشور می توانند بروند و کدام کشور است که بتواند این مساله را حل کند؟».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала