گزارش و تحلیل

زیور آلات ساخت سوریه

© AP Photo / Bassem Tellawiجواهرفروشی در دمشق
جواهرفروشی در دمشق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زیور آلات سوری را نمی توان جعل کرد.

گاسن جازمتی Gassan Jazmati رئیس اتحادیه جواهرسازان سوریه در مصاحبه با « اسپوتنیک»  تعریف کرد که زیورآلات سوری با دقت و مهارت عالی ساخته می شوند  کههن ساخت آن ها از  پدران و اجداد به ارث رسیده است. از اینرو زیورآلات ساخت جواهرسازان سوریه در سراسر جهان  از تقاضای زیادی برخوردار است.

به گفته جازمتی، هم اکنون سوریه  طلا را از کشورهای خلیج فارس خریداری می کند.  قبلا خودمان برای خرید به آنجا می رفتیم، اما حالا به دلیل محاصره، به شهروندان سوریه ویزا نمی دهند، از اینرو ماده اولیه را آن سوری هایی برای جواهرسازان  تأمین می کنند که تا قبل از بحران از اجازه اقامت در آن کشورها برخوردار شدند.  آنها زیورآلات ساخت سوریه را با خود  می برند و این  زیور الات بعدا در مصر، ایران و الجزیره فروخته می شوند.  «  در کشورهای خارجی، تقاضا برای زیور آلات  ساخت سوریه خیلی بالاست.  دلالان پول خوبی  در می آورند، زیرا حق الزحمه  جواهرسازان سوری  پایین است. شناسایی زیورآلات سوریه  آسان است، زیرا  فقط جواهرسازان سوریه نشان خاص خود و نشان اتحادیه  جواهرسازان سوریه را روی هر  زیوری حک می کنند که خود نشان اصل بودن کالاست.  بعلاوه قوانین  کار اتحادیه مشخص است: از طلای 21 عیار،  دستبندی بشکل گیس ساخته می شود  و بخش داخلی دستبندها و  زنجیرها، از طلای 18 عیار  زنجیرهای نازک  و سینه ریز و انگشتر. جواهر سازان ترکیه می خواستند  از سیستم ما تقلید کنند، اما  موفق نشدند».

 به گفته جازمتی، جواهرسازان سوریه هرگز دست به جعل زیور آلات نخواهند زد و هر زیوری  نشان جواهرساز را برخود دارد. اگر ناگهان جعل بودن کالا به اثبات برسد،  خریدار زیور را به جواهرفروشی برمی گرداند و پول خود را پس می گیرد.  اما بهرحال در بازار شایعه می شود که در  فلان محل طلای جعلی فروخته شد.  بدین ترتیب طلا را می توان در آزمایشگاه ویژه ای در دمشق محک زد. برای  نظارت بر  خرید و فروش طلا، حکمی صادر شد که بر طبق آن، جواهر فروشی ها باید  در ازای  زیور فروخته شده گواهی مرغوبیت صادر کنند که در آن نام جواهرفروشی  ثبت شده باشد و تمام معاملات در دفتر فروش به ثبت رسیده باشد.  این  روش کمکی برای  خود جواهر فروشان نیز خواهد بود، مثلا جواهرفروشی زیوری را به فروش می گذارد که بعد معلوم می شود  دزدی بوده است. اما اگر جواهر فروش تمام حقایق مربوط به کالا را ثبت کرده باشد، این زیور به صاحب آن بازگردانده خواهد شد و جواهر فروش مجازات نخواهد شد.  اما اگر جواهر فروش اطلاعات کامل در خصوص کالا را به ثبت نرسانده باشد او به عنوان شریک جرم  مجازات خواهد شد.

بانک مرکزی سوریه توانست قیمت طلا را ثابت نگه دارد و اعتماد مردم به آن را حفظ کند.  هم اکنون مردم به جای دلار، ترجیح می دهند طلا بخرند.  هر روز رأس ساعت  11.30 دقیقه، قیمت طلا  برای سراسر کشو رتعیین می شود.  قیمت طلا وابسته به  قیمت جهانی  در ازای هر اونس و نرخ دلار کشور  تعیین می شود.  هم اکنون سوریه در این عرصه با کشورهای دیگر همکاری نمی کند.

 جنگ مشکلات زیادی برای  رشته جواهر سازی ببار آورده است.  به عنوان مثال،  دریافت آب نقره دشوار است که ماده بسیار ضروری در فرایند ساخت است.  با کمک آن می توان مس را حل کرد و زمینه زیور آینده را مهیا ساخت.  هم  اکنون  تروریست ها به آن احتیاج دارند، زیرا با کمک آن مواد منفنجره می سازند.  قیمت یک گالن (پیمانه ای برابر 3/7853 لیتر) از آب نقره در لبنان  به 300 هزار لیر رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала