گزارش و تحلیل

سفیر اسبق ترکیه در آمریکا: تشنج در روابط دو کشور از بین نرفته است

© AP Photo / Pablo Martinez MonsivaisЗдание Белого дома в Вашингтоне
Здание Белого дома в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فروق لوگ اقلو، سفیر اسبق ترکیه در آمریکا طی مصاحبه با Sputnik دور نگری روابط ترکیه و آمریکا در چهار سال آینده ریاست جمهوری دونالد ترامپ را مورد تفسیر قرار داده است.

به عقیده کارمند سیاسی اسبق، به خاطر انباشتگی تضاد کافی در موارد متعدد بین روابط آنکارا و واشنگتن طی دوره باراک اوباما، تشنج در تماس های دو جانبه ادامه می یابد. سفیر اسبق ترکیه در تفسیر خود می گوید: 


"البته، با در نظر داشت آن دید و برخورد ترامپ با جهان که وی در منظرعام بیان می نماید، شاید طی دوره اول مقامات ترکیه وی را به حیث چهره سیاسی نزدیک و مثبت از نفطه نظر منافع ملی ارزیابی کرده بپذیرند. ولی بررسی خون سرد اوضاع نشان دهنده آن است، معضلاتی که در زمان باراک اوباما در روابط ترکیه و آمریکا بروز کرده است از بین نرفته بلکه بنظرم برعکس می توانند شدت یابند".


به گفته سیاست مدار ترکی، مقیاس روابط اقتصادی و تجارتی واشنگتن و آنکارا چندان مهم برای جانبین نیست، پس انتظار تقابل در این حوزه پیش بینی نمی شود. سفیر اسبق ترکیه در ادامه تفسیر خود خاطر نشان می نماید: 


"در این میان یک سری معضلات وجود دارد، مثلا مانند تقابل و مبارزه با تروریسم. محض در این حوزه تضاد جدی مشاهده خواهند شد. به نوبت اول، منظورم از تعبیر "تروریسم اسلامی" سپس مشکلات روابط دو جانبه با کورد های سوری ، مناقشه فلستین و اسرائیل و نهایت موضوع استرداد گولن است".


به نظر سفیر اسبق ترکیه، برخورد ترامپ با مسئله مناقشه فلستین و اسرائیل همچنین می تواند مولد دور جدید تشنج در روابط ترکیه و ایالات متحده آمریکا باشد. مفسر مزبور در آخر مصاحبه به نتیجه ذیل می رسد: 


"چند پیش آقای ترامپ بیان کرد که مسئله انتقال سفارت آمریکا از تل اویو به بیت المقدس و همچنین راجع به ملغی فرمول "دو دولت برای دو خلق" را سنجش می نماید. در این مورد سوال مطرح می شود: پس ترکیه که حامی همه جانبه فلستین در این مناقشه بوده و بیت المقدس را به عنوان پایتخت دولت مستقل فلستین تلقی می نماید، درمقابل چنین سیاست ترامپ کدام خط مشی انتخاب خواهد کرد؟ این مسئله جدی است و دیر یا زود، احتمالاً زود در دستور کار سیاستمداران قرار می گیرد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала