گزارش و تحلیل

دانشکده فضایی

© Sputnik / Aleksey Nikolskyiویکتور سادونیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو
ویکتور سادونیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشکده فضایی دانشگاه « لومونوسف» گشایش می یابد.

در سال 2017 میلادی، دانشکده  پژوهش های فضایی  در دانشگاه دولتی مسکو به نام « لومونوسف» گشایش می یابد.  دروس اولویت دار در این دانشکده ، ریاضی، نجوم، زیست شناسی، شیمی و انفورماتیک خواهد بود.  ویکتور سادونیچی رئیس دانشگاه دولتی مسکو  15 ژانویه  در روز « درهای باز» این خبر را اعلام نمود. دانشکده جدید، 43 — مین  دانشکده این دانشگاه خواهد بود.

—   در این دانشکده   به تحقیق و پژوهش ناشناخته ها خواهند پرداخت، به شناخت فضا،  سوراخ های سیاه،  رفتار انسان در فضا  در حالت بی وزنی…یعنی تمام علوم پایه  مرتبط با تسخیر فضا. در این دانشکده  متخصصان در رشته  تحقیقات فضایی آموزش خواهند دید.  قدرت بالقوه علمی  دانشگاه  دولتی مسکو  منحصربفرد است».

 به عقیده رئیس دانشگاه مسکو، با ظاهر شدن  پایگاه فضایی « واستوچنی» نیاز روسیه به  متخصصان  در رشته های  مختلف فضایی افزایش یافت که همانا دانشگاه دولتی مسکو می تواند و باید این نوع  آموزش را سازماندهی کند.  در دانشگاه دولتی مسکو  یکی از  نیرومند ترین  ابر کامپیوتر های جهان کار می کند که در جهان فقط مراکز  علمی و نه دانشگاه ها از آن برخوردارند.  هم اکنون بیش از  500 گروه علمی  که معرف تمام  بخش های  دانشگاه مسکو هستند  از  امکانات این ابر کامپیوتر استفاده می کنند — بسیاری از  انستیتو های آکادمی علوم روسیه  و دیگر موسسات  علمی  فدراسیون روسیه.  بعلاوه دانشگاه دولتی مسکو  تا کنون 6  ماهواره  به فضا پرتاب کرده است  که یکی از  آنها — « ماهواره لومونوسف»  در مدار زمین کار می کند.  آن ماهواره اولین ماهواره پرتاب شده از پایگاه فضایی « واستوچنی» بود.

—  شاید دانشگاه مسکو یگانه دانشگاه در جهان باشد که می تواند ماهواره بسازد و آن را به فضا پرتاب کند.  ماهواره « لومونوسف» که  در ماه آوریل سال 2016  از پایگاه « واستوچنی» به فضا پرتاب  کردیم — یک ایستگاه فضایی است  که دهها  نوع تجهیزات در آن نصب شده است  که به پژوهش  فضا و آتسمفر زمین می پردازند.  از ابتدای عصر فضا، دانشمندان، دانشیاران و  دانشجویان    ارشد  دانشگاه دولتی مسکو،  بیش از 400 نوع مختلف تجهیزات را  برای دستگاه های فضایی ساختند.  بدین معنا، مرکز آموزشی  ما یکی از پیشاهنگان  در تسخیر فضاست.  دانشکده جدید، مانند  هر یک از 30  دانشکده جدید  که  در سال های خدمت من در این مرکز عالی آموزشی تأسیس شدند  مرحله به مرحله پیشرفت خواهد کرد.   سالها وقت لازم است تا این دانشکده بتواند بطور  کامل  فعالیت کند..».

 اولین دانشجویان برای تحصیل در دانشکده فضایی در ماه سپتامبر انتخاب می شوند. گشایش دانشکده تحقیقات فضایی ، ادامه منطقی  توافقنامه ای است که در  سال 2015 میلادی بین دانشگاه دولتی مسکو و  شرکت « روس کوسموس»  در خصوص  فعالیت مشترک علمی — پژوهشی  و آموزشی  و تجربی — ساختاری به امضا رسید.  منظور  تحقیقات بنیادی و کاربردی  فضایی  و انجام آزمایشات در فضا  در ایستگاه بین المللی فضایی  و  مطالعه مسائل پزشکی —  زیست شناسی  و  روانی  تأمین حیات انسان  هنگام تسخیر فضای  دور کیهانی است.   در این دانشکده  به  ایجاد سیستم  آماده کردن انسان برای شرایط  فضایی هنگام پرواز، طراحی نرم افزار ریاضی شبیه ساز های هوشمند هوافضا و دیگر برنامه ها  خواهند پراخت.

اولین مرکز آموزشی  که از سال 2011  بطور هدفمند  به آموزش کادرها برای پایگاه فضایی « واستوچنی» می پردازد ، دانشگاه  دولتی آمور در « بلاگو-ویشنسک» است. در این دانشگاه آموزش در دو رشته — « مجتمع موشکی و فضانوردی»  و « طراحی، تولید  و کاربرد موشک  ها و سیستم های  موشکی — فضایی» جریان دارد.  بر اساس  دانشگاه آمور،  اولین مرکز  هدایت پرواز  در خاور دور  فعالیت می کند  که امکان  انجام کارهای  فنی در خصوص دریافت  اطلاعات تله متریک، هدایت دستگاه های کوچک ساخته شده در دانشگاه  و برقراری ارتباط رادیویی با فضانوردان ایستگاه بین المللی فضایی را فراهم می سازد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала