کشف آب در اتمسفر سیاره ای خارج از منظومه شمسی

© Photo / NASAکشف آب در اتمسفر سیاره ای خارج از منظومه شمسی
کشف آب در اتمسفر سیاره ای خارج از منظومه شمسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان موفق شده اند با استفاده از یک متد تازه و به کمک یکی از بزرگترین تلسکوپ های دنیا در کشور شیلی، مقداری آب را در اتمسفر یکی از سیاره های خارج از منظومه شمسی کشف نمایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازengadget، کشف این سیاره به سال 1995 بر می گردد و طور رسمی «51 Pegasi B» نامگذاری شده است، گرچه در میان دانشمندان بیشتر با نام مستعار «Dimidum» شناخته می شود. فاصله این جرم آسمانی تا زمین در حدود ۵۰ سال نوری تخمین زده شده است.
تا به امروز تنها زمانی می شد وجود آب در سیارات خارج از منظومه شمسی را تشخیص داد که آن سیاره در مسیر حرکت خود خط مستقیم میان زمین و ستاره منظومه میزبان خود را قطع می کرد. احتمال وقوع چنین اتفاقی در عمل بسیار کم است، اما دانشمندان با استفاده از متد جدیدی این محدودیت را برطرف کرده اند.
در روش جدید رابطه نوری میان سیاره مورد بررسی و ستاره میزبانش ملاک تشخیص قرار می گیرد. در این متد، تلسکوپ به مدت ۴ ساعت طیف های نوری انعکاس یافته از سطح این دو جرم آسمانی را برداشت و برای بررسی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.
از روی همین اطلاعات است که مشخص شده آب با غلظت ۱ به ۱۰ هزار در اتمسفر سیاره «51 Pegasi B» وجود دارد. ضمن این که مقادیر بسیار کمی از دی اکسید کربن نیز قابل اندازه گیری است.
پر واضح است که صحت یافته های جدید هنوز قابل تایید نیست و نیاز است که این اطلاعات از طریق روش های مشاهده ای مطمئن تری مورد تایید قرار بگیرند، گرچه این کار به هیچ وجه آسان نخواهد بود، چرا که این سیاره حتی از عطارد در منظومه شمسی نیز به خورشید خود نزدیک تر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала