گزارش و تحلیل

یک محقق روس در باره انفجار در نیروگاه اتمی فرانسه: صلاحیت کارشناسان به حد لازم نبود

© REUTERS / Benoit TessierАЭС Фламанвиль. Архивное фото
АЭС Фламанвиль. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ریاست دپارتمان مانش فرانسه اعلام کرد که اطلاعات مقدماتی حاکی از آن است که انفجار در اتاق موتور نیروگاه اتمی «فلامانویل» فرانسه در نتیجه اتصال برقی بوقوع پیوست

نماینده مقام های محلی اطلاع داد که «هیچ ریسک نشت نبوده و محل حادثه به حوزه رادیوآکتیو تیدیل نشده و روایت از همه بیشتر محتمل علل حادثه اتصال است».

General view of the construction site of the third-generation European Pressurised Water nuclear reactor (EPR) in Flamanville, France. (File) - اسپوتنیک ایران
انفجار در نیروگاه اتمی در فرانسه
انفجار در نیروگاه اتمی فلامانویل واقع شمال غربی فرانسه صبح 9 فوریه رخ داد. 5 نفر مسمویت های جزئی برداشتند، هیچ‌کس زخمی نشد.

«آلکسی آنپیلوگوف» رئیس بنیاد «اساس» در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک ذکر کرد که انفجار در بلوک در دست ساختمان روی داد. او گفت:

«این انفجار در محوطه ساختمانی بلوک سوم نیروگاه اتمی «فلامانویل» رخ داد که تا به حال از نظر طولانی شدن کار های ساختمانی در آن شهرت بدی پیدا کرده است. بر اثر این ارزش آن ده برابر بالا رفته است. این سانحه ساخت این واحد را تسریع نخواهد کرد. قرار بود که این بلوک در آخر 2018 به بهره برداری بیافتد، ولی حالا ارزش آن باز هم بالا خواهد رفت. گمان می‌کنم که آژانس بین‌المللی اتمی این حادثه را ارزیابی خواهد کرد».

به عقیده این کارشناس روس، اروپاییان تجربه خود را در ساخت بلوک های اتمی از دست دادند. وی افزود:

«مسایل کنترل کیفیت و صلاحیت افرادی که در راس برنامه‌های اتمی اروپا، ژاپن و آمریکا روی قرار گرفتند، بسیاری سئوال ها و بحث‌ها را برانگیز می انگیزد زیرا الان کشور ها به زحمت به ساخت بلوک های تولید انرژی بر می گردند. بلافاصله پس ازفاچعه در نیروگاه اتمی چرنوبیل در سراسر جهان در رشته انرژی اتمی مسایل بروز کرد. در آن زمان خیلی کشور ها حتی ساخت آغاز شده بلوک ها را متوقف کردند. البته در طول این دهه ها وقتی که ساخت بلوک های جدید متوقف شد سطح صلاحیت و مهارت کارشناسان رشته اتمی به حد زیادی پایین آمد. در این هنگام روسیه در حال ساخت و ساز نیروگاه های اتمی در ایران، هند و چین بود و این امر امکان داد که سطح مهارت کارشناسان ما حفظ و پیشرفت شود. و اما اروپاییان پدیده بروز شکاف در میان نسل ها در رشته اتمی را تجربه کردند. کارشناسان مجرب رفتند و جوان‌ها نتوانستند به سرعت کار دشوار ساخت و بهره برداری از بلوک های اتمی را فرا بگیرند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала