آیا تغیر نام «بندر امیرآباد» به بندر «آیت الله هاشمی رفسنجانی» درست است؟

© Sputnik / Somayeh Pasandide نمایی از شهرستان رامسر از مناطق گردشگری استان مازندران
نمایی از شهرستان رامسر از مناطق گردشگری استان مازندران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبر تغییر نام «بندر امیر آباد» و جایگزینی آن با نام «آیت الله هاشمی رفسنجانی» موجب شد تا بسیاری از مازندرانی ها و شهروندان بهشهری در فضای مجازی و رسانه های محلی به این موضوع واکنش نشان داده و اعتراض خود را از این تغییر نام ابراز کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از قدس آنلاین- اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در اولین نشست این هیات پس از ارتحال هاشمی رفسنجانی، پیشنهاد کردند نام بندر مهم و استراتژایک امیرآباد در شرق مازندران به «بندر بین المللی آیت الله هاشمی رفسنجانی» با نام اختصاری‌ «B.H.R» تغییر یابد که با رای همه اعضا این پیشنهاد به تصویب رسید.

مخالفت مردم

خبر تغییر نام بندر امیر آباد در شرق استان مازندران از سوی مقامات این سازمان درحالی منتشر شده است که برخی از مازنی ها و فعالان فضای مجازی نسبت به این تغییر نام اعلام نارضایتی کرده و این اقدام دولت را عملی شتاب‌زده ‌خواندند.

این خبر در حالی منتشر شده که در سال ۸۶ و هنگام بهره برداری از این بندر، آن را به نام بندر «شهید هاشمی نژاد» نام گذاری کرده بودند و مردم منطقه نیز بندر را به این نام می شناختند به همین دلیل مردم بهشهر و روستای امیرآباد نسبت به این تغییر نام اعتراض کردند.

به نظر می‌رسد دولت در نام‌گذاری مکانی به نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آن‌قدر تعجیل کرد که فراموش کردند این بندر درگذشته به نام آیت‌الله شهید هاشمی‌نژاد بوده و در بین مردم منطقه نیز به این نام شناخته می‌شود.

گفتنی است با وجود اینکه بندر امیرآباد بهشهر در میان مردم منطقه به این نام شناخته می‌شود اما سازمان جهانی بندرها و کشتیرانی همچنان آن را به نام بندر امیرآباد می‌شناسد و از تغییر نام آن به نام شهید هاشمی‌نژاد ممانعت کرده است.

حال باید دید چگونه اقدامی که یک‌بار توسط سازمان جهانی بنادر و کشتیرانی رد شده، پذیرفته می‌شود؟

گفتنی است نام «امیرآباد» از روستایی برداشته شده که در همین منطقه با نام امیرآباد شهره است.

بندر امیر آباد کجاست؟

بندرامیرآباد، بندرگاهی در شمال شهرستان بهشهر در مازندران است که با وسعت هزار هکتار در سه فاز و ۳۴ اسکله طراحی شده است. فاز اول این بندر در حال بهره برداری است و به شبکه ریلی کشور نیز پیوند دارد.

عملیات ساختمانی آن از ۱۳۷۵ شروع شد و در سال ۷۶ با توجه به ظرفیت های آن، از سوی شورای عالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شد. ظرفیت عملیاتی این بندر در فاز اول ۶ و نیم میلیون تن و برای فاز نهایی ۱۸ میلیون تن برنامه ریزی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала