گزارش و تحلیل

پرورش عضو جانوران

© Photo / Wu et al. / Cell 2017پرورش عضو یک جانور در بدن جانور دیگر
پرورش عضو یک جانور در بدن جانور دیگر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرورش عضو یک جانور در بدن جانور دیگر انجام شد.

گروهی از  متخصصان ژاپنی  برای نخستین بار در جهان توانستند  عضو سالمی از سلول های پرتوان القایی (iPS) یک جانور را در  بدن جانور دیگر پرورش بدهند.

مطابق با اطلاعات شبکه تلویزیونی NHK،  متخصصان دانشگاه  توکیو با کمک  iPS لوزالمعده  موش ها را در بدن موش های صحرایی پرورش دادند. سپس پانکراس را به موش مبتلا به دیابت پیوند زدند  که بر همساز سازی ترشح آنسولین تأثیر می گذارد. متخصصان  بهبود چند شاخص از جمله  تنظیم  گلوکز در خون را به ثبت رساندند.

متخصصان معتقدند که  موفقیت  این آزمایش  امکانات زیادی برای پرورش اعضای بدن انسان  در  انواع مختلف جانوران فراهم خواهد ساخت.  اما به عقیده  پروفسور هیرومیتسا ناکائوتی که گروه علمی را رهبری می کند  بدین منظور باید « یکسری مسائل اخلاقی  رفع شود و بتوان به درک  مردم نایل آمد».

در سال 2006 میلادی  پروفسور سینیا  یاماناکا از دانشگاه  « کیوتو»  برای اولین بار در جهان  سلول بنیادی را از سلول معمولی  پوست انسان بدست آورد.  کشف وی  تحت عنوان — سلول های پرتوان القایی (iPS) معروف شد.  این سلول ها قادر به ساخت  اعضای مختلف هستند.

 تجربیات  متخصصان ژاپنی ،  ساخت  بافت های آسیب دیده  از سلول های  خود بیمار را فراهم ساخت.  یاماناکا در  سال 2012 میلادی به دلیل این کشف، جایزه نوبل را دریافت کرد.

 طی 10 سال،  دانشمند ژاپنی توانست  سلول های اعضای مختلف را بسازد.  ریسک بالای ابتلا  به سرطان، مسأله اصلی  است که مانع از  استفاده از سلول های iPS در طب می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала