گزارش و تحلیل

یک پنجشنبه شب بچه پولدارهای تهران

© Fotolia / Borna_Mirصاحبنظر ایرانی: آمریکا نمی تواند به طور یک جانبه برجام را لغو کند
صاحبنظر ایرانی: آمریکا نمی تواند به طور یک جانبه برجام را لغو کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساعت 11:30 دقیقه پنجشنبه شب است و هنوز ترافیک ناشی از «دور دور» ماشینهای مدل بالای دختران و پسران جوانی که با هدف گذراندن آخر هفته خود راهی خیابانها شده اند به قوت خود باقی است.

خبرگزاری اسپوتنیک- بلوار اندرزگو مسیر هرروزه من است. دیگر به ترافیک پنجشنبه شبها در بلوار اندرزگو عادت کرده ام و حتی در این ترافیک ماندن و رفتارهای تکراری و گاهی خاص سرنشینان هدفمند این خودروها به گونه ای تبدیل به سرگرمی برای من هم شده بود. اینکه مثلا دختران اغلب دو نفری برای دور دور به خیابان می آمدند و در این صورت ماشینهایی سوژه مورد نظر آنهاست که دو سرنشین پسر داشته باشد تا هیچ کس بی نصیب نماند، و بر عکس خودروهای تک سرنشین هم بیشتر سوژه مورد نظر تک نشین ها می شدند.

صدای بلند موزیک تقریبا از تمام ماشینها به گوش می خورد، آرایش غلیط، عطر تند مردانه، قهقه های بلند، زل زدن به چشم راننده مقابل یا اشاره های چشم و  ابرو از آینه عقب و حرکت پهلو به پهلوی ماشینها از ابتدایی ترین الزامات و فنون «دور دور» کردن بحساب می آید، اما اینکه سرنشینان خوردها «دور دور» موفقی داشته باشند و به اصطلاح «مخ» خوبی بزنند، دیگر به خوش مشربی و ظرافت و توانایی رانندگان در جلب توجه هر چه بیشتر و البته ماشین مدل بالاتر بستگی دارد.

یادم می آید که شبی با خواهرم به منزل باز می گشتیم و در یکی از همین ترافیکها گیر افتاده بودیم، من برای اینکه از کیفم وسیله ای بردارم چراغ داخل ماشین را روشن کردم که خواهرم با دستپاچگی چراغ را خاموش کرد و گفت این کار یکی از روشهای اعلام آمادگی دخترها به سایر خودروهاست و به این ترتیب به دیگر رانندگان می فهمانند که من با هدف «دور دور» بیرون آمده ام.

 تا همان 5-6 سال پیش که از کشور خارج شدم، «دور دور» کردن دخترها و پسرها حتی با پراید و پژو 206 هم انجام می­شد، و حتی بسیار قبل تر از آن و در آغاز دهه 80 که تهران به تدریج رنگ ماشین مدل بالاتر از پیکان را به خود می دید سرگرمی تازه مد شده بحساب می آمد. البته صرفا یک سرگرمی و گذران وقت نبود و دختر و پسرهای جوان از این طریق با یکدیگر آشنا می شدند و حتی مواردی بود که به ازدواج هم منتهی میشد. در اوایل خیابان شریعتی هم یکی از پاتوق های « دور دور» بود اما به خاطر کلیدی بودن این خیابان توسط پلیس کنترل بسیار دقیقی می شد تا ترافیک آن قابل کنترل باشد، به همین دلیل هم جای خود را به خیابان «ایران زمین» داد و بساط دور دور از این خیابان جمع شد.

© Sputnik / Somayeh Pasandideمیدان کاج
میدان کاج  - اسپوتنیک ایران
میدان کاج

اما در این سفر به ایران به وضوح دیدم که حال هوای ترافیک بلوار اندرزگو و « دور دور» باز ها به گونه ای دیگر بود، سرتاسر این خیابان شبیه نمایشگاه بزرگ بنز، پورشه، بوگاتی، مازراتی، کاپرا، بی‌ام‌و، لکسوز و ماشینهای مدل بالای دیگری بود که برای یکدیگر رخ گرفته و ویراژ می آمدند. خیابان هم عوض شده، حالا در آن حوالی انواع بستنی فروشی، آبمیوه فروشی، فست فود و خلاصه هر آن چیزی که یک تفریح حسابی را رقم زند به چشم می خورد.

افرادی هم هستند که دیگر «دور دور» بازی برایشان تبدیل به یک عادت هفتگی شده و از قدیمی های شبگردی در خیابانهای تهران هستند. علی 28 ساله دارد و اولین ماشینی که خرید بی ام و بود و تاهمین الان هم فقط بی ام و سوار می شود و فقط هر از چند گاهی مدل جدیدتر را می خرد، سالهاست که هم پدرش و خودش در عرصه واردات و صادارات آهن آلات فعالیت می کنند. از من قول گرفت که صدا و تصویری از وی پخش نکنم و تعریف کرد که سالها پیش وقتی برای «دور دور» به خیابان می رفت با هدف یافتن دختری برای چند ساعت دور همی شبانه بود، می گوید هرگز عمر آشنایی من با این دخترها بیش از یکی دو هفته نبوده، حتی پیش آمده که این دخترها را به دفعات در گشت زنی های شب جمعه در سعادت آباد و فرشته و اندرزگو دیده ام و اغلب حتی نمی فهمیدم که این دخترها خودشان ساکن کدام محله تهران هستند. به گفته خودش اکنون دیگر حال و حوصله قبل را ندارد و مشغله کاری بیشتر شده، ضمن اینکه دیگر «دور دور» را مثل قبل جالب نمی داند. می گوید تازه به دوران رسیده ها که واقعا یک شبه به ثروت رسیده اند و حتی فرهنگ و آداب زندگی تجملاتی را در خواب هم ندیده اند با ماشینهایی مدل بالا روانه خیابان می شوند که اصلا رخ کشی کردن در کنار این افراد بیشتر حال آدم را خراب می کند.  

در کنار پز دادن ماشینهای لاکچری به یکدیگر دخترها و پسرها در میانه راه، «دور دور» را رها کرده و با هم جمع می شوند تا چند ساعتی را باهم خوش گذرانده و اگر همان شب سر از ویلاهای لواسان و شمال ایران درنیاورند، شاید فردا روزی دیگر سراغی هم از یکدیگر نگیرند.

مصطفی پدرش از حاجی های قدیمی خیابان پاسداران است که حتی کوچه ای نیز با نام خانوادگی آنها به ثبت رسیده است و تمام اقوامشان نیز در همان دور و اطراف ساکن هستند. مصطفی «مازراتی» سوار است و می گوید هیچوقت در این «دور دور» ها حضور نداشتم، اما پیش آمده که در این ترافیکها گیر افتاده و  دخترها خودشان دنبال ماشین من راه می افتادند تا بالاخره به من شماره تلفن بدهند. او خانواده خود را سنتی و تا حدودی مذهبی و به تعبیر خودش مذهبی باز معرفی می کند که فرهنگ خانوادگی آنها پذیرای چنین دخترانی نیست. اما مصظفی از جریان دیگری روایت می کند. خیلی از این بچه ها هم دنبال دوست یابی نیستند و هدفشان فقط رخ نمایی یا به قولی پز دادن با ماشین است. جوانان ایرانی تفریح و سرگرمی کمی دارند و همین که با ماشینهای مدل بالا راهی پاتوق های ماشین سواری می شوند، احساس رضایت و گاهی هم قدرت و امنیت می کنند.

 در میان این افراد هستند کسانی که حتی ساکن حومه تهران می باشند، اما تمام دار و ندار خود را داده و یک ماشین خریدند و حضور فعالی هم در پاتوقهای ماشین سواری دارند. برادر مصطفی نزدیک 17 سال است که در ایتالیا زندگی می کند و وقتی که برای برادر از مد این روزهای خیابانهای تهران تعریف می کند با ناباوری وی روبه رو می شود. باور نمی کند که تفریح آخر هفته بچه پولدارهای تهرانی با حجم عظیمی ترافیک، و هدر رفتن بنزین و ایجاد آلودگی صوتی و آلودگی هوا و سلب آرامش و آسایش مردم همراه باشد.

حالا دیگر «دور دور» هم به سادگی صورت نمی گیرد چون پاتوقهای اصلی این ماشینها تحت نظارت دستگاهای انتظامی است. حوالی میدان کاج ایست‌های بازرسی و پایگاه پلیس وجود دارد، بلوار اندرزگو هم از سرچیذر توسط پلیس کنترل می شود، اما لاکچری سوارها هنوز هم در کوچه ها و خیابانهای تهران رخ نمایی می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала