گزارش و تحلیل

ناوشکن بریتانیا

© AFP 2023 / Justin Tallisمایکل فِلون، وزیر دفاع انگلیس
مایکل  فِلون، وزیر دفاع انگلیس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناوشکن بریتانیا -« جعبه ای گلنگدنی" است.

  به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از  « ساندی تایمز»، وزیر دفاع بریتانیا گفت: هنگام ساخت ناوشکن  پروژه 45  اشتباهات جدی در محاسبات بروز کرده است  که آن ها را در مقابل  زیردریایی های روسیه  آسیب پذیر کرده است.

زیردریایی ها  می توانند  از فاصله  تا 100  میل دریایی (چیزی بیش از 185  کیلومتر) ناوشکن های  جدید را  کشف کنند.  ناوشکن ها آنقدر زیر آب سر و صدا راه می اندازند که گویی « جعبه های  گَلَگِدَن دار» شناور هستند.   نشریه مذکور سخنان  کریس  پری  دریاسالار بریتانیایی را ذکر  کرده است.

 به گفته پِری، وزارت دفاع  سرمایه زیادی در طراحی سیستم  دفاع ضد هوایی و  ضد موشکی  هزینه کرده است  اما  دفاع در مقابل زیردریایی ها از نظر دور مانده است.  در این میان، روسیه زیردریایی دارد  که کارشناسان غرب به دلیل  بیصدا بودن،  آن را « سوراخ سیاه» می نامند (منظور پروژه  636 « وارشاویانکا» ست).

 هر یک از ناوشکن های پروژه 45  برای خزانه  بریتانیا  یک میلیارد پوند  خرج برداشت.

دمیتری  دروزدِنکو  معاون  سردبیر  مجله «آرسنال وطن»  در برنامه رادیو « اسپوتنیک»  متذکر شد  که  این تنها نقص ناوشکن بریتانیایی نیست.

— در ناوشکن بریتانیایی   توربین گازی دائم از کار می افتد.  آخرین بار این اتفاق در زمانی رخ داد که ناوشکن، زرمناو «  دریاسالار کوزنتسوف» را  تحت نظر داشت.  عجیب است که حالا این نقص اعلام شده است  و گفته شد این ناوشکن بدرد  نمی خورد.  اما فکر نمی کنم این حرف ها عواقبی دربرداشته باشد.  کشتی را ساختند  و پول در ازای  ساخت آن پرداخت شده است. البته دریافت کننده،  نه شرکت های  دولتی، بلکه  کمپانی های خصوصی هستند.  شاید  افرادی  جریمه شوند، اما تجربه نشان داده است که  این موضوع جنجالی به پا نخواهد کرد».

 به گفته کارشناس روسیه،  ناوشکن های بریتانیا  به  انجام وظایف نظامی خود ادامه می دهند.

—  د روسیه در آنجا ظاهر نمی شود، در حالی که تمام مدت  در انتظار کشتی های روسی هستند تا با آنها بجنگد.  بطور کلی، هر چه از پشت تریبون سیاسی اعلام شود، انگلوساکسون ها و متحدان آنها  روس ها را دشمن خود می دانند. ما همیشه دشمن آنها باقی خواهیم ماند و همه چیز — تبلیغات  و سیستم  تسلیحات آنها بر علیه روسیه سمتگیری شده است».

کارشناس روسیه  به تفسیر بیانیه  مایکل  فِلون، وزیر دفاع انگلیس پرداخت  که گفته بود بریتانیا امیدوار است  که روسیه  دوباره شریک غرب شود و شرط آن اجرای  توافق های مینسک  در خصوص اکراین  و کاهش فعالیت نظامی است.

دمیتری دروزدِنکو  معتقد است  که  نخبگان سیاسی اروپا  دچار سردرگمی شده اند.

—  از لحظه ای  که دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا برگزیده شد،  احساس می شود که گویا الگوهای  تفکری تخریب شدند و آنها نمی دانند چه بگویند. قبلا هر چه دلشان می خواست  به ما می گفتند و  حالا گویا  این عادت باید ادامه یابد،  اما فکر می کنند شاید  حالا تحسین کنیم و یا طور دیگری رفتار کنیم؟ به توجه به آنچه در حال وقوع است،   رفتار نخبگان سیاسی اروپا فوق العاده غیر استاندارد است. آنها  نمی فهمند باید  در انتظار چه چیزی باشند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала