گزارش و تحلیل

تکنیک نظامی آلمان در شمال عراق: داعش با سلاح آلمانی تیراندازی می‌کند

© REUTERSKämpfer der Terrormiliz Daesh ("Islamischer Staat") in Mossul
Kämpfer der Terrormiliz Daesh (Islamischer Staat) in Mossul - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده اقدام اعتراضی «فریاد - فروش اسلحه را متوقف کنید!» یورگن گراسلین از آلمان تحویل تسلیحات آلمانی به پیشمرگه کرد را همدستی در قتل خواند. توبیاس پفلوگر عضو حزب چپگرا در مصاحبه با اسپتنیک اعلام کرد که دولت آلمان هنگام تحویل این تسلیحات چند قانون را در یک زمان نقض می‌کند

نیرو های مسلح آلمان از 2014 تکنیک نظامی مستعمل را به قصد کاربرد در عملیات نظامی علیه داعش به یگان های پیشمرگه کرد در عراق شمالی تحویل می دهد. لیکن تحقیقات اخیر شرکت های رادیو تلویزیونی NDR و WDR نشان داد که این تکنیک ها در بازار های غیر قانونی ظاهر شده و به فروش رسیده و در دست «دولت اسلامی» قرار می گیرد.

یورگن گراسلین (Jürgen Grässlin) نماینده عمل‌کرد اعتراضی «فریاد — فروش اسلحه را متوقف کنید!» در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک گفت که قضیه اخیر فروش مجدد اسلحه یک کار معمولی است. گراسلین ادامه داد:

 

«دولت آلمان معمولاً هنگام صدور اسلحه از اینکه این تسلیحات به دست کی می‌افتد کوچکترین خبری ندارد. من اسناد بسیاری کشور ها را مطالعه کرده و در طول 30 سال به نواحی عملیات جنگی سفر کردم و یقین حاصل کردم که سلاح در محل مقصد فروش باقی نمی ماند».

با این حال ارتش آلمان هم اینک 2400 تن اسلحه و مهمات به یگان های پیشمرگه کرد رسانده و دوره های به کار گیری آن را با کردها برگزار کرده است. گراسلین تأکید کرد که بدین طریق آلمان تحریمات تحویل اسلحه را نقض کرد که سازمان ملل متحد آنرا اعمال کرده است.

«توبیاس پفلوگر» (Tobias Pflüger) معاون حزب چپ گرای آلمان افزود:

«جالب اینجا است که دولت آلمان در رابطه با برگزاری دوره های آموزشی چند بند از قوانین کشور خود را نقض می کند. قانون کنترل تسلیحات. قانون تنظیم روابط اقتصادی خارجی و دستور آلمان و اتحادیه اروپا در باره صدور تسلیحات که تحویل اسلحه به حوزه عملیات جنگی را منع می کند.

ولی وزارت دفاع آلمان ضمن توضیح این جریان به شرکت WDR گفت که مسئولیت موقعیت در آن جوزه بر عهده حکومت نواحی خود مختار کردستان عراق است. زیرا این حکومت موظف است که در مطابقت کامل با حقوق بین‌المللی همه تکنبک های نظامی وارده را کنترل و ثبت کند.

پفلوگر می‌گوید که آن‌ها باید رسید و سندی در باره جای نهایی استقرار اسلحه را امضا کنند که کاغذی است توخالی. زیرا ما دیدیم که این اسلحه در عراق و سوریه ظاهر شده است. از این رو ما می‌گوییم که به این عملیات باید پایان داده شود چون بر اثر آن اختلافات بیشتر شده و به برقراری صلح در آن منطقه کمک نمی کند».

یورگن گراسلین از این هم بیشتر گفته تعریف کرد که از تسلیحات تحویل شده در طول دهه ها استفاده می‌شود. وی طلب کرد که اقدام جمع آوری و نابودسازی این سلاح ها برگزار شود.

گراسلین گفت:

«اگر این امر ثابت شده که داعش با اسلحه آلمانی تیراندازی می‌کند و البته از سلاح های دیگر کشور ها نیز این فراتر از یک جنجال است. این قانون شکنی است. این همدستی در قتل است. سلاح ها به نواحی عملیات جنگی تحویل داده می‌شود. معلوم است که این سلاح ها در دست یک دریافت‌کننده باقی نخواهد ماند و به دست بدترین گروه‌های تروریستی مثلاً داعش خواهد افتاد. باید اسامی افرادی را اعلام کرد که این صادرات تسلیحاتی را تصدیق می کنند. در درجه اول در شورای فدرال امنیت و اعضای دولت فدرال. و در نوبت اول آنگلا مرکل و زیگمار گابریئل معاون وی که در راس شورای فدرال امنیت قرار دارند و در قبال این صادرات مسئولیت دارند».

گاسلین مؤلف چند کتاب از جمله یک اثر پژوهشی زیر عنوان «کتاب سیاه: آلمان به چه ترتیبی از جنگ پول در می آورد» است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала