گزارش و تحلیل

تاج جهانی شطرنج و حجاب

© AP Photo / Karel Navarroتاج جهانی شطرنج و حجاب
تاج جهانی شطرنج و حجاب - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران در ماه فوریه برای اولین بار میزبان جام جهانی شطرنج زنان خواهد بود.

درحالی که برخی ازورزشکاران مراحل آماده سازی را طی می کنند، بعضی از آنها فکرشان از تخته ی شطرنج فاصله دارد.
شایعات حول مسابقات پیش رو می چرخند. چند شطرنج باز و از جمله قهرمان سابق جهان ماریا موزیچوک اوکراینی و ماری پایکیدزه آمریکایی قصد دارند مسابقات را به خاطر " نقض حقوق زنان" تحریم نمایند. موزیچوک خیلی کوتاه در خصوص تصمیم خود توضیح داد:

" من تصمیم گرفتم که از شرکت در مسابقات امتناع نمایم برای آنکه کاملا واضح است ، ایران کشور مناسبی برای چنین مسابقات معتبری نیست." پایکیدزه حرف های او را تکرار کرد و گفت: " فکر می کنم که این غیر قابل پذیرش است ، اینکه مسابقات قهرمانی جهانی شطرنج زنان در کشوری برگزار شود که زنانش حتی از حقوق اولیه محرومند و با آنها به عنوان جنس دوم برخورد می شود. "


نابغه شطرنجی که آگهی فوتش را قبل از مرگ خواند - اسپوتنیک ایران
واکنش استاد شطرنج بانوان ایران به تصمیم شطرنج باز اکراینی
در واقع هنوز هیچ زن محجبه ای تاج شطرنج را بر سر نگذاشته است. حقیقتا ، تجربه برگزاری مسابقات بزرگ شطرنج در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. بریک بالگابایف، رئیس نمایندگی فدراسیون بین المللی شطرنج در روسیه در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت:


" این اولین بار نیست که مسابقات شطرنج در سطح جهانی در تهران برگزار می شود. قهرمانی زنان جهان در واقع برای اولین بار است. اما فدراسیون جهانی شطرنج تجربه ی همکاری متقابل با ایران را دارد. در ژانویه سال 2002 در ایران فینال مسابقات جهانی بر اساس سیستم پلی آف برگزار شد. در این مسابقات ویشوانتان آناند و آلکسی شیروف که در آن زمان نماینده ی اسپانیا بود، شرکت کردند. برای همین ما تجربه ی گفتگو با مقامات ایران ، فدراسیون شطرنج ایران و وزارت ورزش را داریم. یادآوری می کنم که تصمیم مربوط به برگزاری مسابقات جهانی شطرنج زنان در مجمع عمومی فدراسیون جهانی شطرنج در سپتامبر سال 2016 در باکو تصویب شد. و ما با بی صبری منتظر این مسابقات جذاب هستیم."


هیات روسی بیشترین نماینده را خواهد داشت. بریک بالگابایف شرح داد:


" مذاکرات با طرف میزبان به اتمام رسیده است. افتتاحیه ی مسابقات ، دهم فوریه برگزار شده و سه هفته ادامه خواهد داشت. در این مسابقات 64 شطرنج باز از بیش از 30 کشور جهان حضور دارند. روسیه با 11 نفرو همچنین گرجستان و چین بزرگترین هیات ها را خواهند داشت. "


اینها و سایر شرکت کنندگان مسابقات قهرمانی جهان قوانین جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و با پوشش حجاب در مسابقات حضور خواهند داشت. ضمنا رئیس نمایندگی فدراسیون جهانی شطرنج در روسیه معتقد است که نباید این مسئله را سیاسی کرد:


" سال گذشته در تهران یکی از مراحل دور جایزه بزرگ زنان و یک سری مسابقات از بخش پنجم برگزار شد. در این مسابقات 12 ستاره شطرنج زنان در سطح جهانی حضور داشتند. در ارتباط با حجاب همه دیدگاه مثبتی داشتند. در خصوص مسابقات هم خاطره ی خوبی برجای ماند. باید خاطر نشان نمود که اخیرا در جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه ای به توسعه و پیشرفت شطرنج و از جمله بخش زنان اختصاص می دهند. اکنون فدراسیون شطرنج این کشور جایگاه دوم را بر اساس تعداد حضور در مسابقات برگزار شده ، در تمامی فدراسیون هایی که عضو فدراسیون جهانی شطرنج هستند ، داراست. بنابراین می توان گفت که در ایران یک حادثه ی مهم در شطرنج اتفاق می افتد. در هر مرکز استان کشور، باشگاه های شطرنج وجود دارد. رشته ی شطرنج در 

Шахматы. Чемпионат мира. Женщины. Финал - اسپوتنیک ایران
تحريم مسابقات جهانى شطرنج در ايران از سوى شطرنج باز اكراينى
مدارس نیز فعالانه توسعه می یابد. اینکه قهرمانی جهان در بین زنان در این کشور برگزار می شود ، منطقا با احتساب به این جاذبه که هم از طرف مقامات و هم از طرف جامعه طرفداران شطرنج، خانواده هایی که کودکانشان به باشگاه های شطرنج می روند از کل ایران برای تماشا به این مسابقات می آیند. بنابراین من نمی توانم بگویم که اغتشاش و درگیری اتفاق افتاده است. بلکه ، شرکت کننده ی آمریکایی که اصالتا اهل گرجستان است عقیده ی خود را بیان کرده و او مخالف سازمان دهی این مسابقات در ایران است. اما ما ، فدراسیون بین المللی شطرنج به شدت مخالف این هستیم که به ورزش و از جمله به شطرنج ، عناصر و تفکرات سیاسی وارد شوند. همچین شما می دانید که این اواخر اوضاع امنیتی وخیم شده است. و من معتقدم که پاریس ، در فرانسه و یا اروپا امن تر از آنچه که برخی رسانه ها "کشورهای خطرناک" می نامند ، نیست. من خودم بارها به همراه رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در سفرهایشان به جمهوری اسلامی ایران رفته ام. اوضاع در این کشور کاملا امن است. و در طرح امنیتی ، مطمئن تر از بسیاری کشورهای دیگر است. "


بریک بالگایابف، نماینده فدراسیون بین المللی شطرنج در روسیه خاطر نشان نمود که فدراسیون بین المللی شانس شطرنج بازان ایرانی را در مسابقات جهانی پیش رو بسیار بالا ارزیابی می کند.
او خاتمه داد:

" فدراسیون بین المللی شطرنج، تیم شطرنج بازان زن و مرد را تیم آینده داری ارزیابی می کند. دختران ایران به نظر من آینده ی درخشانی دارند. این امر در مورد تیم مردان هم صدق می کند. در مسابقات گذشته المپیک شطرنج در باکو تیم مردان ایران جوان ترین ورزشکاران را داشت. در خصوص زنان می توانم بگویم که سارا سادات خادم الشریعه به جمع نخبگان شطرنج جهانی راه یافته است. ایران همچنین شرکت کنندگان بسیار قوی دیگری دارد مانند آتوسا پورکاشیان. اینها شطرنج بازان مشهوری هستند. برای همین تیم ایران در مسابقات پیش رو ، امیدهای زیادی خواهد داشت. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала