گزارش و تحلیل

کریدور اقتصادی

© Fotolia / peshkovگرافیک اقتصادی
گرافیک اقتصادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کریدور سین کیانگ – گوادار نباید مبدل به سیب نفاق شود.

هند معتقد است که شرکت چین در  ساخت کریدور  اقتصادی  چین — پاکستان  بی احترامی به  تمامیت ارضی هند است.  روزنامه هندی «  هندو» جزئیات چندی  از همایش بین المللی Raisina Dialogue را آورده است  که چندی پیش در دهلی برگزار شد.  این همایش تحت سرپرستی دولت هند برگزار می شود  که  خواهان  آن است تا این همایش از مقام مشابهی مانند  کنفرانس  سالانه امنیت  در  مونیخ  و « گفتگوی شانگری  لا» در  سنگاپور  برخوردار شود.

 بخش اعظم کریدور چین — پاکستان از منطقه کشمیر  تحت اشغال پاکستان عبور می کند. جایشانکار  وزیر امور خارجه  هند  از این موضوع صحبت کرد.  وی عملا چین را تهدید کرد و گفت چین باید  در ازای شرکت در این پروژه جواب پس بدهد.

 آندری والودین  کارشناس مرکز  پژوهش های  اورآسیا  موسسه  مسائل  بین الملل  آکادمی دیپلماتیک  وزارت امور خارجه روسیه در مصاحبه با « اسپوتنیک»   متذکر شد که  نباید  مسأله کشمیر  را برای پروژه چین — پاکستان به عنوان « بمب ساعت شمار» تلقی کرد.

—  به قول تعدادی از  سیاست شناسان،  مسأله کشمیر یک درگیری  ارزشهاست  و  بدشواری می توان آن را با  کمک اصول منطقی  حل و فصل کرد. به زبان دیگر بر اساس  درک منطقی  منابع اقتصادی.  از اینرو  درگیری  هند — پاکستان  به دلیل کشمیر  هر چند یک درگیری جاویدان نخواهد بود اما  مدت طولانی ادامه خواهد یافت.  هیچگونه شمای منطقی حل و فصل آن  وجود ندارد. به این دلیل  عدم اجرای پروژه های  سودآور  به این دلیل،  برخوردی سازنده نخواهد بود.  یگانه  امکان جستجوی  راه حل  منطقی این درگیری —  گفتگو بین  هند و پاکستان در خصوص موضوعات دیگر است.  شاید در آینده ، البته در آینده دور  امکان خوبی برای   جستجوی راه حل مناسب درگیری کشمیر فراهم شود».

آشکارا به دلیل  مسائل بسیار ارضی بین  چین و هند و  هند و پاکستان، دهلی نو هنور  واکنشی نسبت به سیگنال های  پکن در خصوص پیوستن به پروژه ساخت  راه جدید  ابریشم از طریق خشکی و دریا نشان نداده است.  احتمالا به همین دلیل، چین هنوز در  بازار راه آهن هند  حضور ندارد، هر چند هند  احتیاج زیادی به سرمایه چینی، تجهیزات  و تجربه کشیدن خطوط راه آهن  چین دارد.

—  موضوع از این قرار است که شی جین پینگ  رئیس جمهور چین  مدتها قبل در سال 2013 این ابتکار را مطرح کرد. تعویض  دولت در  هند  هیچگونه تغییری  در حجم و  مقیاس  ابتکارات چین وارد نکرد.  چین آماده است سرمایه گذار  اصلی در اقتصاد هند باشد  و نارندرا مودی  نخست وزیر هند، گفت که برای  توسعه  و تکامل اقتصاد هند و  زیر ساخت  آن، حداقل یک تریلیون دلار لازم است.  چین برای سرمایه گذاری در  اقتصاد هند ابراز آمادگی  می کد، اما هند  نگران آن است که این سرمایه گذاری ها  حاوی شرایط سیاسی باشند.  از اینرو بعضی از نیروهای  سیاسی با نفوذ هند  مخالف این نوع همکاری  هستند.».

شایان ذکر است که برخورد نسبت به پروژه  چین — پاکستان در پاکستان نیز  متفاوت است. مخالفان خواهان آن هستند که  ایالت «  خیبر — پاختونخاو»  بر خلاف بلوچستان  هیچگونه سود اقتصادی از این ساخت این کریدور  نصیبش نشود و خواهان بازنگری در  مسیر  ساخت این کریدور است. یک نکته قابل توجه دیگر حمایت شدید  نظامیان پاکستان از این پروژه است.  ژنرال قمر  جاوید بجوا فرمانده ارتش پاکستان چندی پیش  در رأس هیأت مقامات عالیرتبه  از « خوزدار»  دیدن کرد  که شهری با جمعیت 400 هزار  نفر است تا  امتیازات  کریدور اقتصادی را  تبلیغ کند.  به گزارش آژانس « رویتر»  در جنوب — غرب بلوچستان  عقیده ای رایج است که  بیشترین فایده از اجرای این پروژه نصیب بانک ها و شرکت های چینی خواهد شد.  مقامات رسمی پاکستان  در سمینار « خوزدار» به دانشجویان و  شخصیت های دولتی  و شهروندان  اطمینان دادند که کریدور  باعث شکوفایی  اقتصادی  منطقه بزرگی  از کشور و شهرهای  کم جمعیت  و فقیر  پاکستان خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала