افشای اسناد سرّی ۵۰ ساله ی سازمان سیا

© AFP 2023 / Saul Loebانتشار نقشه های مخفی قرن 20 توسط سازمان سیا
انتشار نقشه های مخفی قرن 20 توسط سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) حدود 12 میلیون صفحه سند درباره فعالیت این سازمان از سال 1940 تا سال 1990 را منتشر کرد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری بلومبرگ، این فایل ها در سایت سازمان سیا قابل دسترسی هستند.

اسناد منتشره از جمله گزارش ها درباره امور سیاسی و عملیات اطلاعاتی را در بر می گیرند.علاوه بر این بخشی از فایل ها تا حدی فعالیت سیا در دوره جنگ ها در ویتنام و کره و همچنین جنگ سرد را روشن می سازد. آنها همچنین اسناد دارای ارتباط با برنامه احتمالی مطالعه اشیای پرنده ناشناس (بشقاب پرنده ها) و برنامه سیا موسوم به "دروازه های ستاره ای" را در بر می گیرند که در چارچوب آن درباره توانایی های روانی انسان و چگونگی استفاده از آنها مورد تحقیق قرار می گرفت.
جوزف لامبرت، رئیس اداره اطلاعات سازمان سیا اعلام کرد: برای دسترسی به این اسناد تاریخی دیگر محدودیت جغرافیایی وجود نخواهد داشت". پیشتر این اسناد فقط در آرشیو ملی آمریکا، واقع در شهرکالج پارک در ایالت مریلند، قابل دسترسی بودند.
پیشتر سازمان سیا سری تعدادی از اسناد درباره روش های شکنجه مورد استفاده علیه افراد مظنون به تروریسم ، حملات تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 و همچنین اسناد مربوط به مشاهده اشیای پرنده ناشناس (بشقاب پرنده ها) در سراسر جهان را لغو کرده بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала