گزارش و تحلیل

اتحادیه اقتصادی اورآسیا

© Photo / Shukhrat Sa'dievتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا تاجیکستان نیازی به اتحادیه اقتصادی اورآسیا دارد.

کارمندان دولتی تاجیکستان در باره علت  عدم عضویت تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا توضیح دادند.  در دولت تاجیکستان معتقدند که  این کشور آسیای مرکزی برای  رقابت در  قالب  این اتحادیه آماده نیست. در عین حال، بعضی از کارشناسان معتقدند که  تاجیکستان با عضویت در این اتحادیه فایده بیشتری نصیبش  خواهد شد. عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش می دهد.

  موضوع عضویت احتمالی  تاجیکستان در اتحادیه اقتصادی اورآسیا مدتهاست که در مطبوعات  دوشنبه یکی از موضوعات مهم است.  خبرنگاران  دوشنبه مدام از مقامات دولتی در این خصوص سوال می کنند. و آنها سعی می کنند  عدم عضویت تاجیکستان در اتحادیه مذکور را توضیح بدهند.  نمایندگان گمرک تاجیکستان در این مورد   اظهار نظر کردند.  خورشید  عبدالرحمان  کریم زاد معاون رئیس  گمرک تاجیکستان در کنفرانس مطبوعاتی  دوشنبه اعلام کرد که تاجیکستان فعلا برای عضویت در اتحادیه اقتصادی اور آسیا آماده نیست.

—   موازین و استانداردهای  بازار اتحادیه  اقتصادی اورآسیا  توسط سه کشور موسس تنظیم شده اند که از  قدرت بالقوه اقتصادی بالایی برخوردارند.  با عضویت در این اتحادیه بر طبق اسناد امضا شده مجبور خواهیم شد تمام مفاد  را اجرا کنیم.  ما از عهده رقابت  در این بازار  برنمی آییم».

اما به گفته  کریم زاد، دوشنبه  د رحال مطالعه  تجربه  کشورهای عضو  اتحادیه اقتصادی اورآسیاست.

—   ما فعلا نمی توانیم چه سود و ضرری در انتظار ما خواهد بود.  این موضوع  بطور همه جانبه بررسی می شود.  دوشنبه  در حال مطالعه تجربه  قرقیزستان و ارمنستان  است که  از مدل های مشابه اقتصادی برخوردارند.  ما  عضویت آنها در اتحادیه اقتصادی اورآسیا را مطالعه و بررسی می کنیم».

 نظر سنجی که سال گذشته  توسط گروه اجتماعی  « مونیتور اورآسیا»  در تاجیکستان برگزار شد، گویای آن بود که 68 درصد ساکنان کشور از ایده همگرایی پشتیبانی می کنند.  کارشناسان مستقل نیز  با خوشبینی نسبت به  عضویت دوشنبه  در اتحادیه مذکور برخورد می کنند.  گوزل  معیت الدینوف  رئیس  مرکز پژوهش های ژئوپلیتیک  در دوشنبه  معتقد است که تاجیکستان  به عنوان عضوی از اتحادیه، خویشاوند فقیر نخواهد بود.

—   در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیا، تمام اعضا بطور مشترک  تصمیمات را اتخاذ می کنند.  در آنجا حقوق تاجیکستان  تضییق نخواهد شد».

به گفته کارشناس سیاسی تاجیکستان، کشور از  رشته های قابل رقابت  اقتصاد برخوردار است- انرژی و بخش کشاورزی. تاجیکستان برای  کشورهای عضو اتحادیه از نظر دستمزد جالب است. با عضویت در  اتحادیه ، دوشنبه می تواند  مسأله مهاجران کاری را حل و فصل کند  و  با  صادرات نیروی کار درآمد کسب کند.

—  وضع  مهاجران کاری  با عضویت تاجیکستان دراتحادیه، بهتر خواهد شد.  تا حدودی مسأله بیکاری در کشور نیز  رفع خواهد شد که  تا حد معینی  باعث تحکیم  اقتصاد در کشور خواهد شد».

شایان ذکر است که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا  اعلام می کنند که اتحادیه خواهان پذیرش تاجیکستان است.  زیرا تاجیکستان به مدت 15 سال  یکی از شرکت کنندگان برنامه های اتحادیه اقتصادی اورآسیا بود و از  حق اخلاقی و حقوقی برای عضویت در اتحادیه برخوردار است که می تواند به تعمیق آتی  همگرایی در آینده  فراروید.  تاجیکستان برای  کشورهای اتحادیه و بخصوص روسیه —  شریک مهمی در آسیای مرکزی — در  عرصه امنیت است.  پایگاه  نظامی روسیه در تاجیکستان مستقر است که تأمین کننده صلح و ثبات  در  مرزهای جنوبی   فضای  سازمان پیمان امنیت جمعی است.  بدین ترتیب، تقاضای تاجیکستان برای عضویت در اتحادیه با پاسخ مثبت روبرو خواهد شد، زیرا موضوع امنیت با  موضوع اقتصاد  در تماس است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала