گزارش و تحلیل

سر خم کردن آمریکا در مقابل برجام

© AFP 2023 / Lakruwan Wanniarachchiجفری فلتمان، معاون دبیر کل ناتو
جفری فلتمان، معاون  دبیر کل ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده بالاجبار در مقابل توافق هسته ای سر خم خواهد کرد.

سازمان ملل متحد اجرای تمام تعهدات از سوی ایران در رابطه با برجام را مورد تأیید قرار داد.

 جفری فلتمان، معاون  دبیر کل ناتو در  مسائل سیاسی  با ایراد گزارش  در نشست  روز پنج شنبه  شورای امنیت سازمان ملل متحد این موضوع را اعلام نمود.  وی گزارش ویژه  اجرای قطعنامه  شماره 2231 را قرائت نمود که  در حمایت از توافق هسته ای ایران  مصوبه شورای امنیت تهیه شده بود  و از روز 16 ژانویه سال 2016 میلادی  به اجرا گذاشته شد.

 به گفته وی، طی اولین سال  موجودیت برجام ، سازمان ملل  هیچگونه خبری گواه بر نقض شرایط  توافق بین ایران و گروه « شش» (5 عضو دائمی  شورای امنیت و آلمان) از سوی ایران دریافت نکرده است.

معاون دبیر کل سازمان ملل   متذکر شد  که  حصول توافق با  ایران — « نمونه خوب» آن است که دیپلماسی  می تواند  « دشوارترین مسائل» را حل و فصل کند.  وی از تمام  شرکت کنندگان برجام  خواست  تعهدات خود را بطور کامل  اجرا کنند  و  جامعه جهانی را فراخواند تا حداکثر  به اجرای  برجام  مساعدت کند.

 حسن  بهشتی پور مفسر  سیاسی  شبکه  انگلیسی زبان  « پرس تی.وی» ، کارشناس در امور هسته ای  معتقد است که این  برخورد عینی است که اساس  گزارش  شورای امنیت سازمان ملل را تشکیل می دهد- این گام مهمی در  راه پایان  موفقیت آمیز  توافق هسته ای است.  آقای بهشتی پور  در مصاحبه با « اسپوتنیک»   تعهدات کلیدی و مهمی را یادآور شد که تهران  اجرا کرده است  و ایران در عوض از دیگر  شرکت کنندگان  برجام  چه چیزی دریافت کرده است.

به گفته همصحبت  «اسپوتنیک»  با وجود  روحیات  خصومت آمیز  موضع  دونالد ترامپ  در رابطه با  توافق هسته ای ، نباید  خوشبینی را از دست داد- این توافق  لغو نخواهد شد.  زیرا  یک سند بین المللی است که هیچ کشوری بطور یکجانبه نمی تواند  آن را لغو کند. « دیر یا زود آمریکا  باید با این موضوع کنار آید  که  مفاد  برجام  رعایت می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала