گزارش و تحلیل

محقق روس: چین حاضر است در تأمین امنیت منطقه آسیا و اقیانوس آرام نقش کشور پیشتاز را به عهده بگیرد

© AFP 2023 / Greg BakerКарта АСЕАН в Азиатско-Тихоокеанском регионе
Карта АСЕАН в Азиатско-Тихоокеанском регионе - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بخش مطبوعاتی شورای دولتی جمهوری خلق چین کتابی در باره سیاست امنیتی چین منتشر کرده که اولین سند این کشور در خصوص تأمین صلح و ثبات در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است. واسیلی کاشین کارشناس روس در امور نظامی در مصاحبه با اسپوتنیک مواد اساسی این سند را چنین نفسیر کرد

پیشتر رهبران چین اعلامیه های مربوطه را هم بطور مستقل و هم همراه با روسیه کرده بودند. کتاب سفید شامل سخنرانی شی جین پینگ در جلسه مشاوره سران کشور ها در خصوص اقدام ها جهت همکوششی و تحکیم اعتماد در آسیا در 2014 است. بسیاری نکات موجود در آن قبلاً پیش کشیده شده بودند

با این حال دیدگاه چینی در مورد امنیت منطقه ای برای اولین بار بصورت بسیار مفصل مطرح شده است. می‌شود گفت که انتشار چنین سند بینادی مفصل گویای آمادگی چین برای ایفای نقش کشور پیشتاز در تأمین امنیت در منطقه و فرمولبندی مقررات بازی در آسیا مطابق توان و نفوذی است که چین در سال‌های اخیر از آن‌ها برخوردار شده است. بدین سان کتاب سفید گام مهم چین در تدوین الگوی سیاست خود به عنوان یک قدرت جهانی است.

اعتراض شدید چین به آمریکا - اسپوتنیک ایران
اعتراض شدید چین به آمریکا
بر خلاف کتاب سفید سال 2015 در باره استراتژی نظامی و کتاب‌ها در خصوص دفاع ملی، این سند بروی نکات مثبت در مناسبات چین با بازیگران عمده سیاسی در آسیا مترکز شده. در آن حتی در تشریح روابط با آمریکا و ژاپن به عناصر مثبت این مناسبات تکیه شده، هر چند که به موجودیت برخی مسایل و خطر ها در آن اشاره شده است. به مشارکت استراتژیک با روسیه ارزش بسیار بالا قائل شده است. جا دارد گفته شود که چین در نظریه خود نسبت به امنیت منطقه ای به پایبندی به مکانیسم های مذاکراتی موجود در شرق آسیا توجه کرده و آمادگی خود را برای بهره گیری از آن‌ها به جای ایجاد وسایل جایرگزینی تأکید می کند.

در این کتاب مکانیسم هایی بر شمرده می‌شوند که در حال حاضر وجود دارند و نقش چین در آن‌ها توصیف می شود. در ضمن در میان این مکانیسم ها سازمان همکاری شانگهای — یگانه سازمان بین‌المللی تشکیل شده به ابتکار پکن — جای ماقبل آخر را اشغال می کند. ظاهراً چین به این ساختار در خارج از آسیای مرکزی جای مهمی را نمی دهد، حتی در صورت ورود هند و پاکستان به آن.

چین آشکارا دارد ایده خود را مبنی بر حل مسایل امنیت منطقه ای بر پایه مصالحه گسترده میان کشورهای منطقه با اجتناب ورزیدن از بین‌المللی کردن اختلاف‌ها و جلب نیرو های خارج از منطقه پیش می کشد. به کشور های کوچک توصیه می‌شود که از بازی‌ های ائتلافی و ایجاد اتحاد ها با قدرت‌های بزرگ صرف نظر کنند. این نحوه مناسبات طبعا به پیشبرد منافع چین مساعدت می‌کند که مسایل را در چارچوب گفت و گوی دوجانبه حل کرده و شرکت کنندگان این دیالوگ بازیگران کوچکتر و کم نفوذ صحنه بین‌المللی خواهند بود.

این امر شایان توجه است که چین در برشماری خطرات اساسی به امنیت در منطقه از ذکر مساله تایوان خودداری کرده هر چند که در زمان اخیر گرایشی به تیره شدن آن مشاهده می شد. ظاهراً چین تأکید می‌کند که تایوان مساله داخلی آن است و ممکن نیست مبحث گسترده بین‌المللی باشد.

می‌شود حدس زد که انتشار این کتاب گامی است به سوی تشدید فعالیت های دیپلماسی چین در جهات اساسی امنیت جهانی و منطقه ای از جمله در جهت دفاع ضد موشکی و مسایل عدم گسترش و موقعیت در دریای جنوب چین و بسیاری دیگر مسایل.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала