گزارش و تحلیل

پهپاد جدید ارتش روسیه

© Sputnik / Евгений Биятовپهپاد « اورلان -10» ساخت روسیه
پهپاد  « اورلان -10»  ساخت روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارتش روسیه تسلیحات با ارتباط موبایل دریافت خواهد کرد.

نیروهای مسلح روسیه پهپادهایی دریافت خواهند کرد که قادر به کاربرد ارتباط موبایل  هستند  و می توانند پیامک  و پیام صوتی ارسال کنند و در آینده  کلیپ های کوتاه ویدئویی.  این پهپادها در جریان عملیات  نظامی روسیه در سوریه آزمایش موفق خود را پشت سر گذاشتند و در آینده نزدیک به واحدهای وزارت دفاع  تحویل داده خواهند شد.

پهپادهای جدید بر اساس پهپاد  « اورلان —10»  ساخته شده است.  این پهپادها جزئی از  مجتمع مدرنیزه شده  مبارزه رادیو الکترونی РБ-341В به نام « لیپ-3» است.  اولین « لیپ» ها که وظیفه آنها  از کار انداختن شبکه  « جی.اس.ام»  است در سال 2015 میلادی به  نیروهای های مسلح روسیه تحویل داده شد.  اما تا این اواخر این سیستم نمی توانست  همیشه  با شبکه هایی کار کند که  ارسال اطلاعات با استفاده از فناوری  نسل « 3 جی و 4 جی» انجام می شد.

سخنگوی مطلع مجتمع دفاعی — صنعتی در مصاحبه با «  ایزوستیا»  گفت: « آزمایش پهپادهای جدید به پایان رسیده است. آزمایش  پهپاد«  اورلان —10»  مدرنیزه شده  در سوریه موفق بود.  در سال جاری  پهپادهای جدید برای « لیپ —3» به واحدهای ارتش تحویل داده خواهند شد. این پهپادها فعلا می توانند پیامک  و  پیام صوتی ارسال کنند.  اما در آینده نزدیک  ارسال پیام های ویدئویی کوتاه نیز  به این فهرست اضافه خواهد شد».

سیستم « لیپ —3» — از سه پهپاد « اورلان —10»  و دستگاه هدایت نصب شده بر کامیون « کاماز — 5350»  تشکیل شده است. مهمترین وطیفه  پهپاد — از کار انداختن  ارتباط موبایل است.  بدین منظور  باصطلاح  « صدا خفه کن» های  ویژه و فرستنده های یکبار مصرف  پخش پارازیت نیز بخشی از این سیستم است.

دستگاه های « اورلان» قدیمی  با از کار انداختن  ایستگاه های  اصلی می توانستند  در شرایط خاصی  پیامک را برای مشترکان ارسال کنند.  اما  از کار انداختن  شبکه های « 3 جی و 4 جی»  از عهده آنها برنمی آمد  و تعامل با اسمارت فون ها برای  آنها دشوار بود.  اما پهپاد های جدید براحتی از پس از این وظایف برمی آیند.  آن ها  ایستگاه های اولیه را « خفه می کنند»  و جای آن ها را می گیرند  و  مبدل به ایستگاه های ارتباطی دیجیتال می شوند.

دنیس کوسکوف  مدیر عامل  شرکت تحلیلی « تله کوم دیلی»  برای « ایزوستیا» تعریف کرد که اگر پهپاد جایگزین ایستگاه  اصلی شود، می تواند علاوه بر ارسال  پیامک، بطور کامل  هر نوع  وسیله ارتباطی مشترکان را  کنترل کند.

« پهپاد در واقع یک ایستگاه ارتباطی  اصلی می شود که می تواند تماس ها و هر نوع ارتباط موبایل را کنترل کند.  کاربر  متوجه  اتصال به این سیستم نخواهد شد  و نمی تواند به  ایستگاه  ارتباط موبایل دیگری متصل شود.  اوپراتور پهپاد می تواند  پیامک ارسال  کند و یا به شماره تلفن مشترکی زنگ بزند  که در  منطقه عمل پهپاد قرار دارد.  از طریق برائوزر می توان  پیام ویدئویی ارسال کرد. با اتصال به اینترنت  می توان  همه چیز ارسال کرد.  « وا ی-فای»  در اماکن عمومی نیز  بر همین اساس کار می کند».

به عقیده  ناتالیا کاسپرسکی  رئیس  شرکت « اینفو واتچ» ، پهپادهای جدید می توانند  تلفن های همراه دشمن را از کار بیاندازند و مانع از کار تلفن های همراه « خودی» نشوند.  آن ها می توانند از راه دور  وسایل ارتباطی را قطع و وصل کنند.

« از نظر تئوری، این  سیستم  مجموعه ای از  ارقام را می بیند  که در محل عملیات  ایستگاه اساسی دیجیتال قرار دارد  و به « خودی» ها اجازه برقراری تماس  را می دهد  و برای « بیگانگان» مانع از عبور سیگنال می شود. بعید نیست که این سیستم بتواند از راه دور  وسایل ارتباطی کاربران را  قطع و وصل کند. البته  شعاع عمل ایستگاه های دیجیتالی نصب شده بر  پهپاد ها  زیاد نخواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала