دادستان تهران: تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به حادثه پلاسکو

© Photo / Soheil Ghanbarzadehفرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران
فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستان تهران از تشکیل پرونده قضایی برای رسیدگی به حادثه پلاسکو خبر داد و گفت: با توجه به لزوم تمرکز بر موضوع امداد، درباره تشکیل پرونده اطلاع‌رسانی نشد اما پرونده مربوط به دادسرای امور جنایی تشکیل شد و دادسرای ناحیه12 به عنوان نزدیکترین ناحیه به محل حادثه، شعبه‌ای برای رسیدگی به دعاوی مربوط به اموال اختصاص داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- عباس جعفری دولت آبادی در بیست و هفتمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران، با تسلیت شهادت آتش‌نشان‌ها در حادثه ساختمان پلاسکو و گرامیداشت دهه مبارک فجر، درباره اهمیت این حادثه افزود: رصد صورت گرفته در بازه زمانی 29دی ماه تا چهارم بهمن ماه نشان داد که 86 درصد اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی مربوط به حادثه پلاسکو بود و حتی مراسم تحلیف ترامپ در رتبه‌های 7 یا 8 درصدی قرار گرفت؛ این آمار بیانگر آن است که حادثه پلاسکو از جمله حوادثی بوده که بسیاری از مسائل را تحت‌ تاثیر قرار داده است.

وی تصریح کرد: این حادثه آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان که تلفات انسانی و مالی قابل توجهی در بر داشت، اگر چه در افکار عمومی باقی خواهد ماند، اما همکاری دستگاه‌های دولتی در مواجهه با آن ممتاز بود.

جعفری دولت آبادی، توجه خاص به ساختمان‌های بلندمرتبه را ضروری دانست، اما توجه مسوولان را به دیگر مکان‌های حادثه‌ خیز مانند پارک‌ها، کارگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مساجد بزرگ نیز جلب کرد و از آنان خواست ایمنی را شعار خود قرار دهند.

وی افزود: تنها راه نجات از حوادث، ایمن‌سازی است؛ عده‌ای ادعا کردند ریزش ساختمان پلاسکو، ضعف برخی مدیریت‌های اجتماعی و شهری بوده و مدعی اند که پلاسکو مظهر تجدد بود که فرو ریختن آن نیز موید سقوط مدیریت شهری است؛ اما توجه به این نکته لازم است که هر حادثه‌ای عواقبی دارد؛ ما باید از حوادث عبرت بگیریم و با اقدامات عملی زمینه اعتماد عمومی را فراهم کنیم.

جعفری دولت آبادی نقش دستگاه قضایی و دادستانی را در حوادثی نظیر ساختمان پلاسکو، در دو حوزه پیشگیری و آسیب شناسی در حوادث مشابه قابل توجه خواند و با تاکید بر اینکه نقش و اقدامات دادستان‌ها در این دو حوزه موثر خواهند بود، اظهارداشت: اقدام شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای شناسایی ساختمان‌ها و اماکن غیر ایمن و مکاتبه با دستگاه‌های اجرایی مربوطه ضروری است و سرپرستان با هدف پیگیری موارد اعلامی، از این گونه اقدامات حمایت کنند؛ لازم است در حوزه پارک‌ها، مساجد، شهربازی‌ها و هر مکانی که زمینه خطر موجود است، ورود کرده و ضمن حمایت از دستگاه‌های مرتبط، موضوع پیگیری شود.

دادستان تهران از سرپرستان نواحی دادسرای تهران خواست ضمن تشکیل جلساتی با مسوولان محلی، با اتخاذ راهکارهای موثر، مانع تکرار چنین حوادثی شوند.

وی از جمله راهکارهای پیشگیرانه را تعیین شاخص‌های ایمنی، ابلاغ به دستگاه‌ها و اجرای این شاخص‌ها در اماکن و ساختمان‌ها دانست و با اشاربه حادثه آتش‌سوزی یکی از مساجد تهران در چند سال قبل ادامه داد: اگر این مسجد دارای درب‌های ورودی و خروجی بود، خسارات جانی کمتر می‌شد پس لازم است شاخصه‌های ایمنی تبیین و به دستگاه‌ها ابلاغ و رعایت آن در ساختمان‌های دولتی الزامی شود.

دادستان تهران راهکارهای پیشگیرانه دیگری را مورد توجه قرار داد که از آن جمله، شناسایی ساختمان‌های غیر ایمن، آموزش همگانی و توجه به بافت‌های فرسوده به ویژه در منطقه دوازده و بازار تهران بود.

وی در توجیه ضرورت آموزش همگانی، به عملکرد مردم در حادثه ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت: در این حادثه، ماموران پلیس و آتش نشانی با مشکلات زیاد مردم را از محل حادثه دور کردند؛ این در حالی است که شهروندان باید به گونه‌ای آموزش ببینند که داوطلبانه محل حادثه را ترک کنند و عامل کنجکاوی، آنها در مناطق خطر قرار ندهد.

جعفری دولت آبادی استفاده از تجهیزات پیشرفته و همچنین مشارکت همه شهروندان از جمله اصناف در رعایت شاخصه‌های ایمنی و توجه به تذکر دستگاه‌های مسوول را به عنوان دو راهکار دیگر برای پیشگیری از حوادث مشابه دانست و در خصوص راهکار اخیر گفت: بند ز ماده‌ 37 قانون اصناف، تکالیفی را برای اتحادیه‌ها مقرر کرده و مطابق آن، از وظایف و اختیارات مجامع امور صنفی، نظارت بر اجرای مقررات فنی، بهداشتی، ایمنی، انتظامی، حفاظتی، بیمه‌گزاری، زیباسازی و سایر مقررات مربوط به واحدهای صنفی که از طرف مراجع ذی‌ربط وضع می‌شود و اگرچه که دستگاه‌های اجرایی به نبود ضمانت اجرا در راستای اقدامات پیشگیرانه استناد می‌کنند، اما حمایت دادستان‌ها از دستگاه‌های مسوول می‌تواند تاثیرگذار باشد.

دادستان تهران اصلاح قوانین از سوی مجلس شورای اسلامی و دقت شهرداری در صدور مجوز ساخت برای ساختمان‌ها را به عنوان دو راهکار دیگر به منظور پیشگیری از حوادث ارائه کرد و افزود: صدور مجوز برای ساختمان‌های چندین طبقه در کوچه‌های با عرض کم، مانع از ارائه خدمات امدادی در زمان حادثه می‌شود و امکان مانور را برای دستگاه‌های خدمت‌رسان مثل آتش نشانی با مشکل مواجه می کند.

 

وی همچنین خواستار صدور شناسنامه ایمنی برای ساختمان های بلندمرتبه شد و به اصناف توصیه کرد از ظرفیت‌های شرکت‌های بیمه برای جبران خسارات احتمالی استفاده کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала