گزارش و تحلیل

غیبت گویی خانم ها

© Sputnik / Konstantin Chalabovغیبت گویی خانم ها
غیبت گویی خانم ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا خانم ها از غیبت گویی لذت می برند.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از مجله  Psychoneuroendocrinology  (روانشناسی غدد و اعصاب) ، زنان از غیبت گویی و تبادل اسرار لذت می برند، زیرا  این کار باعث افزایش  هورمون سعادت خانوادگی  و عشق — اکسی توسین- در بدن آنها می شود.

ناتاشا بروندینو  از دانشگاه  « پاوی» ایتالیا  در این خصوص گفت: « من روانشناس هستم و متوجه شدم هربار که  با همکارانم  به تبادل اخبار و غیبت گویی می پردازیم  بیشتر  احساس نزدیکی می کنیم. آیا  نوعی دلیل بیوشیمیایی برای این حس  نزدیکی وجود دارد؟».

بروندینو و همفکرانش  برای بررسی این فرضیه، گروهی از  24 دانشجوی  دانشگاه « پاوی» را تشکیل دادند  که بخشی از گروه باصطلاح « خواهران» بودند  که برای  دانشگاه های غربی یک جنسیتی (دانشگاه ویژه دختران و پسران) یک مورد عادی است. دانشجویان  آشنایی خوبی با یکدیگر داشتند.

محققان آنها را به چند گروه تقسیم کردند  و به آنها پیشنهاد کردند  در یک « آزمایش ساده» شرکت کنند.  ابتدا آنها را مجبور کردند قبل از شروع آزمایش منتظر بمانند.دانشجویان نا آشنا در هر یک از گروه ها وجود داشتند و  هنرپیشه ای نیز  بود  که شایعه حامله بودن  یکی از « خواهران»  را برای بقیه تعریف کرد که در این آزمایش شرکت نداشت  و بعد در باره « آسیبی» صحبت کرد که مانع از ورزش کردن او شده بود.

پس از آنکه زمان انتظار به پایان رسید،  محققان  از بزاق  آنها نمونه برداری کردند و از  دانشجویان خواستند فرم  ساده ای را پر کنند که هیچ نوع  نقشی در آزمایش  بروندینو و همکارانش نداشت.  روز بعد  محققان به صحبت  عادی با  هر یک از  شرکت کنندگان آزمایش  پرداختند و سوالاتی در باره سن و سال و  دیگر چیزهای عادی پرسیدند.

به گفته بروندینو، علاقه زنان به غیبت گویی می تواند  مشروط به دو هورمون باشد — اکسی توسین (هورمون  سعادت و عشق خانوادگی و  نزدیکی اجتماعی  و کورتیزول — هورمون استرس.  سطح هورمون اول  هنگام غیبت گویی بالا می رود و هورمون دوم  کاهش می یابد.

آنالیز بزاق دانشجویان نشان داد  که سطح اکسی توسین  افزایش می یابد ولی تأثیری بر  مقدار « کورتیزول»  نمی گذارد. سطح آن  هنگام  صحبت با « خواهران»  و یا محققان و نه فقط  هنگام  تبادل  آخرین خبرهای  خوابگاه دانشگاهی  کاهش می یابد.

بعلاوه، برخورد شرکت کنندگان آزمایش  نسبت به  غیبت گویی — شگفتی  یا انزجار-  بر سطح  اکسی توسین تأثیر نمی گذارد، تنها واقعیت  تعریف اسرار کسی  باعث افزایش اکسی توسین می شود. از اینرو محققان به این نتیجه رسیدند که  غیبت گویی و  تبادل اسرار دیگران فقط به خاطر « اکسی توسین» انجام می شود.

به عقیده بروندینو  و همکاران وی،  این نوع تأثیر بیو شیمیایی  غیبت گویی  گویای آن است  که اینگونه رفتار  نقش مهمی در  تکامل  انسان در گذشته ایفا کرده است و امروز نیز  به ایفای نقش خود  ادامه می دهد.  به عقیده دانشمندان،  لذت از  معاشرت و  تبادل اسرار به اجداد  انسان در برقراری قوانین  زندگی در  گروه های بزرگ  و ارزیابی اعتبار و تأمین اعتماد  بین خودی ها کمک کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала