گزارش و تحلیل

برجام هسته ای

© Flickr / Hamed Saberجزیره هرمز
جزیره هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برجام هسته ای زمینه را برای ورود سرمایه خارجی به ایران هموار ساخت.

به گزارش « اسپوتنیک» به نقل از « ایرنا»، به گفته حمید رضا مومنی — مدیر عامل  سازمان منطقه آزاد قشم، تاجران  بیش از 10 کشور  قصد دارند  در این منطقه سرمایه گذاری کنند. در وهله اول، اینگونه  رشد ابراز ذینفعی   نسبت به این منطقه با برجام هسته ای  و لغو تحریم های بین المللی  مرتبط است.

منطقه آزاد قشم در میان هفت منطقه آزاد کشور، به دلیل ظرفیت بالای حوزه های نفت و گاز، دسترسی آسان به آب های بین المللی، وجود فرودگاهی با پهنای باند مناسب برای فرود هواپیماهای پهن پیکر از اهمیت ویژه ای برای جذب سرمایه گذار خارجی برخوردار است.

وی اتصال این منطقه به سرزمین اصلی از طریق پل خلیج فارس و ترانزیت کالا بین کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپای غربی از طریق آب های بین المللی را عامل مهمی در استقبال کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری در قشم عنوان کرد.

وی یاد آور شد: از ماه های اولیه پس از برجام ، تیم های مختلف سرمایه گذاری از کشورهایی همچون فرانسه، ایتالیا، انگلیس، روسیه، ژاپن، چین، نروژ، اتریش، عمان، امارات، هند، کویت و… در سفر به ایران از منطقه آزاد قشم بازدید و در سفر نمایندگان سازمان منطقه آزاد قشم به شماری از این کشورها علاقه مندی خود را برای سرمایه گذاری در این منطقه اعلام کردند.

به گفته مومنی، سرمایه گذاران  چین و روسیه  قصد دارند  بانک بین الملل و شرکت بیمه را در قشم  تأسیس کنند.

جزیره قشم — بزرگترین  جزیره ایران  در بخش شرقی  خلیج فارس در تنگه هرمز است. از سال 1991 میلادی  منطقه تجارت آزاد در  قشم ایجاد شد.  در ایران 7  منطقه تجارت آزاد وجود دارد که اکثر آن ها در  حاشیه خلیج فارس واقع است.

 هوشیار رستمی کارشناس تحلیلگر مسائل اقتصادی  و مدیر  بخش مالی  شعبه ایرانی  موسسه کانادایی  تحقیقات  اقتصادی  Finapath در این خصوص گفت، برجام هسته ای به عنوان یک سند بین المللی  درها را برای همکاری سیاسی  گشود و  قطب نمایی برای  خروج  اقتصاد ایران از بن بست شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала