سلاح اسرارآمیز کمیسیون اروپا برای مبارزه باتبلیغات روسیه

© AP Photo / Efrem LukatskyКиевский активист с плакатом «Не слушайте российской пропаганды»
Киевский активист с плакатом «Не слушайте российской пропаганды» - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به گفته های منابع اروپایی، سال 2017 روسیه قصد دارد علیه آنگلا مرکل دست به تبلیغات اطلاعاتی غیرواقعی بزند.

اتحادیه اروپا در پاسخ به این اقدام احتمالی روسیه یک گروه کاری عملیاتی در خصوص ارتباطات استراتژیک تشکیل داده است که وظیفه آن پیگیری اخبار جعلی در شبکه اینترنت می باشد.

سربازان دیجیتالی کرملین آنگلا مرکل را به عنوان چهره سال انتخاب کرده اند. یا دست کم منابع بروکسل اینطور می گویند که گویا صدراعظم آلمان یکی از اهداف اصلی کمپین اخبار جعلی در سال 2016 بوده و این کمپین قصد دارد طی سال جاری، ابعاد کار خود را در آستانه انتخابات گسترده تر سازد.

فرانسوا برنار هوییگ مدیر مرکز پژوهش های علمی در حوزه علوم انفورماتیک وابسته به انستیتوی مطالعات بین الملل و مطالعات راهبردی می گوید: «گروه کاری «ایست استرات تکام تسک فورس» که به پیشنهاد کمیسیون اروپا در سال 2015 تشکیل شده، مسئول پیگری و کشف اخبار جعلی خواهد بود. کار این گروه عملیاتی با نام انتخابی برای آن کاملا تناسب دارد؛ اولا نام «استرات کام یا همان ارتباطات استراتژیک یکی از اصطلاحات بسیار ظریفی است که در محافل نزدیک به مراکز تحلیل ایالات متحده امریکا و یا ناتو برای تعیین تبلیغات یا ضدتبلیغات استفاده می شود».

گروه کاری یک سایت به نام خود راه اندازی کرده است که همچون فانوسی در تارکی اطلاعات جعلی می باشد. آدرس سایت http://euvsdisinfo.eu است. نزدیک به ده ها تن از کارکنان علمی این گروه با شبکه ای متشکل از 400 متخصص، روزنامه نگار، چهره های رسمی، اتحادیه های علمی — صنعتی و مراکز تحلیلی 30 کشور همکاری دارند که حقایق مغایر با واقعیت را منتشر می کنند. با این حال، نتیجه گیری ها عمدتا توافقی است و نه بر اساس تحلیل وقایع.

برنار در ادامه می گوید: «باید نشان داد که صحبت از دروغ های عمدی و بکارگرفته با اهداف استراتژیک نیست. انتقاد از تخیلات ایدئولوژیک کافی نیست، بلکه باید نشان داد که صحبت از دروغ های عمدی است، یعنی اینکه یک نفر با برنامه از پیش تعیین شده دست به انتشار اطلاعاتی می زند که از عدم صحت آن کاملا آگاهی دارد یا اینکه آن را به خواست خود تغییر می دهد».

صفحه تویتر این سایت کاری 13000 نفر و در صفحه فیس بوک 11000 نفر عضو شده اند. هدف از انتشارات «ایست استارت کام تسک فورس» فاش کردن دروغ ها و اخبار جعلی منتشره توسط کرملین یا تامین کننده منافع کرملین است.

با این حال، این ابزارها چندان اثربخش نیستند. فرانسوا برنار در این رابطه می گوید: «نمی توان روی افکار عمومی تاثیر زیادی گذاشت. در رسانه های گروهی مطالب جدی منتشر نشده است. اگر تمام این کارها برای اثبات آن باشد که که بگویند اسپوتنیک خط مشی روسی دارد و تحلیل هایش غیر از تحلیل های مردم اتحادیه اروپاست، دیگر نیازی به چنین ابزارهایی نبود، چون این امر بدیهی است.

طرح اروپا به این خاطر راه اندازی شد که با اخبار دروغین مبارزه کنند، اما در نهایت به آنجا رسیدند که اول خود را توجیه کردند. در سایت ایست استرات کام تسک فورس گفته شده که محتوای اخبار و اطلاعات جعلی به منزله موضع گیری رسمی اتحادیه اروپا نیست، زیرا شبکه فاش سازی مطالب آن را تصنیف می کند. این شبکه نیز به دنبال افزایش مخاطب است و با تحلیل مطالب به خواننده تفهیم می کند که کدام مطلب واقعی و کدام غیرواقعی است.

اما هنوز هیچ گروهی پیدا نشده که فعالیت های تبلیغاتی یا ضدتبلیغاتی این گروه را بسنجد و بگوید که قابل اطمینان هستند یا خیر.

این سایت هنوز حاضر نشده با خبرگزاری اسپوتنیک گفتگو داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала