گزارش و تحلیل

بیماری جدید مومیایی

© Sputnik / Alexei Efimovمومیایی « شاهزاده آلتای»
مومیایی « شاهزاده آلتای» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متخصصان در مومیایی « شاهزاده آلتای» بیماری جدیدی کشف کردند.

 متخصصان با انجام  تحقیقات توموگرافیکی بیماری جدیدی در مومیایی « شاهزاده آلتای» کشف کردند.  این موضوع در مقاله منتشره در نشریه  « علم  از دست اول» آکادمی علوم روسیه  قید شده است.

 مومیایی این زن طی کارهای حفاری توسط باستان شناس ناتالیا پالوسماک در  نووسیبیرسک در سال 1993 میلادی در آرامگاه عصر اسکیف ها در تپه « اوکوک» آلتای  نزدیک  مرز با  مغولستان کشف شد.  سن این یافته بیش از 2500 سال تخمین زده می شود.  دانشمندان بر اساس نتایج تحقیقات توموگرافیکی  تشخیص دادند که این  زن در زمان حیات از  بیماری های جدی رنج می برده است، از جمله سرطان که به همین دلیل  جان سپرده است.

اطلاعات جدید گویای وجود بیماری های سخت دیگری است که « شاهزاده آلتای» به آنها مبتلا بوده است. در این مقاله گفته شده است که  این زن مبتلا به بیماری استئومیلیت استخوان ران  و التهاب اسپوندیلیت بوده است  که بر اثر عفونت شدید به آن مبتلا شده است.  نشانه های « پیری» زودرس مفاصل ستون فقرات و آسیب رباط زانو  در مومیایی مشاهده شده است.

در این مقاله آمده است: « آب و هوای سخت منطقه کوهستانی آلتای  و  سبک زندگی  ساکنان آنجا که به دامپروری مشغول بودند،عوامل تعیین کننده فرسودگی شدید بدن هستند که این زن نیز دچار آن شده است.  بعلاوه، محققان  متذکر شدند که اوضاع به این دلیل وخیم تر شده است که  آلتای کوهستانی  محل زندگی دائمی آنها نبوده است.  آنها به آنجا کوچ کرده بودند  و  به شرایط  محل زندگی جدید  عادت نداشتند و نتوانستند خود را با آن وفق بدهند».

محققان مشخص کردند که  وقتی شاهزاده آلتای به سن 20 سالگی رسید،  مبتلا به سرطان سینه شد  که طی 7-5 سال  با رنج و عذاب زیاد او را بسوی مرگ کشاند. شاهزاده آلتای  به احتمال زیاد 5-3 ماه قبل از مرگش از روی اسب افتاد  و دچار صدمات سختی از جمله ضربه مغزی شد. پس از ان تا پایان عمرش  زمین گیر شده بود.

 مومیایی « شاهزاده آلتای» تقریبا 20 سال در  موزه  انستیتوی نووسیبیرسک  باستان شناسی و قوم شناسی قرار داشت که محققان و متخصصان  به تحقیق در باره آن مشغول بودند. در این زمان،  موزه آلتای کوهستانی برای  ایجاد شرایط ضروری  نگهداری از او به انجام رسید.  سپتامبر سال 2012 میلادی  مومیایی را در محفظه ویژه ای به  آلتای کوهستانی  رساندند و به  موزه ملی به نام « آنوخینا»  سپردند.هرازگاهی در جمهوری آلتای  جنبش دفن دوباره « شاهزاده آلتای» فعال می شود. بومیان آلتای معتقدند که بلایای طبیعی — زمین لرزه و سیل و تگرگ-  به دلیل اینکه جد بزرگ آنها — بانوی سفید، «آق قادین» و یا « اوچی بالا» — تا کنون دفن نشده است، رخ می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала