اساتید آلمانی مواضع رسانه ها درباره جنگ سوریه را فاش می کنند

© REUTERS / Omar SanadikiСирийский флаг в разрушенном районе Алеппо
Сирийский флаг в разрушенном районе Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروهی از اساتید دانشگاهی آلمان در بیانیه ای مشترک به مخالفت با مواضع رسانه های غربی در خصوص نقش روسیه و ایران در درگیری های سوریه پرداخته و به ریشه درگیری ها اشاره کردند.

مولفین این بیانیه که تحت عنوان «بیانیه جنگ در سوریه» نامگذاری شده اعضای شورای علمی سازمان «آتاس گرمان» هستند و می گویند که روسیه و ایران در ابتدا تمام فرصت ها و امکانات دیپلماتیک و راه های حل صلح آمیز را برای این درگیری بررسی کردند و پس از آن وارد درگیری نظامی شدند. سازمان آتاس با انتقاد از فرایند جهانی سازی از همه می خواهند که به جهانی گرایی اجتماعی و زیست محیطی روی بیاورند.

برکناری اسد در برنامه های سال 2001 منعکس شده بود

دانشمندان آلمانی خاطرنشان می کنند که به گفته کلارک فرمانده سابق ناتو در اروپا، ایالات متحده امریکا بلافاصله بعد از حادثه 11 سپتامبر2001 تصمیم خود را برای تغییر حکومت در هفت کشور از جمله سوریه اتخاذ کرد.

از سال2005 میلادی شروع به فراهم کردن شرایط کردند که از جمله آنها تبلیغات عظیم رسانه ای علیه حکومت بشار اسد و حمایت های مالی و آموزشی از ارتش جهادگرانی بود که در رسانه های غربی از آنها تحت عنوان «اپوزیسیون میانه رو» یاد می کردند.

در عین حال، تعداد زیادی از تشکلات مسلح این اپوزیسیون ها به سیستم «القاعده» و گروهک اسلام گرای رادیکال «جبهه النصره» وابسته بودند که خود امریکایی ها قبلا آنها را در گروه سازمان های تروریستی قرار داده اند.

همین گروه ها قصد داشند برای سرنگونی حکومت دمشق و تهران وارد عمل شوند.

روسیه تا زمانی که درگیری های سوریه به شکل اختلافات سیاست داخلی بود، وارد جریان نشد و پیوسته از دولت سوریه حمایت می کرد، اما زمانی که سازمان تروریستی «داعش» موفق شد با ترور و حمایت های نظامی و لجستیک ماموران اطلاعات امریکا، عربستان سعودی و ترکیه مناطق وسیعی را در شمال عراق و حتی شهر مهم موصل تحت کنترل خود درآورد، روسیه نیز وارد میدان شد.

حمله با سلاح های شیمیایی و گاز خردل

مولفین این بیانیه معتقدند که اوت 2013 باراک اوباما تصمیمی ناگهانی در خصوص لغو حمله نظامی به سوریه گرفت، زیرا او متوجه شد که تقصیر حملات شیمیایی در نزدیکی دمشق به گردن او می افتد، حال آنکه صدها تن از مردم جان باخته بودند و تحقیقات نیز نشان داد که حملات شیمیایی از سوی ارتش بشار اسد صورت نگرفته است.

آن زمان اوباما به سراغ برنامه «ب» رفت: اگر اسد موافقت می کرد سلاح های شیمیایی را با نظارت سازمان ملل نابود کند، بمباران لغو می شد.

 

در نهایت روسیه و فقط  روسیه بود که استفاده از روش های خاص دیپلماتیک مسیر جریان حوادث را برای نابود کردن ظرفیت شیمیایی سوریه با مساعدت امریکا و زیر نظر سازمان ملل تغییر داد. با این حال مولفین آلمانی می گویند که دول غربی و رسانه های این کشورها حتی کلمه ای راجع به این دستاورد روسیه در حوزه سیاست صلح طلبانه ننوشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала