نقش حوادث در بهبود فرهنگ جامعه (ویدئو،عکس)

© Photo / Soheil Ghanbarzadehنقش حوادث در بهبود فرهنگ جامعه (ویدئو،عکس)
نقش حوادث در بهبود فرهنگ جامعه  (ویدئو،عکس) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فاجعه پلاسکو ضررها و زیان های بسیاری را به ایران وارد کرد. علاوه بر آن مردم ایران به سوگ چندین آتشنشان فداکار نشستند که جان خود را فدای جان و مال مردم کردند.

به گزارش اسپوتنیک، این حادثه علی رغم شوک روانی بالایی که به جامعه ایران تزریق کرد اما از نگاهی دیگر چندین نکته آموزنده برای مردم ایران و مسئولین داشت. اولین مسئله که هم برای مردم و هم برای مسئولین روشن شد این بود که ایران آمادگی لازم را برای حوادث طبیعی مانند زلزله ندارد و باید زین پس تلاش فرهنگی و مدیریتی بسیاری در این زمینه انجام دهد. در حادثه پلاسکو، گفته شده است که تجمع مردم برای عکس و فیلم گرفتن در محل حادثه باعث شده بود که آتشنشانان نتوانند به راحتی به وظیفه خود عمل کنند. سیل جمعیت حاضر در محل حادثه راه را برای ماشین های آتشنشانی بسته بود و عبور و مرور آنها به سهولت انجام نمی شد. مسئله ای که پس از این حادثه برای مردم ایران مشخص شد و بازتاب های بسیاری در شبکه های اجتماعی داشت این بود که نباید در محل حادثه به بهانه های مختلف ورود پیدا کرد و باید به آتشنشانان کمک کرد تا به وظیفه خود عمل کنند و نگران مردم حاضر در محل حادثه نباشند.

 

 

آتش نشان در محل حادثه - اسپوتنیک ایران
حمایت های مردمی حادثه پلاسکو و واکنش کاربران اینترنت


مسئله دیگری که گاهی قبل از حادثه پلاسکو در خیابان های ایران دیده می شد این بود که وقتی ماشین آتشنشانی در حال حرکت به سوی محل ماموریت بود و ماشین های دیگر راه را برای او باز می کردند، پس از عبور ماشین آتش نشانی بعضی ماشین ها خود را به ماشین آتشنشانی نزدیک میکردند تا به بهانه این ماشین آنها نیز از دیگران سبقت بگیرند در صورتی که در ترافیک جزو ماشین های آخر بودند. اینگونه حرکت های غیراخلاقی گاهی سبب می شد تا ضرر آن متوجه ماشین آتشنشانی شود و ماشین های دیگر کمتر راه را برای این ماشین باز کنند. پس از فاجعه پلاسکو و تذکرهایی که مردم خود به یکدیگر دادند باعث شد که دیگر در خیابان های ایران چنین صحنه هایی را نبینیم.
اینگونه حوادث علی رغم ضررهای بسیاری که به جامعه می زند اما در بهبود فرهنگ جامعه نیز موثر هستند.


پس از این حادثه مردم برای ابراز کمک و همدردی خود به هر صورتی که توانستند نسبت به حل این بحران و آسان نمودن شرایط تلاش کردند. صاحبان پاساژ زمرد در میدان خراسان تصمیم گرفتند که 30 واحد از پاساژ زمرد را به صورت صلواتی در اختیار کسبه پلاسکو بگذارند تا خسارات خود را جبران کنند.

همچنین مردم با دست های خود برای آتشنشانانی که سخت مشغول آواربرداری بودنند غذا و ساندویچ درست می کردند و بین آنها توزیع می کردند.
ماذر یکی از شهدای آتشنشان با اینکه در سوگ فرزند خود نشسته بود در روز تولد فرزندش کیک تولدی سفارش داده و با حضور در محل حادثه پلاسکو، کیک را میان امدادگران توزیع کرد. همه این ها نشان از روحیه امداد و کمک ایرانی ها دارد که در این گونه شرایط پررنگ تر می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала