گزارش و تحلیل

یک کارشناس: اوکراین نیروی غیر فعال ناتو و رفراندوم این را تغییر نخواهد داد

© Photo / NATOШтаб-квартира НАТО в Брюсселе
Штаб-квартира НАТО в Брюсселе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وال استریت ژورنال با به استناد به منابع ناتو می نویسد، پیمان آتلانتیک شمالی دیدار با نمایندگان اوکراین به قصد انجام مذاکرات در خصوص استفاده از سیستم پدافند هوایی در اروپا را موکول به موعد نا مشخص کرد

قرار بود این پیمان حوادث احتمالی را بررسی کنند که ممکن بود هنگام کاربرد سامانه پدافند هوایی در اروپا بوقوع بپیوندند. از میان آن‌ها سقوط موشک رهگیر و یا لاشه های آن در خاک اوکراین بود

همصحبت های وال استریت ژورنال اعلام کردند که اگر ناتو مایل نیست مناسبات با روسیه را تیره کند برخورد به این مساله احتیاط بیشتری می طلبد. در ناتو بعید ندانستند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌تواند تصمیمی در باره همکاری نزدیکتر این پیمان با مسکو را بگیرد

پیشتر ترامپ ناتو را سازمان مهم ولی منسوخ نامیده و در باره لزوم انجام اصلاحات در آن صحبت کرد. در محافل نظامی آمریکا حدس می‌زنند که رئیس جمهور می‌تواند در چارچوب معامله احتمالی با مسکو از گسترش پدافند هوایی در اروپا صرف نظر کند. به نوشته WSJ دیگر نمایندگان پنتاگون بر آن هستند که انتظار نمی‌رود که در این راستا تغییراتی بوقوع بپیوندد.

در این هنگام پتر پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه با روزنامه آلمانی Berliner Morgenрost اعلام کرد که قصد دارد درباره ورود کشور خود به ناتو رفراندوم برگزار کند. به گفته وی چهار سال پیش 16 درصد اوکراینی ها از عضویت آن کشور در ناتو جانبداری کردند و اما حالا این رقم به 54 درصد افزایش یافت.

در دسامبر سال 2014 رادا — پارلمان اوکراین فرمان در باره لغو وضع خارج از بلوک های آن کشور را تصویب کرد. مطابق نظریه نظامی کنونی قرار است که همکاری اوکراین با ناتو تعمیق شده و مقام ها لازم می‌دانند که در سال 2020 وضعی ایجاد شود که نیرو های مسلح اوکراین با ساختار های نطامی ناتو مطابقت کامل داشته باشند.

سیاست شناس «آندره کورتونف»، رئیس شورای امور بین‌المللی روسیه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک یادآوری کرد که سیاستمداران غربی در باره غیرممکن بودن ورود اوکراین به پیمان ناتو در زمان نزدیک سخن می گویند. او گفت:

«صحبت کردن در باره پدیزش اوکراین به ناتو لااقل به‌موقع نیست. همه مسئولین ناتو تأکید می‌کنند که اوکراین باید در کشور خود اصلاحات و به روز سازی انجام داده و مؤسسات دولتی را تحکیم کند و تنها پس از این بعد از مدتی می‌توان مساله ورود اوکراین به ناتو را مطرح کرد».

به عقیده این کارشناس، حتی اگر بیشتر اوکراینی ها طی رفراندوم بر له ورود به ناتو رأی بدهند این جریان به چیزی نخواهد انجامید. وی افزود:

«گمان می‌کنم که بروکسل حتی در صورت برگزاری رفراندوم و رسیدن به تصمیم گیری مثبت موضع خود را عوض نخواهد کرد. اگر رفراندوم برگزارشود، این رفراندوم نشانه اعتماد به خط سیاست خارجی پوروشنکو خواهد بود. یعنی رهبری کی یف آن را از این لحاظ تعبیر خواهد کرد که مردم از سمتگیری غربی و ناتویی طرفداری می‌کنند و پوروشنکو خواهد توانست از نتایج آن تنها در مبارزات سیاسی داخلی خود استفاده کند و بس».

این کارشناس معتقد است که این پیمان مایل نیست مسئولیت در قبال اوکراین را بر عهده خود بگیرد. وی در پایان گفت:

«برای ناتو این امر اهمیت دارد که کشور های مایل به عضویت در این پیمان بتوانند برای تحکیم امنیت و بینه دفاعی ناتو چیزی را ادا کنند. این کشورها نباید برای اعضای کنونی آن مسایل اضافی بوجود بیاورند. در حال حاضر اوکراین قوه فعال نیست بلکه نیروی غیر فعال است. و برای عصبانی کردن مسکو اگر این هدف قرار داده شود وسایل زیاد دیگر هم وجود دارد و آن هم بدون گرفتن تعهدات دفاع از اوکراین است. روشن است که کسی مایل نیست بخاطر اوکراین وارد جنگ شود. از این رو، همکاری — بله، وعده‌ها — امکان‌پذیر، ولی عضویت — نه».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала