گزارش و تحلیل

میانجی اعراب در تهران

© AP Photo / Thomas SamsonЭмир Кувейта шейх Сабах аль-Ахмад аль-Сабах во время визита в Париж
Эмир Кувейта шейх Сабах аль-Ахмад аль-Сабах во время визита в Париж - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شیخ صباح خالد الحمد الصباح وزیر امور خارجه کویت امروز در دیداری رسمی جهت تحویل دادن یک دست نوشته برای حل و فصل اختلافات میان ایران و اعراب وارد تهران شد.

شاید به دلیل اینکه کویت جزو معدود کشورهای عربی است که نمی توان در آن رازی را از رسانه های قدرتمندش وپر نفوذش پنهان کرد وزیر امور خارجه این کشور علنا اعلام کرد چنین نامه ای را در دست دارد تا خیال همه را راحت کند، اما به هر حال پس از صحبت های اخیر امیر کویت در اجلاس سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس وهمچنین پاسخ ظریف به وی از اجلاس داووس پیش بینی می شد که چنین قدمی برداشته شود.
کویت جزو کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ای به حساب می آید که پس از اختلافات میان ایران و عربستان سعودی روابط خود با ایران را قطع نکرد و حتی آن را تقلیل نداد و سفیر آن کشور آقای مجدی الظفیری، که یک دیپلمات کارکشته کویتی به حساب می آید، امروز به همراه وزیر امور خارجه این کشور به تهران آمده فقط برای مشورت به پایتخت فرا خوانده شد.
از سوی دیگر آقای علیرضا عنایتی سفیر ایران در کویت هنوز در پست خود فعال است و مشاهده شد که در بدرقه وزیر امور خارجه کویت در پایتخت این کشور هم حضور داشت.
مضاف بر این سفیر کویت در تهران مسئولیت چند سفارت این کشور در منطقه را نیز عهده دار است و حتی قبل از اختلافات فیما بین دو کشور برای تاسیس سفارت کویت در ترکمنستان به این کشور سفر کرده بود و معمولا با فاصله های زیاد به تهران سفر می کرد.

سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران - اسپوتنیک ایران
سفر وزیر امور خارجه کویت به ایران
با توجه به رابطه صمیمی ای که کویت هم با تهران و هم با ریاض دارد و با توجه به اینکه این کشور تلاش کرده خود را دور از تنش های روابط فیما بین دو کشور قرار دهد وبه این دلیل امروزه می تواند نقش بسیار مؤثری در این رابطه بازی کند.
نباید فراموش کرد که ورود آقای ترامپ به کاخ سفید و دیدگاههای منفی وی نسبت به عرب ها و مسلمانان منجر به آن شده کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از حمایت ایالات متحده از آنها دلسرد شود و به سمت رفع تنش با ایران پیش بروند و صحبت های اخیر امیر کویت نشان می دهد که این دیدگاه فیما بین این سران وجود دارد و شاید بتوان گفت صحبت های خانم ترزا می وزیر امور خارجه انگلیس بر علیه ایران در راستای پیشگیری و بهم زدن این تفکر در پی این اجلاس بوده.
واکنش مقامات ایرانی نسبت به چراغ سبز امیر کویت هم بسیار قابل تامل بود و وزیر امور خارجه عربستان سعودی تلاش کرد با تغییر لحن خود نسبت به ایران این پیغام را به ایرانی ها بدهد که عربستان هم مایل به تغییر سیاست خود به سمت همکاری با ایران می باشد.
آقای روحانی در کنفرانس مطبوعاتی خود به تلاش بیش از ده کشور برای میانجی گری میان ایران و عربستان اشاره کرد اما می توان گفت آن کشور که در این راستا هم مورد قبول ایران و هم عربستان سعودی باشد فعلا کویت است.
گو اینکه رفع تنش میان ایران و عربستان سعودی به این سرعت منظور نمی باشد اما می توان گفت یک میخ کوچک میتواند ترکی در بزرگترین یخ ها ایجاد کند که آن یخ را بشکند و کویت شرایط آن را دارد که این میخ را در یخ روابط ایران و عربستان فرو کند.
بسیاری از کشورها امروزه به پاسخ ایران به نامه امیر کویت چشم دوخته اند و امیدوار هستند بهبود روابط فیما بین این دو کشور منجر به حل وفصل بسیاری از مشکلات در منطقه خاور میانه گردد.
می توان گفت در حال حاضر کویت نه فقط یک نقش حساس و اساسی برای حل اختلاف میان ایران و عربستان بازی می کند بلکه نقشی که می تواند بر بسیاری از بحران ها وجنگ ها در منطقه تاثیر گذار باشد بازی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала