گزارش و تحلیل

کشتی نرم بر سر بازار آسیای مرکزی

© Sputnik / Sergey MalgavkoВысоковольтные электролинии вдоль трассы Симферополь-Севастополь
Высоковольтные электролинии вдоль трассы Симферополь-Севастополь - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های آمریکایی و اروپایی تولید کننده تجهیزات برقی به کشتی نرم بر سر بازار آسیای مرکزی شدت بخشیدند.

هر کدام، حق بردن قرارداد تحویل دهی تجهیزات و آلات برقی پروژه بلند پروازانه "CASA — 1000 " در سر خود می پرورانند. هدف پروژه مذکور، انتقال برق از قرقیزستان وتاجیکستان به جنوب آسیا است. موضوع این مقاله را بیشتر گلیم فسحودینوف، خبرنگار ما از دوشنبه تشریح می نماید. آغاز پروژه "CASA — 1000 " ، ماه می 2016 است ولی عملاً ساخت خطوط انتقال برق از قرقیزستان وتاجیکستان در اوایل بهار سال جاری شروع می شود. هم زمان تا کنون تحویل دهنده کنورتورها و تجهیزات دیگر ایستگاه فرعی برقی معلوم نیست. مناقصه در ماه فوریه برگزار خواهد شد. طبق اطلاعات جبرگزاری ما، در مناقصه اکثراً شرکتهای آمریکایی و اتحادیه اروپا شرکت می کنند. وزارت انرژی و منابع آبی تاجیکستان فعلا سکوت اختیار نموده وضع را تفسیر نمی کند. ولی در محافل کارشناسان خاطر نشان می نمایند که رقابت جدی پیش رو است. روشن عبدلایف، کارشناس علوم سیاسی در این مورد می گوید: 


"از لحاظ اقتصادی پروژه CASA — 1000 بسیار قابل دوام است. به این خاطر بدون شک شرکتها یی دارای ظرفیت و تکنولوژی علاقمند حضور در مناقصه می باشند".


در وسط ماه دسامبر سال گذشته در دوبی جلسه پیش مناقصه برگزار شده بود. در این جلسه نمایندگان شرکتهای آمریکایی "General Electric "، آلمانی "Simens " ، شرکت انرژی و مهندسی چخی و شرکت مختلط سوئدی و سوئسی ABB حضور یافته بودند. نمایندگان شرکت چینی TVEA که تا کنون چند پروژه عظیم در تاجیکستان عملی ساخته است حضور داشتند.


پروژه CASA — 1000 ، یکی از پروژه های بلند پروازانه آسیا شمرده می شود. به نظر کارشناسان، تطبیق کردن آن، فاز اول برنامه ایجاد بازار مشترک انرژی دو منطقه یعنی مرکز و جنوب آسیا است. طبق طرح پروژه، برق قرقیزستان و تاچیکستان از خاک افعانستان به پاکستاه رسانده می شود. همچنین طبق برآوردهای تکنیکی و فنی، طول خطوط برق که دو منطقه آسیا را به هم وصل می نماید بیش از یک و نیم هزار کیلومتر است و برای برق کشی بیش از یک میلیارد دلار سرمایه تخمین زده می شود. سرمایه گذار کلیدی پروژه، بانک جهانی است. کارشناسان مستقل بیشتر نگران مناقصه قریب الوقوع یا موضوع تخصیص بودجه نه، بلکه عملی ساختن پروژه در خاک جنگ زده افغانستان می باشند. قاسم شاه اسکنداروف، رئیس مرکز تحقیقات افغانستان و آسیای مرکزی متقاعد است که با آنکه طالبان از پروژه اظهار پشتیبانی کردند، حرفهای آنان برابر عمل نیست. ریشه سخن را به مفسر مزبور می دهیم: 


"به نظرم حرفهای طالبان، قابل اطمینان نیست. حرفهای امروز آنها، رفع نگرانی همسایه گان است. آنها می گویند که مانع برق کشی نخواهند شد. حرفهای آنها هیچ مورد اعتماد نیست. قضاوت بیشتر باید بر اساس واقعیت ها و کردار باشد. قبلا آنها پایه های برق تاجیکستان را تخریب می کردند. قضاوت باید بر اساس فعالیت عملی نه خرفها صورت بگیرد".


هم زمان کارشناس مزبور امکان کنار آمدن طراحان پروژه با گروه های جنگجو افغانی را رد نمی نمایند. مفسر در ادامه تحلیل خود می گوید: 


"ببینیم، بسیار چیز منوط به بازیکنان ژئوپولیتیک است که در مناقشه افغان دخیلند. ببینیم که گامهای دونالد ترامپ بعد از وارد شدن به کاخ سفید چه خواهند بود، مطابقاً هم گامهای پاکستان و ایران را. اگر بازیکنان بیرونی به توافق برسند و اگر تخصیص مالی گروهکهای مسلح قطع شود شاید چراغ سبز هم برای پروژه روشن می شود".


در تطبیق پروژه CASA — 1000 روسیه هم منفعت دارد بخصوص برای شرکتهای روسی که در تاجیکستان دارایی دارند. منظور از نیروگاه "سنگ توده — 1 " که در نزدیکی دوشنبه واقع است. 75 % صهام شرکت نیروگاه در دست مسکو است. محض در نزدیکی نیروگاه ایستگاه فرعی و کنورتور برق نصب خواهد شد. وصل کردن نیروگاه به خطوط برق افغانستان و پاکستان به نفع روسیه است و امکان صادرات برق به آسیای جنوب را فراهم می سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала