گزارش و تحلیل

شنل نامرئی

© Fotolia / Sergey Nivensشنل نامرئی
شنل نامرئی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان ایده جدید شنل نامرئی را معرفی کردند.

دانشمندان اسپانیا  به ساخت شنل نامرئی نزدیک شده اند که در عمل می توان از آن استفاده کرد. مطابق با  محاسبات مربوطه  و  شبیه سازی کامپیوتری از دو ماده می توان شنل نامرئی ساخت.  درعین حال این وسیله استتاری می تواند  وسایل را  زمانی نامرئی کند که جهت نور  دائما تغییر می کند.  طراحان « شنل نامرئی» با چه مسائلی روبرو خواهند شد و  روش های رفع آن ها تا چه حد موثر خواهند بود؟

یکی از مسائل  مرتبط با موادی که استفاده از آن  برای نامرئی کردن اشیاء محتمل است، آن است که  طرح های مختلفی که در آزمایشگاه های گوناگون ساخته شده اند  می توانند فقط اشیائی را نامرئی کنند که تحت  تابش دائمی  نور قرار دارند. پرتوهایی که منعکس می شوند باعث آن می شود که سایه اشیاء  حتی اگر زیاد هم  مشخص نباشد، با محیط اطراف فرق دارد.  اما شبیه ساز کامپیوتری پژوهشگران اسپانیا ، نشان می دهد  چطور می توان  اشیاء را در مقابل نوری که جهت آن دائم تغییر می کند  نامرئی کرد به عنوان مثال در  مه متغییر و یا در آب.

گروه پژوهشی از دانشگاه « ناوارا»  بر اساس  اصول  توصیفی سال 2006 در این خصوص کار می کند.  پیشرفت فناوری تا آن زمان به  دانشمندان  کمک کرد روش جدیدی برای شکست نور بیابند.  فیزیکدان جون پندری ثابت کرد که با کمک این روش می توان ماده ای ساخت  که اشیاء را بتواند نامرئی کند.توانایی  ماده برای بازتاب نور — مهمترین نکته ای است  که مخترعان  در نامرئی کردن اشیاء روی آن کار می کنند.

اینبار، محققان  برخورد نسبت به کاربرد مواد را تغییر دادند.  آنها  اعلام داشتند که با قراردادن  یک ماده بر ماده دیگر می توان به نتیجه دلخواه رسید. مواد باید همسانگرد (دارای خواص فیزیکی مشابه) باشد — یعنی از نوعی  که در  تمام جهات خواص مشابهی نشان بدهند. با قراردادن لایه ها برهم،  محققان  امیدوارند  ماده ای بدست آورند  که واکنش آن  در جهات مختلف متفاوت باشد.  به عنوان نمونه می توان  از چوب کاج نام برد که خواص آن  با تأثیر گزاری بر  عرض و قطر الیاف یکسان نیست.

با صحبت در باره « شنل نامرئی» که بتواند  اشیاء را نامرئی سازد، باید گفت که این وسیله قادر خواهد بود  به شکل متفاوت  نوری را که بر شیء می تابد بشکند.  شدت  نور تا حداقل ناهموار می شود و شیء  بطور کامل در  محیط اطراف « حل خواهد شد».

پس از انجام تحقیقات در این خصوص، محققان قصد دارند  این ماده را در  شرایط آزمایشگاهی بسازند.  در صورت موفقیت این ایده می توان از این ماده برای پوشش هواپیماها و  زیردریایی ها استفاده کرد. از اصول  ساخت ماده جدید  می توان برای رفع گرمای بیش از حد  اجزاء مختلف  دستگاه  تحت استتار  استفاده کرد اما به گفته محققان اسپانیا، از مواد دیگری می توان برای کاهش گرم شدن اجزاء دستگاه ها استفاده کرد.

هنوز ایده جدید به مرحله عمل نرسیده است، اما تحقیقات در مقایسه با  کشفیات  اولیه پیشرفت بیشتری داشته است. اولین مواد، قادر بودند اشیاء را فقط در مقابل نور  مادون قرمز و امواج رادیویی نامرئی سازند.  یکی از آخرین  دستاوردها،  اختراع گروه دانشمندان تحت رهبری چژان بایله  از  سنگاپور بود که وی نیز  مشغول اختراع  شنل حرارتی سه بعدی است.  دستگاه اختراعی آنها شبیه یک  بلوک شفاف شیشه ای است که می تواند  از یک سو اشیاء را نامرئی کند.  به دلیل طرز قرار گرفتن  قطعات شیشه، شخص  آنچه را که  پشت  شیء استتار شده می بیند.

محققان  دانشگاه پنسیلوانیا از  اصول کار دیگری  بهره گرفتند.  شنل نامرئی آنها  مجهز به آنتن های نانویی بود.  اشیائی که با کمک  این نوع ماده نامرئی می شوند، گویی  در محیط اطراف حل می شوند.  بعلاوه، شرکت کانادایی  Hyperstealth Biotechnology چند سال پیش اعلام کرد ماده ای ساخته است که  می تواند  در حول  اشیاء امواج طیف مرئی و مادون قرمز ایجاد می کند.این شرکت قصد داشت  آن را برای اهداف نظامی پیشنهاد کند. اما ماده نهایی هنوز معرفی نشده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала