گزارش و تحلیل

یک خاورشناس در باره مذاکرات آستانه در خصوص سوریه: در مواضع طرف‌ها تحولات معینی مشاهده می شود

© Sputnik / Bolat Shaihinovکتک کاری خبرنگاران عربی در آستانه
کتک کاری خبرنگاران عربی در آستانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کانال تلویزیونی الجزیره با استناد به پیشنویس سند پایانی مذاکرات در آستانه گزارش کرد که روسیه، ایران و ترکیه از همه گروه‌ها در سوریه دعوت می‌کنند از گروهک های تروریستی «دولت اسلامی» و «جبه النصره» فاصله بگیرند

پیشتر آلکساندر لاورنتیف سرپرست هیات روسیه در این مذاکرات اعلام کرد که روز های دوشنبه و سه شنبه شرکت کنندگان ملاقات آستانه در مورد سوریه به کار خود جهت هماهنگ کردن متن سند پایانی آستانه ادامه خواهند داد. به گفته وی، اعتماد میان طرف‌های درگیر در اختلاف سوریه حفظ می‌شود و مهمتر از همه اینکه مذاکرات برگزار می‌شود

АСТАНА СИРИЯ - اسپوتنیک ایران
حضور سفیر آمریکا در مذاکرات آستانه منفی نیست
دیدار در خصوص سوریه در آستانه روز دوشنبه آغاز شد و هیات های دمشق و اپوزیسیون مسلح برای اولین بار پشت میز مذاکره نشستند.

سعید نقرش عضو هیات اپوزیسیون حتی قبل از آغاز مذاکرات اعلام کرد که مخالفان قصد دارند مسایل تثبیت آتش بس را بررسی کنند و بند های سیاسی در دستور روز قرار ندارد.

خاورشناس «یوری زینین» کارمند علمی ارشد انستیتو ی مناسبات بین‌المللی مسکو در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت که هدف درجه اول — یقین حاصل کردن در اینکه طرف‌ها به ایده آتشیس پایبند هسند. وی ادامه داد:

«تصور کنید، جنگ برای ششمین سال ادامه دارد و ده‌ها دسته مخالف دولت تشکیل شدند. همچنین باصطلاح اپوزیسیون سیاسی وجود دارد که خارج از سوریه قرار دارد و حامیان کشور های همسایه و غربی آنرا تطمیع می کنند. این مخالفان مقاصد خود را دنبال می‌کند و همیشه در مذاکرات مانع ایجاد می کند. از این رو مقام های سوریه و سازمان دهندگان مذاکرات کار درستی کردند و بطور مستقیم به فرماندهان دسته ها مراجعه کردند تا آن‌ها در روند مصالحه سهم بگیرند. زیرا همه چیز به عملیات در محل ها بستگی دارد و اگر دوباره در باره روند های سیاسی صحبت‌ها شروع شود، مصالحه قطع خواهد شد. یعنی باید کاری کرد تا مردم احساس کنند که باید حتی در شرایط مصالحه شکننده زندگی کرد. فقط مردم را نکشید. هر روز مصالحه و آتش بس — در حکم حفظ زندگی انسان‌ها است».

به عقیده یوری زینین، در مواضع طرف‌ها هم اینک تحولات معیینی مشاهده می شود. وی در پایان گفت:

«هم اینک تحولات معیینی مشاهده می شود. طرف‌ها از ارائه خواست های غیر قابل قبول و متضاد عدول می کنند. در ابتدا باید این افراد را به قطع لا اقل موقت عملیات جنگی جلب کرد. بعداً می‌شود یک نوع آتش بس دائم را بر قرار کرد و پس از این می‌توان این روند را به سوی حل و فصل موقعیت سوق داد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала