چین دوباره موضوع پیشتاز بودن خود را در جهان مطرح کرد

© AP Photo / Andy Wongچین دوباره موضوع پیشتاز بودن خود را در جهان مطرح کرد
چین دوباره موضوع پیشتاز بودن خود را در جهان مطرح کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین در ژنو در آخرین روز اقامت خود در سوئیس گفت که کشور وی به پیشرفت اقتصادی جهان و حل اختلافات منطقه ای کمک‌های حدالمقدور خواهد رساند.

چین در طول 5 سال آینده 8 تریلیون دلار کالا را وارد کرده و 600 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به کشور خود را جلب خواهد کرد. وی در جریان همایش در کاخ ملل ژنو با شرکت آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد و پیتر تامسون رئیس مجمع عمومی این سازمان اعلام کرد که چین برای کمکرسانی به پناهجویان سوریه 200 میلیون یوان معادل 29/2 میلیون دلار را تخصیص می‌دهد

به گفته رهبر چین، این کشور خودش 750 میلیارد دلار در خارج سرمایه‌گذاری خواهد کرد. رهبر چین با این سخنان فهماند که کشور وی قصد دارد نه تنها صرفاً سرمایه ها را صادر کند بلکه از نظر میزان سرمایه‌گذاری ها در خارج یک کشور پیشتاز جهانی باشد. در پاییز سال گذشته چین از آمریکا سبقت جسته و این موضع را اشغال کرد. به گفته شی جین پینگ، سیل جهانی اجناس و سرمایه‌گذاری ها به چین امکان خواهند داد که به پیشرفت دیگر کشور ها نیز کمک برساند. چین می‌خواهد امکانات خود حاصله از پیشرفت را با دیگران در میان بگذارد. پکن از آن‌ها در «قطار سریع السیر پیشرفت چینی» استقبال می کند.

«آلکسی موخین»، رئیس مرکز اطلاعات سیاسی مسکو در مصاحبه با اسپوتنیک به این نکته اشاره کرده که از سال 2008 وقتی که بحران اقتصادی در جهان بوقوع پیوست، سهم سالانه چین در رشد اقتصادی جهان بصورت میانگین 30 درصد بود. وی ضمن تفسیر بسته جدید چین برای تشویق پیشرفت جهانی چنین گفت:

«از دست دادن برتری و پیشتازی آمریکا در جهان که بر اثر حکومت اوباما رخ داد آشکار است. مقام های حاکم آمریکا همچنین مرتکب یک سلسله اشتباه ها در خاور نزدیک و در مناسبات با چین شدند.پیامد منطقی این جریان این امر شد که چین خود را قدرت پیشتاز جهان اعلام کرد. قبلاً در باره این بلندپروازی ها فقط در داخل آن کشور صحبت می‌کردند ولی حالا به دنبال بازدید رهبر چین از داووس و از روی علایم دیگری که رهبری چین می‌دهد دیده می‌شود که چین در پی نقش کشور پیشتاز در جهان است. آمریکا با این وضع چه کار کند؟ دونالد ترامپ هم اینک سعی می‌کند به چالش چین به پیشتاز بودن جواب بدهد و از قرار معلوم مناسبات چین و آمریکا در انتظار چند موقع نگران کننده است. به نظرم با همه این‌ها چین و آمریکا در راه مذاکرات قرار دارند یعنی اختلافی که خیلی‌ها در انتظار آن هستند بوقوع نخواهد پیوست. به احتمال قوی چین و آمریکا حوزه های نفوذ را بین خود تقسیم خواهند کرد».

ناظران در این رابطه به این نکته توجه کردند که هم شی جین پینگ و هم تیم دونالد ترامپ این روزها اعلام نمودند که آن‌ها خواهان «جنگ ها» با همدیگر نیستند. رهبر چین 17 ژانویه در همایش داووس ذکر کرد که چین قصد ندارد به «جنگ های ارزی» بپردازد. در همان روز اتنونی اسکاراموچی مشاور ترامپ اعلام کرد که دولت ترامپ خواهان جنگ تجاری با چین نیست. وی اشاره کرد که دولت جدید آمریکا می‌خواهد شاهد روند «تجارت آزاد و شرافتمندانه» باشد و می‌خواهد با چین «مناسبات دوجانبه بسیار محمم» داشته باشد».

با این حال بعید نیست که آمریکا به نحوی از انحا کاری کند که توسعه همکاری‌های پولی — سرمایه‌گذاری و زیربنایی چین با شرکای خارجیش کند شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала