گزارش و تحلیل

تجارت برده در سوریه

© Sputnik / NewsTeam/Timur Abdullaevحلب سوریه
حلب سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سوریه 1500 مورد تجارت برده به ثبت رسید.

مطابق با اطلاعات  وزارت کشور سوریه ،  طی سال 2016 میلادی،  1500 مورد  تجارت  انسان به ثبت رسیده است.  در موارد زیادی این نوع عملیات توسط شبکه های  خارجی جنایی  و یا  مزدوران سوری انجام شده است. 65 درصد  تعداد کل افرادی که خرید و فروش شدند  زن هستند.

ژنرال حسن معروف  دستیار وزیر کشور  در مصاحبه با « اسپوتنیک»  گفت که «  سوریه ، یکی از کشورهایی است که برده صادر می کند.  قبلا از طریق سوریه  برده ها  عبور می کردند ، مثلا از عراق  به کشورهای خلیج فارس.

 به گفته وی،  طی سه سال اخیر  هزاران جنایت از این نوع به ثیت رسیده است.  باید  کارهای ویژه توانبخشی  قربانیان  تجارت  برده  به انجام برسد.  برای  مبارزه با این پدیده باید  همکاری بین المللی برقرار بشود.  اداره ویژه مبارزه با  تجارت انسان  وابسته به وزارت کشور  مدتهاست سعی می کند  اقدامات خود را با همکاران از ترکیه و اردن  هماهنگ سازد که با  حمایت آنها این نوع جنایت  شکوفا می شود.  اما هیج نتیجه ای   حاصل نشده است».

 به نوشته روزنامه « وطن»  با استناد به اعلامیه  وزارت کشور سوریه، زنان و کودکان از اردوگاه های  پناهجویان در ترکیه، اردن و لیبی و حتی مصر قربانیان  تجارت برده می شوند. برده داری را  تحت پوشش ازدواج  استتار می کنند اما در این نوع روابط ،  صحبتی از احترام به زن  در میان نیست.  به پناهجویان  پیشنهاد می شود اعضای بدن خود را بفروشند.

نیزار  السکیف Nizar al Sakif رئیس اتحادیه  وکلا  سوریه  برای « اسپوتنیک»  تعریف کرد  که  تجارت اعضای بدن انسان  در  مناطق شمالی سوریه  بیش از همه در « حلب»  شدید است.  یک شبکه مافیایی  در مرز با ترکیه  فعالیت می کند  که تجارت  اعضای بدن را سازماندهی کرده است.

هم اکنون   اتحادیه  وکلای  کشورهای عربی  اسنادی برای  ارائه به دادگاه بین المللی  در  امور  تجارت برده در سوریه جمع آوری می کند.

 مرکز  تحقیقاتی «  میداد»  گزارشی  در باره 15 منبع درآمد مالی «داعش»  در سوریه و عراق را منتشر کرد.  یکی از آن ها تجارت انسان است.

چندی پیش  اداره مبارزه با  تجارت برده  گروه جنایتکاری را فاش ساخت که در دمشق فعالیت می کرد.  تاجران برده در آپارتمان های اجاره ای دختران  را گویا برای کار  استخدام می کردند و بعد آن ها را به فاحشه خانه های خارجی  می فروختند. تعدادی از دخترها که  خویشاوندان خود را از دست داده بودند داوطلبانه  این حرفه را انتخاب کردند، زیرا در غیر اینصورت از گرسنگی می مردند.

 مطابق با قوانین سوریه  تجارت انسان محکوم به حبس طولانی  و جریمه نقدی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала