یک میلیون آواره و 250 هزار زیر آوار در پی زلزله تهران و تنها 8 سگ ناجی

© Photo / Alisa Mordvinovaزایمان سگ ولگرد در مترو مسکو
زایمان سگ ولگرد در مترو مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران با اشاره به اینکه در زلزله تهران یک میلیون آواره و ۲۵۰ هزار نفر زیر آوار گرفتار خواهند شد، از کمبود شدید سگ‌های نجات در پایتختی خبر داد که فقط ۸ سگ نجات دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گزارش تسنیم- حسین کتابدار در تشریح کمبودهای تجهیزات و ملزومات امدادی در حوادث تهران علی الخصوص با توجه به حادثه پلاسکو به کمبود شدید سگ‌های نجات اشاره کرد و اظهار داشت: جمعیت هلال احمر استان تهران فقط 8 قلاده سگ نجات دارد.

وی ادامه داد: برای زلزله تهران یک مصوبی در دولت قبل در سال 89 داشتیم تا برآورد شود که برای حوادث بزرگ در تهران از جمله زلزله چه مقدار تجهیزات و آمادگی داریم، زیرا پیش بینی شده است که در پی زلزله تهران یک میلیون آواره و 250 هزار زیر آوار گرفتار خواهند شد.

7 سناریو برای حوادث پایتخت

کتابدار بیان کرد: بنابراین با توجه به این میزان خطر؛ رئیس جمعیت هلال احمر تاکید داشتند تا برآورد تجهیزات انجام شود که 7 سناریو تهیه شد و نتیجه به این مسئله رسید که در زمینه امکانات بسیار کمبود داریم و فاصله تا حداقل‌ها بسیار است و با وضعیت ایده آل که اصلاً قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران درباره وظایف این جمعیت در زمان بحران و حوادث از جمله زلزله و پوشش اسکان آوارگان عنوان کرد: هلال احمر طبق قانون فقط وظیفه اسکان اضطراری در حوادث را بر عهده دارد و اسکان دائمی با نهاد دیگری است.

کتابدار درباره استفاده از سگ‌های نجات در حادثه پلاسکو نیز توضیح داد: در این حادثه 7 قلاده سگ نجات از استان تهران فراخوانده شدند ولی با کمک استان‌های البرز و قزوین در مجموع 17 سگ نجات به محل حادثه پلاسکو اعزام شد.

آموزش سگ‌های زنده‌یاب با گویش فارسی

همچنین در این رابطه حسین درخشان — مدیر کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات کشور ایران در تشریح آموزش‌های مربوطه به سگ‌های زنده‌یاب که در عملیات‌های جست‌وجو و نجات در حوادث مورد استفاده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: آموزش این سگ‌ها از 3 تا 4 ماهگی شروع می‌شود و به مدت 2 سال به طول می‌انجامد که این آموزش‌ها در 2 قالب فرامین اصلی از جمله آموزش‌های مربوط به هدایت سگ‌ها به محل حوادث و همچنین آموزش‌های جست‌وجو و نجات تعریف می‌شود.

درخشان با بیان اینکه هر سگ زنده‌یاب دارای یک مربی است، عنوان کرد: بنابراین وقتی عنوان می‌شود 60 سگ زنده‌یاب تحت آموزش قرار می‌گیرند به معنی آن است که 60 مربی این سگ‌ها را هدایت می‌کنند.

وی در تشریح قیمت سگ‌های زنده‌یاب عنوان کرد: توله این سگ‌ها به مبلغ 20 میلیون ریال است، ولی یک سگ بالغ در حدود 120 تا 130 میلیون ریال قیمت دارد. البته به دلیل ماهیت وجودی سگ‌های زنده‌یاب و اهمیتی که دارند نمی‌توان قیمت مشخصی بر روی آنان قرار داد.

سخنگوی سابق سازمان امداد و نجات به سابقه حضور و آموزش سگ‌های زنده‌یاب در ایران اشاره کرد و به تسنیم گفت: تاریخچه ورود سگ‌های زنده‌یاب به اوایل سال‌های دهه 80 برمی‌گردد که پایه‌گذاری آموزش این سگ‌ها در ایران توسط مربیان صلیب سرخ آلمان صورت پذیرفت. بنابراین هر 2 سال یکبار برای ارتقای آموزش‌ها و بازآموزی‌های لازم مربیان معتبر صلیب سرخ آلمان برای ارائه این آموزش‌ها به ایران می‌آیند.

درخشان با بیان اینکه در حال حاضر در تهران 8 قلاده سگ برای حوادث متعدد حضور و آماده هستند، عنوان کرد: در استانهای حادثه‌خیز از جمله کرمان و کرمانشاه نیز هر کدام از این استانها 4 قلاده سگ زنده‌یاب دارند و در مجموع در هر استان 2 قلاده سگ زنده یاب از چند سال گذشته آموزش و برای حوادث آمادگی حضور در امدادرسانی و عملیات جست‌وجو و نجات را دارند.

وی به اهمیت مربیان سگ‌های جست‌وجو و نجات اشاره کرد و بیان داشت: یک سگ زنده‌یاب به تنهایی برای عملیات‌های جست‌وجو و نجات و پیدا کردن افراد حادثه‌دیده کافی نیست، بلکه باید یک مربی این سگ‌های زنده‌یاب را در مناطق حادثه‌دیده راهنمایی و هدایت کند. براین اساس نقش مربیان سگ‌های زنده‌یاب بسیار کلیدی است. بنابراین سگ‌های زنده‌یاب با سگ‌های موادیاب بسیار متفاوت هستند.

سخنگوی سابق سازمان امداد و نجات در تشریح تفاوت سگ‌های زنده‌یاب با سگ‌های موادیاب عنوان کرد: نخستین تفاوت آنها این است که سگ‌های زنده‌یاب با مربی خودشان باید بسیار وفق داده شوند، به همین دلیل از روزهای نخست آموزش این سگ‌ها مربیان ایرانی وظیفه آموزش سگ‌های زنده‌یاب کشورمان را برعهده داشتند، بنابراین این سگ‌ها مفهوم و اصطلاحات زبان فارسی را متوجه می‌شوند، ولی سگ‌های موادیاب به دلیل اینکه از روز نخست دارای مربیان و آموزش‌های فرانسوی بودند با مولفه‌ها و زبان فرانسوی مفاهیم دستوری را متوجه می‌شوند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала