گزارش و تحلیل

یک عقیده: تعبیر سختگیرانه موضوع ایران – درخواست ترامپ برای صحبت کردن با روسیه است

© AFP 2023 / Nicolas KammПрезидент США Дональд Трамп
Президент США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ایران را «کشور تروریستی شماره یک» خواند

ترامپ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فاکس نیوز» گفت: «ایران هیچ احترامی برای آمریکا قائل نیست. ایران کشور تروریستی شماره یک است و برای ارسال تسلیحات پول تخصیص می دهد».

Трамп подписал указ О защите страны от въезда иностранных террористов - اسپوتنیک ایران
ایران در فهرست کشورهای دارای خطر تروریستی برای آمریکا قرار گرفت
رهبر آمریکا گفت که در مورد تهران از موضع زور اقدام خواهد کرد، وی افزود: «ما هم اینک به این کار دست زده ایم».

مسکو با چنین طرح مساله موافق نیست. دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه در جمعی روزنامه نگاران گفت که روسیه با ایران روابط مشارکت و حسنه دارد و امیدوار است این مناسبات توسعه بیشتری پیدا کند.

پسکوف گفت: «شما می‌دانید که فدراسیون روسیه با ایران روابط مشارکت و حسنه دارد. ما در یک سلسله مسایل با ایران همکاری کرده و روابط تجاری — اقتصادی ما را گرامی می‌داریم و به توسعه بیشتر آن‌ها امید می بندیم».

سیاست شناس «آلکساند کازاکوف» رئیس مرکز سیاست لیبرال — محافظه کارانه به نام های پتر استولیپین و پتر ستروه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک اظهار داشت که قاطعیت گفته‌های دونالد ترامپ کاملاً سنجیده است. وی ادامه داد:

«در حال حاضر هر اعلامیه ترامپ در باره سیاست داخلی و خارجی پر سروصدا و تحریک آمیز است. من اینرا خارق العده نمی دانم. ترامپ اعلامیه های خود را طوری فرمولبنی می‌کند که مواضع ای برای عقبنشینی باقی بماند. از این نظر قاطعیت اظهارات وی سنجیده بوده و با آن نتایجی که می‌خواهد به آن‌ها برسد مطابقت کامل ندارد».

به عقیده این کارشناس، رئیس جمهور آمریکا از همکوششی در حال تکوین مسکو، تهران و آنکارا در مورد مسایل خاور نزدیک نگران است. کازاکوف در این رابطه گفت:

«به احتمال قوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از مثلث در حال تکوین روسیه — ترکیه — ایران نگران است و این امر تعجب‌آور نیست. عملاً سراسر خاور نزدیک زیر کنترل این مثلث قرار خواهد گرفت. آمریکا مدت‌ها در آنجا حضور دارد و قصد ندارد از این حوزه برود. از این رو این مثلث یک مساله واقعی را برای آمریکا بوجود می آورد. ترامپ با تعبیر مساله ایران به شکل سختگیرانه برای صحبت کردن در آینده با روسیه در این خصوص درخواست می دهد. از این گذشته وی صحبت دشواری با ترکیه نیز در پیش دارد. زیرا ترکیه که عضو ناتو است با روسیه هم هست و غیره. ترامپ این مساله را هنوز مشخص نکرده ولی یقین دارم که این کار را با قاطعیت انجام خواهد داد. در گفت و گوی واشنگتن و مسکو موضوع ایران یکی از جا های مرکزی را خواهد گرفت. این چیز عادی است. آمریکا آن زمان هایی باز می‌گردد که رفتارش بر پایه واقعگرایی سیاسی استوار بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала