فروریختن ساختمان های مختلف در دنیا

© REUTERS / Tasnim News Agencyفروریختن ساختمان های مختلف در دنیا
فروریختن ساختمان های مختلف  در دنیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سانحه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکوی تهران که به جانباختن و مصدومیت شماری از آتش نشانان و مردم منجر شد و بررسی دیگر سوانح مشابه در جهان نشان می دهد که می توان با ارتقای ایمنی، ترمیم بافت های فرسوده و تقویت سازه های ساختمانی از آسیب حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، سوانح و حوادث مربوط به ریزش برج‌ها و ساختمان‌های بلند در دیگر کشورهای جهان بیانگر این امر است که رعایت نکردن الزام های ایمنی و توجه نداشتن به تقویت سازه ها به ویژه در برج ها و ساختمان های بلند می تواند خسارت جبران ناپذیری را بر جای بگذارد.

آتش سوزی و فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو در 30 دی 1395 خورشیدی در مرکز تهران یکی از دلخراش ترین حوادث به شمار می رود. مرور این حادثه و اتفاق های مشابه که خطاهای انسانی و نبود استانداردهای لازم عامل ایجاد آن بوده اند، سبب کشته و مجروح شدن انسان های بسیاری شده‌است.

به منظور آگاهی و اطلاع رسانی از حوادث مشابه در جهان، به مرور برخی از اتفاق های مرتبط با ریزش برج‌ها و ساختمان‌های بلند در نقاط مختلف جهان در 10 سال گذشته پرداخته ‌پرداخته شده.

 

  • 21 آذر 1395 

 

فروریختن سقف کلیسایی در جنوب شرق نیجریه 60 کشته بر جای گذاشت. در حالی که ساخت این کلیسا هنوز به پایان نرسیده بود و کارگران با تلاش شبانه روزی سعی داشتند آن را برای مراسم اعطای نشان های خاص مذهبی آماده کنند.

 

  • 22 فروردین 1395 

 

آتش سوزی در معبد «پوتینگال دیوی» شهر «پراوور» ایالت کرلا در هند به کشته شدن 103 تن و مجروح شدن 350 تن منجر شد. مقام های محلی، علت این حادثه را انفجار محل نگهداری فشفشه و لوازم آتش بازی دانستند.

 

  • 14 آبان 1394 

 

یک ساختمان چهار طبقه در شهر لاهور پاکستان فروریخت و در این حادثه 20 تن جان خود را از دست دادند و 100 تن دیگر مجروح شدند. از این ساختمان به عنوان یک کارگاه محلی تولید کیف و کیسه های پلاستیکی استفاده می شد. دلیل این حادثه، وقوع انفجار گاز در ساختمان اعلام شده است.

 

  • 7 فروردین 1394 

 

آتش سوزی مهیب در محله منهتن در شهر نیویورک به فروریختن سه ساختمان و زخمی شدن 19 تن منجر شد. «بیل دو بلاسیو» شهردار نیویورک، درباره این آتش سوزی که در محله «ایست ویلج» در منهتن اتفاق افتاد، اعلام کرد که شواهد اولیه حاکی از این است که این آتش سوزی مهیب بر اثر انفجار لوله های گاز روی داده است.

 

  • 28 اردیبهشت 1393 

 

یک منبع خبری رسمی کره شمالی از فروریختن یک ساختمان مسکونی 23 طبقه در پایتخت این کشور که احتمال می رود 100 خانوار در آن سکونت داشتند، خبرداد.

 

  • 26 اردیبهشت 1393 

 

بر اثر انفجار گاز در یک مرکز خرید در شهر مرزی «رینوسا» در مکزیک، 2 تن کشته و 7 تن دیگر زخمی شدند. این انفجار موجب فروریختن بخشی از مرکز خرید «واله دل ورجل» شد.

 

  • 6 اسفند 1392 

 

ساختمان یک بیمارستان در حال ساخت در شهر «ساموت پراکان» تایلند فروریخت. در این سانحه 10 تن کشته و 18 تن دیگر زخمی شدند.

 

  • 7 مهر 1392 

 

شمار تلفات ریزش یک ساختمان پنج طبقه در بمبئی هند به 67 تن افزایش یافت. در این حادثه 40 تن نیز مجروح شدند. پلیس بمبئی در ارتباط با وقوع این سانحه گفت که یک تن را که به صورت غیرقانونی درحال نوسازی در طبقه همکف این ساختمان برای تبدیل آن به فضای تجاری بود، بازداشت کرد.

 

  • 20 اردیبهشت 1392 

 

آمار جان باختگان فروریختن یک مجتمع کارخانه پوشاک در بنگلادش از مرز یک هزار تن گذشت. بر پایه یافته های نخستین و تحقیقات دولت، تکان های ناشی از وجود چهار دستگاه تولید کننده برق در طبقه های بالایی این مجتمع، موجب فروپاشی آن شده است.

 

  • 17 فروردین 1392 

 

شمار کشته های حادثه فروریختن ساختمان هفت طبقه در شهر تانه در نزدیکی شهر بمبئی در ایالت مهاراشترای هند به 67 تن افزایش یافت. در این حادثه که از آن به عنوان بدترین حادثه ساختمانی در 10 سال گذشته در این ایالت یاد می شود بیش از 50 تن نیز مجروح شده اند. مقام های شهرداری به استفاده از مصالح غیراستاندارد در این ساختمان و نداشتن مجوز سکونت به عنوان دلایل وقوع این حادثه اشاره می کنند.

 

  • 27 دی 1391 

 

22 تن بر اثر فرو ریختن ساختمان یک آپارتمان هشت طبقه در یک محله کارگری در اسکندریه مصر جان باختند.

 

  • 4 آذر 1391 

 

براثر وقوع انفجار در یک رستوران در استان «شانسی» در چین، 14 تن کشته و 47 تن نیز زخمی شدند. بررسی ها نشان می دهد نشت گاز باعث انفجار شده است.

 

  • 21 فروردین 1391 

 

بر اثر تخریب ساختمان یک کلیسا در مرکز نیجریه در جریان برگزاری مراسم شب زنده داری عید پاک، 22 تن کشته و 31 تن دیگر زخمی شدند. «کلتوس آکاوایا» سخنگوی دولت نیجریه با اشاره به اینکه کلیسای تخریب شده در ایالت بنو واقع در مرکز این کشور قرار دارد،گفت: در پی بارش شدید باران و وقوع طوفان ساختمان کلیسای کاتولیک سنت روبرت واقع در آدامگب فروریخت.

 

  • 25 آذر 1389 

 

تلفات ناشی از فروریختن یک کارخانه نساجی 6 طبقه در مصر به 26 تن رسید. این کارخانه در جریان وقوع توفان در شهر بندری اسکندریه فروریخته است.

 

  • 23 آذر 1389 

 

آتش سوزی در یک کارخانه تولید پوشاک در بنگلادش 22 کشته و 50 زخمی برجای گذاشت. این آتش سوزی در کارخانه تولید پوشاک «داتس ایت اسپورتس ویر لیمیتد» در ناحیه صنعتی آشولیا داکار رخ داد. بیشترین تلفات ناشی از این آتش سوزی براثر فروریختن سقف چند طبقه این کارخانه بوده و ماموران ارتش بنگلادش درحال خاموش کردن این آتش سوزی هستند.

 

  • 24 آبان 1389 

 

یک ساختمان مسکونی در منطقه شرقی شهر دهلی نو در هند ریزش کرد و در این رخداد 28 تن کشته و 50 تن مجروح شدند. علت فروریختن این ساختمان هنوز مشخص نشده است.

 

  • 8 بهمن 1388 

 

یک ساختمان در شهر «لوتیس» در شرق بلژیک بر اثر نشت گاز منفجر شد و در این حادثه 11 تن کشته و 21 تن هم زخمی شدند.

 

  • 22 آبان 1387 

 

بیش از 90 دانش آموز و آموزگار مدرسه ای در هائیتی بر اثر فروریختن آن، کشته شدند و علت این حادثه ساخت یک طبقه بر روی مدرسه اعلام شده است.

 

  • 17 مهر 1387 

 

فروریختن ساختمانی 6 طبقه در شهر بندری اسکندریه به کشته شدن 10 تن انجامید. استفاده از مصالح نامرغوب، ساخت و سازهای غیرقانونی و فساد از علت فروریختن مکرر سازه ها در مصر عنوان شده است.

 

  • 11 مرداد 1387 

 

خوابگاهی در مرکز استان «کونیا» در ترکیه براثر انفجار گاز فرو ریخت. در این حادثه هشت تن کشته و 21 تن مجروح شدند.

 

  • 6 شهریور 1386 

 

یک ساختمان 17 طبقه در مرکز شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان فروریخت و به 24 تن در این حادثه جان خود را از دست دادند. کارشناسان علت فروریختن این ساختمان را رعایت نکردن اصول فنی ساختمان سازی، استفاده از مصالح بی کیفیت و ضعیف بودن ستون ها عنوان کردند.

 

  • 28 تیر 1386 

 

بر اثر ریزش یک ساختمان هفت طبقه در شهر«مومبایی» هند 25 تن جان خود را از دست دادند، علت ریزش ساختمان که بازسازی شده بود رعایت نکردن نکات ایمنی و ساختمان سازی اعلام شد.

 

  • 9 خرداد 1386 

 

فروریختن یک ساختمان در حال احداث در منطقه خود مختار مغولستان در شمال چین به کشته شدن 16 تن و زخمی شدن 29 تن منجر شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала