گزارش و تحلیل

"تانك هاى غيرنظامى"، پرقدرت ترين تراكتورهاى روسى (ویدیو)

© Sputnik / Vadim ZhernovМодель трактора Кировского завода "Кировец" К-9000
Модель трактора Кировского завода Кировец К-9000 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسيه هميشه به وجود تانك هاى خود، مى بالد. آنها به عنوان شاهكار مهندسى روسى، با قدرت، مستحكم و قابليت عبور از هر مانعى را دارند. تراكتورهاى قدرتمند روسى نيز داراى چنين ماهيتى هستند.

خبرگزارى "اسپوتنيك" در نظر دارد شما را با "كيروفى ها"، قدرتمندترين تراكتورها در نوع خود كه توليد "كارخانه تراكتورسازى پيتربورگ" است، آشنا كند.

تاريخ ٢٠٠ ساله
تاريخچه تاسيس "كارخانه كيروف" كه "كارخانه تراكتورسازى پيتربورگ" را نيز شامل مى شود، به سال ١٨٠١ باز مى گردد كه فعاليت خود را با توليد چدن آغاز كرد.
از سال ١٨٦٨، پوتيلوف، بازرگان و مهندس روسى، اين كارخانه متالورژى را به مجتمع چند منظوره ماشين سازى تبديل كرد كه در آن محصولات صنعتى متنوعى توليد مى شد.
اولين تراكتورهاى كشاورزى نيز از همين "كارخانه كيروف" روانه زمين هاى حاصلخيز شوروى شد. در سال ١٩٢٤، تراكتور "Fordzon Putilovets" تحت ليسانس كارخانه "فورد" آغاز به توليد شد.
در سالهاى جنگ، كارخانه مذكور به منطقه چليابنسك در قلب سيبرى منتقل شد تا جزيى از "تانكُ گراد" — شهر تانك ها شود. اين منطقه در آن زمان تبديل به بزرگترين مجموعه توليد تانك و انواع زره پوش ها و همچنين مهمات سازى شده بود.
كارخانه كيروف پس از جنگ، در سال ١٩٦٢، توليد تراكتور K-700 را شروع كرد كه به عنوان اولين "كيروفى" ، وارد عرصه صنايع كشاورزى شد.

انواع و اقسام مدل ها بر اساس يك شاسى
ويژگى اين تراكتور نه تنها به توان و قدرت بالاى او خلاصه مى گشت، بلكه راندمان كارى او در حوزه كشاورزى نيز سه برابر ديگر تراكتورهاى موجود آن دوره بود.
اين ماشين در كليه حوزه هاى صنعتى نيز خواهان داشت. بر اساس К-700 و مدل هاى آن، تعداد انبوهى از ماشين آلات در صنايع كشاورزى، جنگل، ساختمان سازى و غيره توليد شدند. تقاضا براى تراكتورهاى ساخت كارخانه كيروف بسيار بالا بود، تا حدى كه ظرف ٤٠ سال، بيش از ٤٥٠ هزار دستگاه از انواع مدل هاى مختلف آن ساخته شد.
سرگئى سربريكوف، مدير "كارخانه تراكتور سازى پيتربورگ" مى گويد كه "اين تراكتورها نه تنها در كشور پهناور اتحاد شوروى كار مى كردند، بلكه رد آنها را مى توان در آمريكا، كانادا، استراليا، اروپا و كوبا نيز پیدا کرد. حداقل ٥ دستگاه از تراكتورهاى ما در فرودگاه قطب جنوب، كار مى كردند."
اين تراكتورهاى كيروفى، هم اكنون در صنايع نفت و گاز، برق و نيرو، خدمات شهری و برف روبى و خلاصه هر كجا كه نياز به قدرت و اطمينان باشد، مورد استفاده قرار مى گيرند.
فقط رو به جلو
تراکتورهای سری K-744R ، جدیدترین مدل از کیروفی ها هستند که به تدریج جایگزین تراکتورهای قدیمی K-700 می شوند. امروز، کارخانه در حال تولید 8 مدل مختلف K-744R، و 18 نوع از ماشین آلات صنعتی دیگر است.
سربریکوف در ادامه می افزاید "در طول سه سال گذشته ما توانسته ایم تولید تراکتورهایمان را سه بار افزایش دهیم. یعنی از 825 دستگاه در سال 2014 به 2460 دستگاه در سال 2016 برسانیم. هم اکنون کیروفی ها بیش از 65٪ از بازار تراکتور های پرقدرت روسیه را به بخود اختصاص داده اند. چهار سال پیش این رقم، 17 درصد بود."
چند عامل باعث این موفقیت بوده است.
اول اینکه، در 3 سال گذشته تعداد کارکنان این واحد صنعتی، 8/2 برابر، افزایش یافته و بیش از 2600 نفر در امر تولید مشعول به خدمت شدند. متوسط سن یک متخصص 36 سال و دستمزدها نیز یک و نیم برابر بیشتر شده است.
یکی از اصول سیاست منابع انسانی کارخانه تراکتورسازی سنت پترزبورگ، حمایت و پشتیبانی از متخصصان جوان است. در دو سال گذشته کارخانه با 10 دانشگاه و 8 مرکز فنی حرفه ای ارتباط برقرار کرده، بگونه ای که بیش از 250 دانشجو و هنرآموز، دوره های عملی خود را در این کارخانه به اتمام رساندند.

کارخانه همچنین با تصویب برنامه های آموزشی و برگزاری کلاس های ویژه در امر آموزش ساختار و سیستم تراکتورهای خود، فعالیت کند. در حال حاضر چنین کلاس هایی در دانشگاه های کشاورزی استان های ایرکوتسک، اولیانوفسک و ولگاگراد، دایر شده است.
اکنون کارخانه توجه خود را معطوف تحقیق و توسعه در زمینه فن آوری های کشاورزی کرده است. رشد بهره وری و کاهش هزینه ها، یکی از اصلی ترین موضوعات تحقیقاتی آنها می باشد.
دوم اینکه، تراکتورهای امروزی جهش فوق العادهای نسبت به سلف خود داشته اند. مدیر کارخانه می گوید:

"تراکتورهای تولید امروز ما در مقایسه با مدل قدیمی، کاملا متفاوت اند. تنها امسال، برای افزایش قابلیت اطمینان، عمر و سهولت استفاده از تراکتورها، تغییرات گسترده ای را در آنها منظور کرده ایم. "


در نهایت، بازسازی بزرگ ابعادی در بخش تولید در حال انجام است. خط اصلی تولید، به طور کامل نوسازی شده و تمامی ماشین آلات کارخانه نیز مدرنیزه می شوند.
سربریکوف تاکید می کند که هم زمان آنها یکی از قویترین مراکز خدمات پس از فروش را به کار انداخته است:

"ما آماده ام که ظرف مدت دو روز، هرگونه ایراد تراکتورهایمان را به هر دلیلی، برطرف کنیم."


یکی از ابزارهای مهم برای توسعه این واحد صنعتی، برنامه حمایتی دولت از بخش تولید ملی است. از اول ژانویه 2013، دولت روسیه به تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی، یارانه می دهد. نتیجه این سیاست، افزایش سهم ماشین الات روسی در بخش کشاورزی، از 24 درصد به 54 درصد است.
علاوه بر این، واکنش روسیه به تحریم های اروپا، یعنی قطع واردات محصولات غذایی، انگیزه بازرگانی ملی در بخش کشاورزی را افزایش داد و در نتیجه علاقمندی به ماشین آلات روسی را بیشتر کرده است.
دورنمای بین المللی
علاوه بر حمایت های دولتی که باعث بهبودی کیفیت محصولات شده است، تراکتورهای کیروفی، فعالانه در حال تسخیر بازارهای خارجی هستند. آخر این ماشین، با کلیه تراکتورهای کشاورزی هم کلاس خود، مطابقت داشته، و راحتی در کابین و سیستم کنترل آن مطابق با استانداردهای بین المللی است.
علاوه بر نوآوری، ویژگی های "تاریخی" تراکتور روسی را نیز نباید فراموش کرد:
سربریکوف می گوید:

"ما تراکتور خود را با نمونه آمریکایی مقایسه کردیم. عملکرد ما 13 درصد بیشتر، و مصرف سوخت، 10 درصد کمتر از مدل آمریکایی است. و اگر بخواهیم هزینه های تعمیر و نگهداری تراکتور آمریکایی در پنج سال بهره برداری را محاسبه کنیم، در نهایت می توانیم یک تراکتور کیروفی بخریم."


بنابراین تعجب آور نیست که تراکتورهای کیروفی را می توانیم در زمین های کشاورزی کانادا، استرالیا، لهستان، فرانسه و از همه موفق تر، در قزاقستان، دوباره مشاهده کنیم. بیش از 150 دستگاه تراکتور در سال 2016 به قزاقستان صادر شده است که قرار است در سال 2017، تعداد آنها از 200 دستگاه نیز تجاوز کند.
سربریکوف در خاتمه می افزاید:

" جمهوری چک و اسلواکی، به تراکتورهای ما علاقه شدیدی نشان می دهند. نماینده رسمی فروش، برای حضور آنها در بازار محلی، سرتیفیکات گرفته و قابلیت آنها را به نمایش گذاشته است. در نتیجه، در سال 2016 ، ما به جمهوری چک ، 30 دستگاه تراکتور صادر کردیم. در برنامه سال آینده، توسعه شبکه خدمات پس از فروش را نیز در نظر گرفته ایم تا بتوانیم در تمام مناطقی که تراکتورهای ما حضور دارند، از آنها پشتیبانی کنیم. بنابراین تا هنگامی که در اقصی نقاط زمین های کشاورزی جهان تراکتورهای کیروفی مشغول نیستند، هنوز برای ما انگیزه کار وجود دارد. "

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала