عدم هماهنگی روسیه و ترکیه در عملیات سوریه

© REUTERS / Khalil AshawiТурецкие военные и солдаты оппозионной Свободной армии Сирии на подступах к городу Эль-Баба, удерживаемого боевиками ДАИШ
Турецкие военные и солдаты оппозионной Свободной армии Сирии на подступах к городу Эль-Баба, удерживаемого боевиками ДАИШ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اخیرا به دلیل عدم هماهنگی بین نیروهای هوایی روسیه در محل عملیات مشترک آزادسازی الباب، چند سرباز ترک کشته شدند.

در همین رابطه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و والری گراسیموف فرمانده ستادمشترک نیروهای هوایی روسیه مراتب تسلیت و همدردی خود را به همکارانشان اعلام کردند. این اتفاق نشان می دهند که نیروهای روسیه و ترکیه باید سطح همکاری ها و هماهنگی در عملیات نظامی در سوریه را بالاتر ببرند.

عبدالله آگار یکی از نیروهای حاضر در عملیات سوریه که سابق جزو گروه عملیات ویژه در حوزه امنیت و مبارزه با تروریسم نیز بوده است برای خبرگزاری اسپوتنیک اینطور توضیح می دهد: «همکاری های روسیه و ترکیه در حوزه استراتژیک و ژئوپولتیک در حال توسعه است. با این حال برای اینکه همکاری ها شکل پایدار و باثبات پیدا کنند، بایستی تعاملات دوجانبه را در صحنه نبرد نیز بیشتر کرد. اینده سوریه به سطح اعتماد بین نظامیان ترک و سوری بستگی دارد و همکاری های امروز تعیین کننده آینده شراکت ژئوپولتیک دو کشور است. اگر نظامیان دو کشور روسیه و ترکیه در قلمروی سوریه به سطح بالای هماهنگی دست پیدا نکنند، در اینصورت احتمال تکرار حادثه اخیر و یا مونوپل کردن برخی اقدامات بیشتر می شود.

به هر صورت روسیه و ترکیه در صحنه نبرد و در حوزه دیپلماسی مکانیزم های مشخصی برای تعاملات قابل اعتمادی دارند که در شرایط عادی قابل اجرا هستند. با این وجود، حادثه اخیر و کشته شدن سربازان ترک که بدون نیت قبلی در نتیجه عملیات هوایی  روسیه رخ داده، نشان می دهد که سطح همکاری ها کافی نیست. مکانیزم تعیین شده در شرایط غیرعادی تاثیر گذار نبود. همانطور که می دانیم، ترک ها در جریان عملیات در یکی از مناطق شهر الباب، نیروهای داعش را در حلقه محاصره گرفتند و خود در خارج از خط مقدمِ درگیری ماندند، به عبارتی در سمتی ماندند که تحت کنترل داعش بود. اطلاعات به موقع به دست طرف روس نرسیده است و همین نشان می دهد که نیروهای روس و ترک در سوریه هماهنگی کافی ندارند.

این شکل هماهنگی در صحنه نبرد چندان ساده نیست. زیرا از یک طرف هواپیماهای نظامی با سرعت بسیار زیاد پرواز می کنند و از طرف دیگر گروهان ترک حاضر در درگیری های خیابانی با شبه نظامیان داعش مرز مشخصی برای جدا شدن از نیروهای داعش ندارند.

یک مساله دیگر هم وجود دارد و این است که در نقاط استقرار داعش علاوه بر هواپیماهای روس، نیروهای ترک، ارتش سوریه و نیروهای ائتلافی هم حضور دارند.

علاوه بر اینها، برای اجتناب از وقوع حوادث مشابه در حین مبارزه با داعش در سوریه، باید سه محور را فعال کرد: محور زمین — زمین، زمین — هوا و هوا — هوا، به عبارتی نه تنها هماهنگی بین گروهان ترک و روس، بلکه هماهنگی بین شرکت کنندگان در عملیات ضدتروریستی در هر سه محور باید هماهنگ شود. وظیفه و کار دشواری است، اما باید انجام شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала