رونمایی از آثار اهدایی «تزارهای روس به شاهان قاجار» در تهران (+عکس)

© Flickr / ninaraTehran, Iran, Golestan Palace
Tehran, Iran, Golestan Palace - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس مجموعه جهانی کاخ گلستان از رونمایی آثار اهدایی «تزارهای روس به شاهان قاجار» به مناسبت پانصد و پانزدهمین سالگرد روابط ایران و روس در مجموعه کاخ جهانی گلستان خبر داد.

آثار اهدایی «تزارهای روس به شاهان قاجار» در کاخ گلستان
به گزارش تسپوتنیک به نقل از ایسنا، مسعود نصرتی با بیان اینکه این آثار شامل ۶۰ عدد از اسناد و مدارک، تابلوها، آلبوم‌های عکس و برخی از اشیای تاریخی هستند، بیان کرد: این نمایشگاه به مناسبت دهه فجر و به مدت ۱۰ روز در سالن نمایش موزه مردم‌شناسی کاخ جهانی گلستان برپا می‌شود.
او با بیان این‌که تعداد قابل توجهی از آثار اهداییِ سوی تزارهای روس در موزه‌های مختلف کاخ جهانی گلستان به نمایش درآمده‌اند، توضیح داد: به دلیل حجیم بودن برخی از آثار و این‌که امکان افزودن «نمایشگاه آثار اهدایی تزارهای روسیه به شاهان قاجار»جابه‌جایی‌ آن‌ها وجود نداشت، چون در حال حاضر در موزه‌های مختلف مجموعه کاخ جهانی گلستان نیز به نمایش درآمده‌اند، مهمانانی که برای بازدید از این آثار اهدایی به گلستان می‌آیند، را به دیدن این آثار در دیگر کاخ موزه‌های مجموعه گلستان نیز راهنمایی می‌کنیم.

به گفته نصرتی، آثار اهدایی تزارهای روسیه به شاهان قاجار از پادشاهانی مانند کاترین که هم دوره‌ی فتحعلی‌شاه قاجار بوده است، الکساندر دوم و الکساندر سوم، از دوره محمدشاه تا ناصرالدین‌شاه و نیکلای دوم، آخرین تزار روس؛ به شاهان ایران هدیه داده شده بود.
و همچنین آلبوم عکس اهدایی تزارهای روس را شاخص‌ترین اثر قرار گرفته در این نمایشگاه دانست و گفت: این مجموعه عکس در سنت‌پترزبورگ به مظفرالدین‌شاه هدیه شده است.
رئیس مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان؛ درباره‌ی قدمت این آثار ارزشمند و تاریخی در زمان اهدا شدن به شاهان ایرانی نیز بیان کرد: آثار مالاکیت از قدیمی‌ترین آثاری است که در زمان خود یعنی دوره کاترین دارای قدمت بوده‌اند، این آثار شامل رومیزی، لوازم‌التحریر و برخی از مجسمه‌ها از سنگ مالاکیت هستند که در همان دوران نیز از آثار باارزش و دارای قدمت روس‌ها بوده‌اند.
براساس این گزارش، «آثار اهدایی تزارهای روسیه به شاهان قاجار» از امروز سه‌شنبه —۱۲ بهمن- در موزه مردم‌شناسی مجموعه‌ی جهانی کاخ گلستان رونمائی می‌شود و تا پایان دهه فجر —۲۲ بهمن — نمایش این آثار ادامه دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала