گزارش و تحلیل

فدراسیون روسیه، شریک عمده تجاری تاجیکستان

© NikitamaykovДворец Наций (президентский дворец) в Душанбе, Таджистан
Дворец Наций (президентский дворец) в Душанбе, Таджистан - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان برای استقبال و پذیرایی از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آمادگی می گیرد. در برنامه سفر ماه فوریه رئیس جمهور روسیه، بازدید از دوشنبه هم گنجانده شده است.

از منابع دولتی تاجیکستان خبر می رسد که انتظار می رود طی مذاکرات سران روسیه و تاجیکستان، بسته موافقتنامه های جدید در حوزه اقتصاد امضاء گردد. آقای فسحوتدینوف، خبرنگار ما در دوشنبه در مورد همکاری اقتصادی بین روسیه و تاجیکستان مطالعاتی انجام داده که حضور تان تقدیم می گردد.
در ماه فوریه رئیس جمهور روسیه برنامه سفر به حوزه آسیای مرکزی دارد. در جریان سفر به منطقه جنوب پساشوروی رهبر روسیه از تاجیکستان هم بازدید می نماید. دوشنبه در انتظار ولادیمیر پوتین هست. به گفته نعمت الله حکمت الله زاده، وزیر توصعه اقتصادی و تجارت تاجیکستان و مصاحب رادیو Sputnik ، پس از مذاکرات سران دو دولت انتظار می رود چند موافقت نامه مهم در حوزه همکاری اقتصادی امضاء شود. لوایح اسناد مزبور طی جلسه کمیسیون مشترک دولتین در هفته گذشته در دوشنبه مورد بررسی قرار گرفت. ریشه سخن را به وزیر توصعه اقتصاد و تجارت می دهیم: 


"در بدو سفر رئیس جمهور روسیه به تاجیکستان طرفین آمادگی می گیرند. بسته توافقنامه های گوناگون در حال بررسی و آماده امضاء است. هدف این توافق نامه ها، تقویت همکاری تاجیکستان با بعضی مناطق عمده روسیه می باشد".


وزیر توصعه اقتصاد و تجارت از ذکر لیست توافق نامه ها امتناع ورزید و تقاضای صبر و حوصله تا اعلام نتایج مذاکرات سران شده است. هم زمان وزیر نعمت الله حکمت الله زاده تأکید کرد که در حال حاضر روسیه شریک عمده تجاری تاجیکستان است. برای ثبوت حرفهای خود، مصاحب مزبور ارقامی را ارائه نمود: 


"ارقام ذیل الهام بخش است چونکه در شرایط رکود اقتصاد روسیه، طرفین توانستند احجام بالای مبادله کالا را حفظ نمایند. طبق آمار مان، روسیه در میان شرکای تجاری تاجیکستان پیشرو است. صهم روسیه در حجم عمومی تجارت خارجی پارسال، 4،26 % است. حجم تجارتی ما بالغ بر یک میلیارد دلار است. با در نظر داشت پیش بینی های رشد اقتصاد روسیه، معتقدیم که در سال 2017 حجم فوق افزایش گردد".


مطابق نتایج سال گذشته، روسیه، نقش شریک اصلی سرمایه گذاری در تاجیکستان را هم حفظ کرده است. حجم سرمایه گذاری مستقیم انباشته شده دو ملیارد دلار برآورد می شود. بنابراین، صهم روسیه در حجم عمومی سرمایه گذاری در اقتصاد تاجیکستان در حال حاضر در حدود 30 % تخمین زده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала