بسته شدن پرونده متهمان سقوط جرثقیل درمکه

© REUTERS / Mohamed Al Hwaityبسته شدن پرونده متهمان سقوط جرثقیل درمکه
بسته شدن پرونده متهمان سقوط جرثقیل درمکه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرونده متهمان سقوط جرثقیل درمکه مختومه اعلام شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل ازالعالم ، دادگاه مسئول رسیدگی به این پرونده با رفع اتهام از ۱۳ متهم، رسیدگی به آن را مختومه اعلام کرد.
دادگاه مذکور پس از ۵ ماه رسیدگی به این پرونده بدون هیچ توضیحی عنوان کرد رسیدگی بیشتر به آن در صلاحیت این دادگاه نیست.
در سانحه سقوط جرثقیل در محوطه مسجدالحرام در مکه مکرمه که ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ رخ داد، ۱۱۱ زائر از جمله ۱۱ ایرانی جان خود را از دست دادند.
در این حادثه حدود ۲۴۰ نفر دیگر نیز مجروح شدند.
چهارده نفر در ارتباط با این پرونده به اتهام سهل‌انگاری، آسیب‌رساندن به اموال عمومی و نادیده گرفتن دستورالعمل‌های ایمنی در دادگاه حضور یافتند.
با این حال دادگاه در اعلامیه جدید خود بدون هرگونه توضیحی شمار متهمان را 13 نفر اعلام کرد که از آن‌ها رفع اتهام شد.
به نوشته روزنامه‌های دولتی عربستان، یک میلیاردر سعودی، دو پاکستانی، یک کانادایی، یک اردنی، یک فلسطینی، یک مصری، یک اماراتی و یک فیلیپینی در رابطه با این پرونده به دادگاه رفته‌اند. دولت عربستان نام این متهمان را فاش نکرده است.
عربستان در ابتدا علت وقوع این حادثه مرگبار را شرایط جوی و وزش باد شدید اعلام کرده بود اما بعدتر اعلام شد که جرثقیل شرکت بن لادن (متعلق به خانواده اسامه بن لادن، سرکرده سابق القاعده) که مسئول اجرای این پروژه بوده است بر اساس استانداردهای لازم نصب نشده و خطای انسانی عامل این حادثه بوده است.
حادثه مرگبار سقوط جرثقیل در مکه حدود دو هفته قبل از فاجعه ازدحام جمعیت در منا و در جریان برگزاری بخشی از مناسک رخ داد که در اثر آن هزاران حاجی جان باختند.
مقامات ریاض مدعی هستند در فاجعه منا حدود 770 نفر جان باختند، در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس از جان باختن 2 هزار و 426 زائر در این حادثه خبر داد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است در این حادثه حدود 7 هزار حاجی کشته شدند که بیش از 460 نفر از جان‌باختگان، ایرانی بودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала