گزارش و تحلیل

لزوم پروژه «اوکراین علیه روسیه» زیر سؤال بزرگی قرار گرفته است

© Photo / Courtesy of employees of one of the russian drilling rigsФото полета украинского Ан-26, якобы обстрелянного с российских буровых вышек
Фото полета украинского Ан-26, якобы обстрелянного с российских буровых вышек - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرتیپ ایگور کوناشنکوف نماینده رسمی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که روز چهارشنبه هواپیمای اوکراینی آنتونوف – 26 در ارتفاع حد اکثر پایین بدور دکل های حفاری در دریای سیاه پرواز کرد. این نهاد در خصوص این اقدام به وابسته نظامی اوکراین اعتراض کرد

پیشتر «سویاتوسلاو تسیگولکو» سخنگوی رئیس جمهور اوکراین در باره تیراندازی بسوی یک هواپیمای ترابری اوکراینی که در حال پرواز تمرینی بر فراز دریای سیاه بود اطلاع داد. به گفته او، این حادثه در ناحیه معدن گاز اودسا اتفاق افتاد

در وزارت دفاع اوکراین می‌گویند که هواپیمای ترابری اوکراینی مورد تیراندازی سلاح های سبک مستقر در دکل های حفاری روسی قرار گرفت. شرکت روسی «چرنومور نفته گاز» این طلاع را رد کرد.

«ولادیمیر کرییف» سیاستشناس روس در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک این عقیده را ابراز کرد که کی یف سعی کرد مسکو را به اقدام جوابیه تحریک کند. ولی نشد و کی یف ساده و بدون ارائه مدارک مسکو را متهم کرد. او گفت:

«من از این کار هیچ تعجبی ندارم. این یک عمل تحریک آمیز کلاسیک از انواع اقدام های سازمان سیا است. این هم روشن است که پشت سر آن‌ها چه کسانی قرار دارند. کافی است فیلم‌های آمریکایی را تماشا کنیم تا بفهمیم که آن‌ها این کار را چطور انجام می دهند. آن‌ها این کار را انجام دادند ولی ناکام ماندند و از این رو اعلام کردند که گویا ما به سوی آن‌ها تیراندازی کردیم».

این کارشناس ذکر کرد که اوکراین طی سه سالی که از زمان حوادث «میدان» گذشت مشغول به آن است که از روسیه دشمن بسازد. او گفت:

«در واقع اوکراین «پس از میدان» به با این هدف تشکیل شد تا برای روسیه مسایل ایجاد شود. کی یف طی سه سال این کار را با موفقیت انجام می‌دهد و اعمال تحریک آمیز را ترتیب می دهد و اختلافات موجود و کذایی را کشف می‌کند و یک نوع «افراد خرابکار» را پیدا می‌کند و در داخل اوکرین مسایل ایجاد می‌کند و می‌گوید که رهبران آن‌ها در روسیه قرار دارند. ولی پس از روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا اوضاع در اروپا دارد عوض می شود. به این خاطر اوکراینی که یگانه قصد موجودیت آن ایجاد مسایل برای روسیه بود اصلاً معلوم نیست که باز هم مورد نیاز اروپا باشد یا نه؟»

در این هنگام در مینسک نشست نوبتی گروه سه جانبه تماس ویژه حل و فصل موقعیت در دونباس برگزار شد. این دیدار در زمینه وخیم شدن چشمگیر اوضاع در دنباس از جمله در آودییفکا برگزار شد.

به عقیده این کارشناس، توافقات مینسک بهترین نوع مصالحه نیست ولی یگانه روال مصالحه است. این صاحبنظر در پایان گفت:

«به این خاطر که هدف طرف اوکراینی توسعه دادن اختلاف است و اگر دنباس نبود یک چیز شیه آن را در نزدیکی مرز روسیه پیدا می می کردند. حکومت کنونی اوکراین تحت هیچ شرایطی جنگ را قطع نخواهد کرد. یعنی اینکه توافقات مینسک یک مصالحه بد، ولی یگانه راه حل ممکنه است. حالا تنها راه حل این مشکل — تغییر دادن کل سیاست اوکراینی و روی کار آوردن افراد دارای ارزش‌های مطلقاً دیگر است. ولی عجالتاً مجبوریم به مذاکرت ادامه دهیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала