گزارش و تحلیل

کارشناس: روسیه در عرضه گاز طبیعی مایع به اروپا، مافوق رقابت است

© Sputnik / Sergey GuneevТанкер-газовоз "Гранд Анива" на территории первого в России завода по производству сжиженного газа (СПГ)
Танкер-газовоз Гранд Анива на территории первого в России завода по производству сжиженного газа (СПГ) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به طور فعال عرضه گاز طبیعی مایع به اروپا افزایش می دهد. اولین کشتی با "سوخت آبی" روسی، کشتی با سرعت استونیایی MEGASTAR شد که از تالّین وارد هلسینکی شد.

تعداد مشتریان در حال رشد است: اول ژاپن است و در قطار تقاضا کنندگان، جمهوری چک، لهستان و آلمان منتظر نوبت اند. برای تامین تقاضا، "گازپروم"، برنامۀ راه اندازی چند پروژه را مد نظر دارد منجمله کارخانه گاز طبیعی مایع با ظرفیت سالانه 1.5 میلیون تن که یکی از آنان را شرکت آلمانی Linde خواهد ساخت.
به گفته الکسی گریواچ، معاون مدیر کل صندوق امنیت انرژی ملی ، این پروژه، هدف سه گانه دارد. مفسر مزبور در این مورد می گوید: 


"این پروژه اجازه خواهد داد که "گازپروم" وارد بازارها در منطقه بالتیک شود، و بتواند احجام گاز را به بازارهای صادراتی اروپا ارسال نماید که به دلیل فاصله های دور نمی توانند با گاز طبیعی روسیه تأمین شود. همچنین این پروژه عرضه به بازار جهانی، به قاره های دیگر — آسیا، شرق میانه امکان پذیر می سازد. گزینه هایی در تجارت گاز با جنوب امریکا وجود دارند. این پروژه همچنین سنگ بنایی برای امنیت عرضه گاز به منطقه کالینینگراد به شمار می رود. پس معلوم می شود که این طرح هدف سه گانه دارد".


به گفته کارشناس، چون گاز روسی از نظر زیست محیطی و اقتصادی بهتر است شرکت "گازپروم" در تحویل آن برنده می باشد. 


"در حال حاضر ما مثال مثبت مبنی بر آن که چگونه گاز طبیعی در مقیاس کوچک حتی در منطقه ای که از نظر سیاسی چندان دوستانه نیست برنده می شود در دست داریم. چندی پیش ارسال گاز طبیعی مایع از استان پسکوف توسط شرکت "Kriogaz" که تحت کنترل "گازپرومبانک" است صورت گرفت. شرکت ما، برنده مناقصه تحویل گاز به شرکت استونی Eesti Gaasتوسط کشتی تالین-هلسینکی انجام می شود شده است. روسیه در رقابت با تمام تامین کنندگان ال ان جی و سایر سوخت برنده اعلام شد. دلیل آن است که در حال حاضر موضوع امنیت زیست محیطی سوخت مهم است. استانداردهای جدید سوخت اتحادیه اروپا برای کشتی در منطقه بالتیک بسیار سخت می باشد و ال ان جی، بهترین گزینش است و ال ان جی روسیه، بهترین از نقطه نظر اقتصادی به شمار می رود ".


به گفته کارشناس مزبور، در بازار گاز اروپا روسیه خود را راحت احساس می کند. مفسر مزبور در ختم مصاحبه می گوید: 


"رقابت نباید ما را بترساند، چرا که ما ذخایر قابل توجهی، زیرساخت خوب، هزینه تمام شده تولید نسبتا کم در استخراج و انتقال گاز داریم. تجربه زمستان جاری در زمانی که " گازپروم" تقریبا هر روز تولید و انتقال گاز را افزایش می داد نشانگر آن است. در اروپا هوای سرد مسلط بود و اروپا درخواست احجام زیاد گاز روسی می نمو. با وجود آن که اروپا می تواند گاز طبیعی مایع را از بازار جهانی وارد کند، که غالبا ما را از این طریق می ترسانند. اما معلوم می شود که این گاز نمی تواند در رقابت با روسیه برنده شود ، به ویژه در شرایط فعلی یعنی با وجود رکود و قیمت پایین هیدروکربن ها".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала